//
کدخبر: ۳۷۴۴۳۲ //

۵ راه طبیعی برای افزایش ترشح هورمون شادی

هورمون‌ها، مواد شیمیایی هستند که توسط غدد مختلف در بدن تولید می‌شوند. هورمون شادی Feel-good hormones که یکی از انواع این هورمون‌ها است، در بسیاری از فرآیندهای بدن نقش مهمی دارد.این هورمون‌ مسئول ایجاد احساس شادی و لذت است.

5 راه طبیعی برای افزایش ترشح هورمون شادی
به گزارش فرتاک نیوز،

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که در مغز ساخته می‌شود. اما این ماده در خارج از سیستم عصبی مرکزی نیز تولید می‌شود و حدود 90 درصد از منبع سروتونین در روده و پلاکت‌های خون یافت می‌شود. سروتونین یک ماده شیمیایی است که توسط اعصاب تولید می‌شود و بیشتر در دستگاه گوارش و همچنین در سیستم عصبی مرکزی یافت می‌شود.

این ماده سیگنال‌ها را بین سلول‌های عصبی منتقل می‌کند و بر خلق و خو، حافظه و توانایی شناخت مغز تأثیرگذار است. وقتی سطح سروتونین یا هورمون شادی در بدن ایده آل باشد، فرد احساس شادی، تمرکز و آرامش خواهد داشت.

عوارض کمبود هورمون شادی سروتونین

کمبود سروتونین با اختلالات خلقی ازجمله افسردگی، حمله‌های وحشت، و همچنین کاهش میل جنسی، بی‌اشتهایی،  اختلال خواب و عدم تعادل دمایی بدن (گرگرفتگی یا تعریق بیش‌ازحد) مرتبط است.

بر اساس مطالعات انجام‌شده سطح سروتونین با توانایی‌های مختلف حافظه و انعطاف‌پذیری عصبی ارتباط دارد. سروتونین باعث بهبود عملکرد شناختی مغز شده و احتمال بروز اختلالات حافظه و آلزایمر را کاهش می‌دهد. یکی از عوامل کلیدی برای برخورداری از خواب باکیفیت و ثبات رفتاری ترشح منظم سروتونین در بدن است.

تحقیقات انجام‌شده نشان داده است که انجام ۴۰ دقیقه ورزش روزانه باعث بهبود خلق و خود می‌شود، اگرچه ارتباط بین ورزش و سطح هورمون شادی سروتونین به‌طور کامل اثبات نشده است. از آنجایی که سروتونین عمدتاً در دستگاه گوارش تولید می شود، مستقیماً با رژیم غذایی فرد در ارتباط است. رژیم غذایی نقش مهمی در تولید سروتونین دارد. در ادامه پنج تکنیک طبیعی برای افزایش تولید سروتونین در بدن بیان‌شده است.

اثر مایعات بر هورمون شادی

۵ تکنیک برای افزایش طبیعی سروتونین

نکته ۱: تاثیر نوشیدن مایعات بر ترشح هورمون شادی

کم‌آبی باعث کاهش جذب اسیدآمینه تریپتوفان در بدن می‌شود. تریپتوفان پیش ساز سروتونین در سلول‌های مغز است و در صورت کم‌آبی امکان ورود به سلول‌های مغز را نخواهد  داشت.  بر اساس تحقیقات دانشمندان مشخص‌شده است کم‌آبی که در سرتاسر جهان بسیار رایج است باعث کاهش سطح سروتونین در بدن می‌شود. برای پیشگیری از این مشکل به مقدار کافی مایعات بنوشید و شانس خود را برای احساس شادی و سلامتی افزایش دهید.

نکته ۲: ورزش منظم

تحقیقات نشان داده است که پیروی از یک برنامه منظم ورزشی که با افزایش ضربان قلب همراه است سطح ترشح هورمون سروتونین را افزایش می‌دهد. همچنین ورزش کردن مقدار دوپامین که یکی دیگر از هورمون‌های شادی است را افزایش می‌دهد. بنابراین افزایش تحرک باعث ترشح دو برابری هورمون‌های شادی در بدن می‌شود.

نکته ۳: حفظ سلامت روده برای ترشح هورمون شادی

همان‌گونه که بیان شد سروتونین بیشتر در روده یافت می‌شود. سطح متعادل سروتونین تحت تأثیر بافت‌های سالم روده و تعادل خوب باکتری‌های روده قرار دارد.  مدت‌هاست که این موضوع به اثبات رسیده است که اختلال در عملکرد روده، باعث افزایش خطر زوال شناختی، نوسانات خلقی و افسردگی می‌شود.

لازم است برای پیشگیری از این مشکلات از غذاهای حاوی پیش و پروبیوتیک در رژیم غذایی استفاده شود.  بنابراین برای افزایش احساس شادی و موفقیت در ابعاد مختلف زندگی از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید.

اثر خواب بر هورمون شادی

نکته 4: تاثیر خواب کافی بر ترشح هورمون شادی

کم‌خوابی منجر به کاهش سطح سروتونین در بدن می‌شود. بر اساس تحقیقات دانشمندان هشت ساعت خواب بدون وقفه در شب برای حفظ سلامتی ایده آل است. پیروی از یک برنامه خواب منظم بر بهبود ترشح هورمون‌های شادی تأثیر گذار است و به فردکمک می‌کند تا احساس شادی عمیق را تجربه کند

نکته 5: رژیم غذایی مناسب برای ترشح هومون شادی

برای بهره‌مندی از  روده سالم و تولید سروتونین کافی باید از رژیم غذایی مناسبی پیروی شود. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی به تولید سروتونین کمک می‌کنند. ممکن است برخی از افراد تمایلی به خوردن ماهی نداشته باشند. همچنین یافتن ماهی‌های سالمی که در مزرعه پرورش داده می‌شوند و به جیوه (یک نوروتوکسین) آلوده نشده‌اند کمی دشوار است.

اثرات هورمون شادی

 ایمن‌ترین راه برای دریافت امگا ۳ مصرف مکمل از یک منبع سالم است. تریپتوفان به ساخت سروتونین در بدن کمک می‌کند و در منابع گیاهی مانند غلات کامل، سیب‌زمینی و ذرت به‌وفور یافت می‌شود.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۴۴۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان