//
کدخبر: ۳۷۱۹۹۶ //

خصوصیات یک چهره زیبا و جذاب

حتما در زندگی روزمره خود با این عبارت مواجه شده‌اید: چشم شما زیبا می‌بیند! با وجود درست بودن این جمله میخواهیم در این گزارش به بررسی این موضوع بپردازیم که وجود چه ویژگی‌های در چهره یک شخص باعث زیبا به نظر آمدن آن می‌شود؟

خصوصیات یک چهره زیبا و جذاب
به گزارش فرتاک نیوز،

همه ما می‌دانیم که نباید افراد را بر اساس ظاهرشان قضاوت کنیم. به قول معروف زیبایی فقط در چهره نیست! علاوه بر این، ظاهر افراد به ما چیزی در مورد مهربانی و خصوصیات اخلافی آنها نمی‌گوید. یا اینکه برای مثال چقدر قابل اعتماد هستند یا نه؟

با تمام این تفاسیر نادیده گرفتن ظاهر یک فرد سخت به نظر می‌‎رسد. چیزی در چهره افراد جذاب وجود دارد که ما را به تماشای آنها وادار می‌کند و باعث می‌شود تا نتوانیم از یک بازیگر یا مدل خوش قیافه چشم برداریم. به این ترتیب، زیبایی بر ما قدرت دارد و همین دلیلی است که روزانه شاهد افزایش عمل‌های زیبایی مثل جراحی بینی هستیم. اما سوال اینجاست که به طور کلی زیبایی چیست؟

پاسخ ساده‌ای برای این سوال وجود ندارد. با این حال، محققان شروع به بررسی چگونگی تأثیر زیبایی بر رفتار انسان‌ها و سایر حیوانات کرده‌اند. آنها از طریق این بررسی‌ها به برخی از ویژگی‌هایی که چهره یک فرد را برای دیگران جذاب می‌کند، پی برده‌اند. در ادامه سعی داریم این ویژگی‌ها را باهم بررسی کنیم.

چهره‌های جذاب و متقارن

با نگاه کردن به مجموعه‌ای از عکس‌ها، به راحتی می‌توان گفت که کدام چهره‌ها را جذاب می‌دانیم. افراد مختلف معمولاً در مورد اینکه طرفدار کدام چهره هستند به راحتی می‌توانند با یکدیگر به توافق برسند. اما تعداد کمی از آن‌ها هستند که می‌توانند دقیقاً به ما بگویند که چرا آن چهره مذکور برایشان اینقدر زیبا به نظر می‌رسد.

با این حال، محققان شروع به یافتن برخی از این پاسخ‌ها کرده‌اند. یکی از این ویژگی‌ها تقارن است؛ بسیاری چهره‌هایی که از نظر ما جذاب هستند، متقارن به نظر می‎رسند. در یک صورت متقارن، سمت چپ و راست شبیه یکدیگر هستند. با وجود اینکه اجزای صورت در یک چهره تصاویر آینه ای کاملی نیستند. اما چشمان ما چهره هایی با نسبت های مشابه در دو طرف را به صورت متقارن می‌بینند. بنابراین، تقارن برای ما عادی به نظر می رسد و ما آن را دوست داریم.

استانداردهای جهانی زیبایی صورت

فاصله بین مرکز چشم یک زن بر زیبایی او تأثیر می گذارد. مردم زمانی او را جذاب ترین می یابند که این فاصله کمتر از نیمی از عرض صورت باشد. محققان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو و دانشگاه تورنتو در کانادا این نسبت را کشف کردند. آنها دریافتند که به همان اندازه مهم فاصله بین چشم و دهان یک زن است. باید کمی بیش از یک سوم قد صورتش باشد. هر دوی این فاصله ها با میانگین جمعیت مطابقت دارند یا نزدیک به آن هستند. در ادامه لیستی از سایر ویژگی‌ها که باعث جذاب شدن یک چهره می‌شود را برایتان آورده‌ایم:

تقارن صورت

طول و عرض صورت

نداشتن اضافه وزن و چاقی صورت

پوست صاف و شفاف

چشمان درشت

چال لپ

تناسب رنگ پوست و مو

فرم ابرو

مژه های بلند و پرپشت

1 (15)

تشخیص چهره طبیعی و معمولی

به نظر شما آیا انسان‌ها به صورت ذاتی بعضی از چهره‌ها را جذاب‌تر از بقیه میبینند؟ با این علم تشخیص زیبایی در چهره‌ افراد چیزی است که به صورت خودجوش افراد آن را فرا میگیرند؟ آزمایشات و مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده است، یکی از آن‌ها تست تشخیص زیبایی بین نوزادان دو تا سه ماهه بود.

محققان به هر کودک عکس‌هایی از دو چهره نشان دادند. یکی از چهره ها جذاب تر از دیگری بود. سپس دانشمندان مدت زمان نگاه کردن نوزادان به هر صورت را ثبت کردند. نتایج این آزمایش نشان می‌دهد که نوزادان نسبت به چهره‌های غیرجذاب زمان بیشتری را صرف دیدن چهره‌های جذاب می‌کنند. این بدان معناست که آنها چهره‌های زیبا را ترجیح می دهند.

860_main_beauty

این یافته‌ها نشان می‌دهد که افراد در اوایل زندگی هم چهره‌های زیبا را ترجیح می‌دهند. با این حال، فاکتور تجربه می تواند تفاوت ایجاد کند. تحقیقات انجام شده در دانشگاه دلاور نشان داد که مغز نوزادان در پردازش چهره‌های نژاد خود بهتر عمل می کنند و بنابراین در چنین آزمایشاتی نوزادان به سرعت این چهره ها را ترجیح می‌دهند.

از این بررسی‌ها میتوانیم به این نتیجه برسیم که شاید چهره‌های متوسط ​​جذاب‌تر باشند، زیرا آشناتر به نظر می‌رسند. انتخاب متوسط ​​بودن یک چهره به خودی خود مبتنی بر بیولوژیک است. اما مردم ابتدا باید چهره های دیگر را تجربه کنند تا یاد بگیرند که یک چهره متوسط ​​باید چگونه باشد.

زیبایی و سلامتی در سایر موجودات

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که چهره‌های متقارن‌تری دارند، فقط زیبا به نظر نمی‌رسند. آنها همچنین تمایل دارند از افراد نامتقارن سالم تر باشند. ژن ها دستورالعمل هایی را برای نحوه عملکرد یک سلول ارائه می دهند. همه افراد دارای تعداد یکسانی ژن هستند. اما افرادی که چهره‌های متوسط‌تری دارند، تنوع بیشتری در ژن‌هایی که با آن متولد می‌شوند هم دارند؛ این موضوع می تواند به سیستم ایمنی قوی تر و سلامتی بهتر منجر شود.

دانشمندان پیوندهای مشابهی بین زیبایی و سلامتی در حیوانات دیگر نیز یافته اند. برای مثال، ماهی های ماده جوان دم شمشیری، نرهای متقارن را ترجیح می دهند. عشق به تقارن در سایر گونه‌ها و موجودات نیز به وفور دیده می‌شود.

تمایل به زیبایی

در مجموع، زیبایی ممکن است بسیار بیشتر از پوست و چهره باشد؛ اما می‌تواند بر نحوه تعامل افراد تأثیر بگذارد. مردم به کسانی که چهره زیبا دارند بیشتر لطف می‌کنند. افراد جذاب احتمال پیدا کردن شغل بیشتری دارند و نسبت به همکاران کمتر جذاب خود پول بیشتری به دست می آورند. ما حتی تمایل داریم فکر کنیم افراد جذاب باهوش‌تر و دوستانه‌تر از افراد دیگر هستند.

ظاهر اولین چیزی است که ما مردم را بر اساس آن قضاوت می کنیم. اما آگاهی از وجود این سوگیری‌ها گام مهمی است، افراد جذاب لزوما باهوش تر نیستند و با شناخت افراد، ظاهر ظاهری اهمیت کمتری پیدا می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و خواندن مقالات در حوزه زیبایی و آرایشی می‌توانید از محتوای وبسایت دکتر فارمو استفاده کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۱۹۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان