//
کدخبر: ۳۶۸۸۲۷ //

۱۵ روش خانگی و پزشکی برای درمان خروپف

خروپف وقتی اتفاق می‌افتد که هنگام نفس کشیدن در زمان خواب جریان هوا در گلو باعث ارتعاش و لرزش بافت می‌شود که این امر همان صدای آشنای خروپف را ایجاد می‌کند.

۱۵ روش خانگی و پزشکی برای درمان خروپف
به گزارش فرتاک نیوز،

خروپف حتی اگر خیلی آزاردهنده نباشد، علامتی نیست که آن را نادیده بگیرید. در حقیقت، خروپف ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک بیماری جدی باشد، مانند: آپنه‌ی انسدادی خواب (OSA)، چاقی، وجود مشکل در ساختار دهان، بینی یا گلو و کم‌خوابی. خوشبختانه، روش‌های مختلفی برای درمان خروپف وجود دارد که در این مقاله از دیجی‌کالا مگ به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد.

راهکاری خانگی برای درمان‌ خروپف

گاهی اوقات، می‌توان خروپف را با تغییر سبک زندگی و به کمک روش‌های خانگی درمان کرد.

۱. به پهلو بخوابید

ممکن است خوابیدن به پشت باعث حرکت زبان به پشت گلو شود که این موضوع می‌تواند تا حدی جریان هوا را در گلو مسدود کند. در این صورت، تنها کاری که باید برای کاهش خروپف یا توقف آن انجام دهید این است که به پهلو بخوابید.

۲. به اندازه کافی بخوابید

با توجه به توصیه‌ی مشترک آکادمی پزشکی خواب آمریکا و انجمن تحقیقات خواب، بزرگسالان هر شب به ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند. کمبود خواب ممکن است خطر خروپف را افزایش دهد، چون باعث شل شدن عضلات گلو شده و شما را مستعد انسداد راه‌ی هوایی می‌کند. از سوی دیگر، خروپف می‌تواند احتمال کم‌خوابی را افزایش دهد، چراکه باعث مختل شدن خواب می‌شود.

۳. سر تخت خود را بالا بیاورید

یکی از روش‌های درمان خروپف در خانه بالا بردن سر تخت است. این کار به باز نگه داشتن مجاری تنفسی و درنتیجه کاهش خروپف کمک می‌کند.

۴. از چسب ضدخروپف یا بازکننده‌ی بینی استفاده کنید

وقتی چسب ضدخروپف یا نازال استریپ (Nasal strips) را روی پل بینی قرار می‌دهید، به دلیل تمایل فنر آن برای برگشت به حالت اولیه فضای مجرای بینی افزایش می‌یابد. درنتیجه راحت‌تر نفس می‌کشید و خروپف شما برطرف می‌شود یا کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، می‌توانید از یک دیلاتور یا بازکننده‌ی خارجی بینی هم استفاده کنید. این وسیله که در بالای بینی و در سوراخ‌های بینی قرار می‌گیرد، می‌تواند مقاومت جریان هوا را کاهش داده و تنفس را آسان‌تر کند.

۵. از نوشیدن الکل بپرهیزید

نوشیدنی‌های الکلی خواب را مختل می‌کنند و به دلیل شل کردن عضلات گلو می‌توانند باعث خروپف شوند.

۶. قبل از خواب از مصرف داروهای آرام‌بخش خودداری کنید

داروهای آرام‌بخش

اگر از داروی آرام‌بخش استفاده می‌کنید، با پزشک خود در مورد آن مشورت کنید. اگر بتوانید مصرف آرام‌بخش را قبل از خواب قطع کنید، ممکن است خروپف شما کاهش پیدا کند. آرام بخش‌ها همانند الکل باعث شل شدن عضلات گلو می‌شوند.

۷. اگر سیگار می‌کشید، برای ترک آن تلاش کنید

سیگار کشیدن عادت ناسالمی است که می‌تواند خروپف شما را بدتر کند. چون طبق تحقیقات، سیگار خطر ابتلا به آپنه‌ی انسدادی خواب را افزایش می‌دهد یا باعث بدتر شدن آن می‌شود. البته برای تأیید این ادعا به تحقیقات بیشتری نیاز است. با پزشک در مورد روش‌های ترک سیگار نظیر چسب نیکوتین و آدامس نیکوتین صحبت کنید.

۸. وزن خود را در محدوده‌ی​​ مناسب حفظ کنید

اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن به درمان خروپف کمک می‌کند. شما می‌توانید با کاهش کالری دریافتی خود و مصرف غذاهای سالم وزن کم کنید. ورزش منظم هم می‌تواند روند کاهش وزن شما را تسریع کند. برای اینکه راحت‌تر وزن خود را کاهش دهید، از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرید.درمان پزشکی خروپف

در بعضی موارد باید برای درمان خروپف به پزشک مراجعه کنید. در ادامه، شما را با بعضی از درمان‌های پزشکی این مشکل آشنا خواهیم کرد.

۹. آلرژی‌های مزمن را درمان کنید

آلرژی‌ها می‌توانند جریان هوا را از طریق بینی کاهش دهند که این موضوع شما را مجبور می‌کند که از طریق دهان نفس بکشید. درنتیجه، احتمال خروپف کردن بیشتر می‌شود. در مورد اینکه کدام داروی بدون نسخه (OTC) یا نیازمند نسخه می‌تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند، با پزشک صحبت کنید. این داروها به شکل مایع، اسپری بینی و قرص در دسترس هستند. از داروهای درمان آلرژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آنتی هیستامین‌های غیر‌آرام‌بخش، مانند ستیریزین (Cetirizine)، لووستیریزین (Levocetirizine) و لوراتادین (Loratadine)

  • آنتی هیستامین‌های آرام‌بخش، مانند دیفن هیدرامین (Diphenhydramine)

  • کورتیکواستروئیدهای استنشاقی بینی، مانند فلوتیکازون (Fluticasone) و تریامسینولون (Triamcinolone)

  • ضد‌احتقان‌های خوراکی، مانند سودوافدرین (Pseudoephedrine) و فنیل افرین (Phenylephrine)، فقط برای استفاده‌ی کوتاه‌مدت

  • اصلاح‌کننده‌های لکوترین، مانند مونته ‌لوکاست (Montelukast) و زیلوتون (Zileuton)

۱۰. مشکلات ساختاری بینی خود را اصلاح کنید

بعضی از افراد با انحراف تیغه‌ی بینی به دنیا می‌آیند یا بعدها آسیب‌دیدگی باعث انحراف تیغه‌ی بینی آن‌ها می‌شود. تیغه‌ی بینی یک دیواره‌ی غضروفی است که در مرکز بینی قرار دارد و مجاری بینی را از هم جدا می‌کند. انحراف تیغه‌ی بینی می‌تواند هنگام خواب باعث تنفس دهانی شود که این امر به خروپف منجر می‌شود. برای اصلاح این عارضه ممکن است به جراحی سپتوپلاستی (Septoplasty) نیاز داشته باشید.

۱۱. از دستگاه‌ی فشار هوای مثبت مداوم (CPAP) برای درمان آپنه‌ی انسدادی خواب استفاده کنید

دستگاه‌ فشار هوای مثبت مداوم

دستگاه‌ی CPAP درمان استاندارد برای آپنه‌ی انسدادی خواب است. در این روش، باید هنگام خواب ماسک دستگاه را روی بینی، دهان یا هر دو قرار دهید. این کار می‌تواند به باز نگه داشتن راه‌های هوایی شما کمک کند. این روزها انواع مختلفی از ماسک‌ها تولید می‌شود، از جمله ماسک‌های مناسب افرادی که عینک می‌زنند یا در خواب از طریق دهان نفس می‌کشند.

۱۲. از ابزارهای دهانی کمک بگیرید

ابزارهای دهانی دستگاه‌هایی هستند که به‌صورت سفارشی توسط دندانپزشکان تجویز می‌شوند. این دستگاه‌ها اندازه‌ی راه‌ی هوایی فوقانی را در هنگام خواب افزایش می‌دهند که این امر به درمان خروپف کمک می‌کند. آن‌ها معمولاً با یک یا چند مکانیسم زیر این کار را انجام می‌دهند:

  • جلو بردن فک پایین

  • تغییر موقعیت کام نرم

  • نگه داشتن زبان

در حال حاضر، متخصصان استفاده از ابزارهای دهانی را به کسانی پیشنهاد می‌کنند که به دنبال راهکار مؤثری برای درمان خروپف می‌گردند و با سایر اقدامات محافظه‌کارانه موفق به رفع این مشکل نشده‌اند.

۱۳. از ایمپلنت‌های کام استفاده کنید

این عمل جراحی به منظور کاهش یا توقف خروپف و بهبود آپنه‌ی انسدادی خواب طراحی شده است. در این روش، ایمپلنت‌های ریز در کام نرم قرار می‌گیرند تا لرزش بافت را کاهش دهند. ایمپلنت‌های کام به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کام نرم را سفت می‌کنند تا به شما در توقف خروپف کمک کنند. این درمان برای افراد مبتلا به آپنه‌ی خواب خفیف تا متوسط ​​مناسب است و برای کسانی که آپنه‌ی خواب شدید دارند یا به اضافه وزن مبتلا هستند، توصیه نمی‌شود.

۱۴. در مورد جراحی اوولوپالاتوفارنگوپلاستی (UPPP) با پزشک مشورت کنید

اوولوپالاتوفارنگوپلاستی (Uvulopalatopharyngoplasty) روشی است که از آن برای برداشتن بافت اضافی در گلو به منظور گشاد شدن راه‌ی هوایی استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود که هوا در هنگام نفس کشیدن از گلو راحت‌تر عبور کند و خروپف کمتر شود.

این جراحی می‌تواند از طریق تکنیک‌های سنتی یا با کمک لیزر انجام شود. درمان خروپف با لیزر باعث می‌شود که به بستری شدن در بیمارستان نیاز نداشته باشید. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که با هر دو روش می‌توان شدت خروپف را کاهش داد. با این حال، پیگیری بیماران نشان می‌دهد که اثر آن‌ها برای مدت طولانی باقی نمی‌ماند.

۱۵. ابلیشن رادیوفرکانسی (RFA) را امتحان کنید

در این روش کم‌تهاجمی از امواج رادیویی با شدت کم برای کوچک کردن بافت روی کام نرم استفاده می‌شود.

زمان مراجعه به پزشک

درمان خروپف توسط پزشک

شما تنها کسی نیستید که خروپف می‌کنید. آمارها نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از بزرگسالان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. خروپف می‌تواند خواب شما و همسرتان را مختل کند. همچنین علاوه بر آزاردهنده بودن، ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک بیماری جدی باشد. اگر به غیر از خروپف یک یا چند مورد از موارد زیر را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید:

  • نفس نفس زدن در هنگام خواب

  • شب ادراری یا تکرر ادرار در طول شب

  • هایپرسومنیا (پرخوابی) یا خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز

  • بیدار شدن با دهان خشک یا گلودرد

  • بیدار شدن با سردرد

  • کاهش کیفیت خواب

  • بی‌تأثیر بودن درمان‌های خانگی

کلام پایانی

خروپف از ارتعاش هوا در دستگاه‌ی تنفسی فوقانی ناشی می‌شود. این مشکل می‌تواند هر کسی را درگیر کند، اما معمولاً در بین مردان و افراد چاق شایع‌تر است. در اغلب موارد، علت خروپف جدی نیست و می‌توان با تغییر سبک زندگی و روش‌های خانگی آن را درمان کرد. اما اگر با علائمی مثل تکرر ادرار در شب، خواب‌آلودگی شدید در طول روز یا کاهش کیفیت خواب همراه بود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۸۸۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان