//
کدخبر: ۳۷۲۷۴۴ //

خیار شور دوست داری؟ این مطلب رو بخون و ببین با خوردن یک خیارشور چه اتفاقی در بدن می‌افتد!

آیا شما هم از طرفداران خیارشور هستید که بدون آن لب به ساندویچ‌تان نمی‌زنید؟ در این مطلب یک خبر خوب برایتان داریم! نتایج تحقیقات کتابخانه‌ی پزشکی ملی ایالات متحده نشان می‌دهد مصرف غذاهای تخمیرشده‌ای که حاوی پروبیوتیک‌ها هستند ممکن است به عنوان مداخله‌ای کم‌خطر برای کاهش اضطراب اجتماعی استفاده شوند.

خیار شور دوست داری؟ این مطلب رو بخون و ببین با خوردن یک خیارشور چه اتفاقی در بدن می‌افتد!
به گزارش فرتاک نیوز،

مشخص شده است که خوردن غذاهای تخمیرشده مانند کلم‌شور، خیارشور ، و ماست می‌تواند به تسکین انواع خاصی اضطراب همراه با روان‌رنجوری کمک کند. این پیشرفت مدتی پس از آن‌ کشف شد که دانشمندان و سایر متخصصان سلامت ذهن کشف کردند شکم ممکن است نقش مهمی در سلامت ذهن بازی کند.

در مطالعه‌ای که روی ۷۰۰ دانشجوی دانشگاه ویلیام و ماری انجام گرفت، کسانی که سطوح بالاتری از غذاهای تخمیرشده می‌خوردند علائم اضطراب اجتماعی کم‌تری داشتند. یک پروفسور آن را چنین توضیح داد: ” احتمالا پروبیوتیک‌های غذاهای تخمیرشده محیط معده را به طرز مطلوبی تغییر می‌‌دهند و این تغییرات نیز اضطراب اجتماعی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. “

ارتباط بیولوژیکی بین معده و مغز مدتی است که شناخته شده است. در رابطه با اضطراب، دانشمندان معتقدند باکتری‌های مفید در غذاهای تخمیرشده سطح یک ماده‌ی شیمیایی به نام جی‌ای‌بی‌ای (گاما آمینوبوتیریک اسید) را افزایش می‌دهند – انتقال‌دهنده‌ای عصبی که روی بدن اثر ضداضطراب دارد. به عبارت دیگر باکتری‌های مفیدی که با خوردن غذای تخمیرشده در معده جمع می‌شوند ممکن است اثر آرام‌بخش و ضداضطراب مستقیمی داشته باشند.

جالب آن‌که زیست‌بوم معده از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بنابراین پیش‌بینی مقدار لازم خیارشور یا غذای تخمیرشده برای تاثیر آرام‌بخش دشوار است. بر همین اساس پیش‌بینی میزان تاثیرات ” ضداضطراب “ خوردن چنین غذاهایی دشوار است.

در حالی‌که تعداد مطالعات بشری که تخمیر و مغز را به هم ارتباط دهد اندک است، دانشمندان چنین تاثیری را روی حیوانات نیز مطالعه کرده‌اند. مطالعات قبلی ارتباطی میان پروبیوتیک‌ها و افسردگی یا اضطراب را کشف کرده‌‌اند. در این مطالعات، تغییر مقدار غذای تخمیر‌شده‌ی مصرفی تاثیر مستقیمی هم بر شخصیت و هم بر اضطراب اجتماعی داشت.

به گفته‌ی دکتر متیو هیلیمایر، پروفسور روانشناسی دانشگاه ویلیام و ماری، ” دادن این پروبیوتیک‌ها به این حیوانات جی‌ای‌بی‌ای را افزایش داد، بنابراین تقریبا شبیه دادن قرصِ این مواد به آنها است با این تفاوت که بدن خودشان آن جی‌ای‌بی‌ای تولید می‌کند. بنابراین بدن‌تان این انتقال دهنده‌ی عصبی را افزایش می‌دهد که اضطراب را کم می‌کند.“

دانشمندان این دانشگاه نیز به ارتباط میان سطوح جی‌ای‌بی‌ای مغز و التهاب و تراوایی کاهش‌یافته‌ی معده توجه کردند. برای افزایش اثر جی‌ای‌بی‌ای روی مغز، دانشمندان کاهش واکنش‌های مضر معده – شامل لوله‌گوارش بیش‌تراوا و ملتهب – و مصرف غذاهای تخمیرشده را یافتند.

محققان این مطالعه ارتباط معده/مغز را بیش‌تر توضیح می‌دهند: ” غذاهای تخمیرشده که غالبا در اعمال رزیمی سنتی گنجانده شده‌اند ظرفیت دارند به لطف عمل باکتریایی که روی غذا یا نوشیدنی انجام گرفته است و با روش‌هایی که غذا یا نوشیدنیِ تخمیرشده مستقیما روی باکتری‌های خودمان تاثیر می‌گذارد، سلامت مغز را تحت تاثیر قرار دهند… این تاثیر ممکن است به صورت رفتاری بروز یابد… “

تعداد نورون‌های معده‌ی ما به طرز شگفت‌آوری تقریبا با تعداد نورون‌های ستون فقرات‌مان برایر است. در واقع برای این آرایش نورونی اصطلاحی وجود دارد، سیستم عصبی داخلی، که اغلب ” مغز دوم “ نامیده می‌شود. به دلیل این تحریکات نورونی معده‌ی ما قادر است بدون برقراری ارتباط با مغز واکنش نشان دهد. در حقیقت گفته می‌شود هوس کردن غذاهای خاص ممکن است اصلا از سوی مغز نباشد بلکه از معده باشد.

میکروبیوم ما، اجتماعی از باکتری‌ها که در معده‌مان ساکن هستند، تحت تاثیر سن‌، کد ژنتیکی، سطوح استرس، و جاییکه زندگی می‌کنیم قرار دارد. میکروبیوم همچنین قادر به برقراری ارتباط با سیستم عصبی مرکزی‌مان (سی‌ان‌اس) و تاثیر بر خصلت‌های رفتاری است.

در رابطه‌ی میان پروبیوتیک‌ها، غذاهای تخمیرشده و تغییرات رفتاری، سایر مطالعاتی که انجام شده‌اند ارتباطی بین معده/ شبکه‌ی ارتباطی مغز و سایر تغییرات رفتاری را نشان می‌دهد. در یک مطالعه شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شدند، گروهی که هر روز پروبیوتیک مصرف می‌کردند و گروهی که دارونما دریافت می‌کردند. پس از فقط سه هفته گروهی که پروبیوتیک دریافت می‌کردند سطوح هورمون استرس کورتیزول پایین‌تری داشتند و در آزمایش‌ها توجه کم‌تری به اطلاعات منفی و توجه بیشتری به اطلاعات مثبت می‌کردند.

به طور خلاصه مصرف غذاهای تخمیرشده – خیارشور، کلم شور، ماست و غیره – می‌تواند واکنش معدوی‌ای را آغاز کند که استرس و اضطراب را در مغز تسکین می‌کند. هم‌چنین متوجه شده‌ایم که معده قطعا ”ذهنی برای خودش “ دارد، ذهنی که می‌تواند افکار و رفتارمان را تحت تاثیر قرار دهد. اگر مایلیم سالم غذا بخوریم، ورزش کنیم و کارهای مفیدی برای بهبود سلامت معده انجام دهیم ممکن است متوجه شویم از نظر ذهنی نیز بهبود یافته‌ایم.

منبع: جام نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۲۷۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان