//
کدخبر: ۳۷۱۷۸۶ //

عمل بینی و کارایی که بناید بعد از آن انجام بدهید/ توصیه‌های مهم!

جراحی بینی از حساس ترین جراحی های زیبایی است و مراقبت بعد از عمل نقش بسزایی در روند بهبود هرچه سریع تر دارد. در این مطلب شما را با کارهایی که هرگز نباید بعد از عمل بینی انجام دهید، آشنا می کنیم.

عمل بینی و کارایی که بناید بعد از آن انجام بدهید/ توصیه‌های مهم!
به گزارش فرتاک نیوز،

تب جراحی‌های زیبایی و بخصوص جراحی زیبایی بینی در کشور ما هر روز بیشتر می شود و افراد زیادی تمایل به جراحی بینی دارند. برای انجام این جراحی زیبایی باید با توصیه های مهم قبل و بعد از جراحی بینی آشنا باشید و بدانید که چه کارهایی را قبل از جراحی و چه کارهایی را نباید بعد از جراحی انجام دهید که در این مورد باید حتما با پزشک معالجتان مشورت کنید. در این مطلب قصد داریم شما را از کارهایی که هرگز نباید بعد از عمل بینی انجام دهید مطلع کنیم، تا با اطلاعات بیشتری تصمیم به انجام یا عدم انجام جراحی بینی بگیرید.

سرتان را بالا نگه دارید

پس از عمل بینی تا جای ممکن سرتان را بالا نگه دارید. حداقل به مدت 2 هفته پس از عمل جراحی هنگام خواب سرتان را بالاتر از سطح بدن نگه دارید. به این منظور هنگام دراز کشیدن، دو بالش زیر سرتان قرار دهید.

کمپرس یخ

هنگام استراحت، بر روی بینی و نواحی میانی صورت کمپرس یخ قرار دهید. کمپرس یخ فقط در 48 ساعت اول پس از عمل جراحی برای کاهش ورم و کبودی بعد از عمل بینی موثر است. پس از گذشت دو روز از کمپرس یخ برای کاهش درد و ناراحتی پس از عمل به کار می رود.

فعالیت بدنی شدید نکنید

انجام هرگونه فعالیت ورزشی تا 2 هفته بعد از عمل جراحی ممنوع است. دویدن، پیاده‌روی سریع، ورزش‌های ایروبیک، خم شدن، بلند کردن وزنه و هرگونه فعالیتی که مستلزم وارد کردن نیرو باشد، نباید انجام شود. با شروع هفته سوم به تدریج می‌توانید فعالیت‌های ورزشی خود را شروع کنید. شنا کردن را باید تا 6 هفته به تاخیر انداخت. ورزش‌های تماسی مثل بسکتبال، والیبال و فوتبال و نیز ورزش‌های رزمی که در آنها احتمال آسیب به بینی بالاست باید 6-4 ماه به تعویق بیفتد.

فین نکنید

از آنجا که در خلال 3 هفته اول بعد از عمل، مخاط بینی بسیار حساس و آسیب‌پذیر است، طی این مدت باید از فین کردن اجتناب کنید و ترجیحا از راه دهان نفس بکشید. هنگام عطسه دهان باید باز باشد تا هوای پرفشار از راه دهان خارج شود و به مخاط بینی آسیب نرساند.

دوش نگیرید

بعد از عمل جراحی، 10-7 روز پانسمان ویژ‌ه‌ای روی بینی گذاشته می‌شود (به صورت اسپلینت یا گچ). در خلال این مدت این پانسمان باید خشک بماند، بنابراین باید طوری استحمام کنید که رطوبت به پانسمان روی بینی نرسد.

لخته خون داخل بینی را خارج نکنید

خونریزی مختصر به شکل خونابه تا دو روز بعد از عمل طبیعی است. شما نباید لخته‌هایی که داخل بینی تشکیل می‌شود، خارج کنید. پزشک جراح در خلال هفته اول و بعد از خارج کردن تامپون بینی، با وسایل خاصی در صورت ضرورت لخته‌ها را خارج خواهد کرد.

الکل، سیگار و قلیان مصرف نکنید

مصرف مشروبات الکلی، استعمال سیگار و سایر دخانیات فرایند ترمیم زخم را مختل می‌کند. بنابراین ضروری است از 6 هفته قبل از عمل تا حداقل 3 هفته بعد از آن از مصرف سیگار اجتناب کنید. مصرف الکل احتمال خونریزی بعد از عمل را افزایش می‌دهد.

آدامس نجوید

از مصرف غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد و پرقدرت دارند، بپرهیزید، خصوصا در خلال هفته اول، مصرف مایعات و غذاهای نرم توصیه می‌شود. جویدن آدامس را در ماه اول فراموش کنید.

تی‌شرت نپوشید

در دو هفته اول لباس‌هایی بپوشید که پوشیدن و درآوردن آنها راحت باشد. لباس‌های با یقه باز و لباس‌هایی که یقه دکمه‌دار دارند، بهتر هستند.

درمعرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید

بعد از اینکه گچ/ اسپلینت روی بینی برداشته می‌شود حتما از کرم ضدآفتاب با SPF مناسب استفاده کنید. بینی جراحی‌شده بسیار حساس است و ممکن است نور مستقیم آفتاب منجر به تغییر رنگ دائمی آن شود.

بینی خود را با دیگران مقایسه نکنید

هر فرد با خصوصیات منحصر به خود متولد می‌شود. اجزای صورت هرشخص با افراد دیگر متفاوت است. بنابراین بینی خود را با بینی سایر افرادی که عمل جراحی شده‌اند، مقایسه نکنید. خصوصا در هفته‌های اول بعد از عمل جراحی، به علت ورم بعد از عمل اندازه بینی بزرگ‌تر می‌شود و قابل‌مقایسه با بینی فرد دیگری که چند ماه از عمل او گذشته، نیست. دید شما از بینی خود باید واقع‌بینانه باشد و پزشک در مشاوره قبل از عمل این نکات را به شما گوشزد می‌کند. تصویر بینی و صورت خود را با تصاویر افراد مشهور مقایسه نکنید چرا که این تصاویر اغلب در آتلیه و توسط عکاسان حرفه‌ای و از زوایای خاصی گرفته شده است.

پیگیری بعد از عمل را فراموش نکنید

گرفتن نتیجه مطلوب از عمل جراحی به همکاری نزدیک میان پزشک و بیمار نیاز دارد. عوارض ناخواسته بعد از عمل جراحی، حتی نزد ماهرترین جراحان نیز ممکن است ایجاد شود. آنچه اهمیت دارد اینکه با اطمینان کامل بیمار به جراح و مراجعات پیگیری در زمان‌های معین از بروز این عوارض پیشگیری می‌شود و در صورت بروز آنها پزشک آن را مدیریت و درمان خواهد کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الودکتر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۱۷۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان