//
کدخبر: ۳۶۷۳۲۳ //

۲۵ مورد بی‌نظیر از خواص رازیانه برای بهبود سلامت بدن

رازیانه گیاهی سبز و سفید بوده که مزه‌ی آن شبیه به شیرین‌بیان است. این دانه‌ی فوق‌العاده فواید متعددی برای درمان بیماری‌های مختلف دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم کاهش گاز معده، درمان فتق، آسم و دیابت را نام ببریم. این دانه‌ی مفید حاوی مواد مغذی و قدرتمند است. در مقاله‌ای که امروز برایتان تهیه کرده‌ایم، قصد داریم شما را با خواص رازیانه برای سلامتی بدن آشنا کنیم.

۲۵ مورد بی‌نظیر از خواص رازیانه برای بهبود سلامت بدن
به گزارش فرتاک نیوز،

در ادامه نگاهی به رازیانه و ارزش غذایی آن می‌اندازیم. سپس به سراغ خواص رازیانه و روش مصرف آن می‌رویم. همچنین عوارض جانبی و مضرات مصرف این ماده‌ی غذایی را هم بررسی می‌کنیم. پس ما با همراه باشید.

رازیانه چیست؟

رازیانه یک سبزی زمستانی شبیه به کرفس است که طعم جالبی مانند شیرین‌بیان دارد. اگرچه برخی از مردم ممکن است از طعم آن خوششان نیاید و در ابتدا نتوانند به آن عادت کنند، ولی این ماده‌ی غذایی فواید زیادی دارد و به همین دلیل بسیاری از مردم از آن در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند.

این گیاه که قدمت بالایی دارد دارای برگ‌های سبز و گل‌های زرد بوده و کمی شبیه به علف‌های هرز است. رازیانه به دلیل رایحه‌ی خود هم شناخته می‌شود و بویی شبیه به بادیان رومی دارد. این گیاه بیشتر در فصل‌های پاییز و زمستان رشد می‌کند.

رازیانه شامل یک بخش پیازمانند و سفید می‌شود و ساقه‌های بلند و سبزرنگ دارد. از دید گیاه‌شناسی در گروه سایر ساقه‌داران از جمله کرفس و شقاقل قرار می‌گیرد و همه‌ی بخش‌های آن، از پیاز و ساقه گرفته تا دانه‌ها و برگ‌ها خوراکی هستند.

ارزش غذایی رازیانه

رازیانه حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی است. در ادامه ارزش غذایی ۸۷ گرم رازیانه آورده شده است.

کالری

۲۷

سدیم

۴۵ میلی‌گرم

کربوهیدرات کل

۶ گرم

فیبر غذایی

۳ گرم

پروتئین

۱ گرم

ویتامین A

۱۱۷ واحد بین‌المللی

تیامین

۱ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

ریبوفلاوین

۲ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

نیاسین

۳ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

ویتامین B6

۲ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

فولات

۶ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

پانتوتنیک اسید

۲ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

کلسیم

۴۲٫۶ میلی‌گرم

آهن

۰٫۶ میلی‌گرم

منیزیم

۱۴٫۸ میلی‌گرم

فسفر

۴۳٫۵ میلی‌گرم

پتاسیم

۳۶۰ میلی‌گرم

سدیم

۴۵٫۲ میلی‌گرم

زینک (روی)

۲٫۵ میلی‌گرم

مس

۰٫۲ میلی‌گرم

منگنز

۰٫۱ میلی‌گرم

سلنیوم

۰٫۶ میکروگرم

خواص رازیانه برای سلامتی بدن، پوست و مو

خواص رازیانه برای سلامتی بدن، پوست و مو

رازیانه و دانه‌های آن طعم و عطر بسیار خوبی دارند، بسیار مغذی هستند و تأثیر زیادی هم روی سلامتی بدن می‌گذارند. در حقیقت، جدا از کاربردهای آشپزی و پخت‌وپز این ماده‌ی غذایی می‌تواند خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی و آنتی‌اکسیدانی بالایی داشته باشد.

افزودن رازیانه به رژیم غذایی باعث می‌‌شود سلامت قلب را بهبود ببخشید، التهاب را کاهش دهید، جلوی پرخوری را بگیرید و وزنتان را مدیریت کنید و همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگونی از جمله سرطان را کاهش دهید. در ادامه این فواید را به‌دقت بررسی می‌کنیم.

۱. رازیانه سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد

رازیانه دارای فیبر است و این ماده‌ی مغذی به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. ماهیچه‌های دستگاه گوارش به غذاهایی مانند رازیانه نیاز دارند تا نیرو و توان بیشتری به دست بیاورند و بتوانند منجر به تحریک دستگاه گوارش و بهبود فرایند هضم و دفع غذا شوند. از آنجایی که مشکلات گوارشی از جمله یبوست در بزرگسالان بسیار رایج است، شما باید این ماده‌ی غذایی را در رژیم خود قرار دهید تا از خواص رازیانه برای سلامت دستگاه گوارش بهره‌مند شوید.

فیبر همچنین سلامت روده‌ها را هم تضمین کرده و کارکرد آن‌ها را تقویت می‌کند. جدا از این، سموم را دفع می‌کند و جلوی بیماری‌هایی از جمله سرطان روده‌ی بزرگ را می‌گیرد.

پژوهش‌ها هم خواص رازیانه و فیبر را برای بهبود فرایند هضم و دفع غذا تأیید کرده‌اند و نشان داده‌اند رازیانه و خوردنی‌های دیگری مانند زنجبیل، نعناع، مرکبات، قاصدک و بابونه برای کمک به هضم غذا عالی هستند. در برخی کشورها هم مردم دانه‌های رازیانه را پس از هر وعده‌ی غذایی میل می‌کنند تا بهتر غذای خود را هضم کنند و جلوی شکل‌گیری بوی بد دهان را هم بگیرند.

افزون بر همه‌ی این‌ها، رازیانه برای کسانی که به مشکل بازگشت اسید به مری دچار هستند هم مفید است و می‌تواند سطح pH بدن را به‌ویژه در معده تنظیم کند و جلوی بازگشت اسید به مری و ترش کردن پس از غذا خوردن را بگیرد.

۲. نفخ را درمان می‌کند

نفخ در نوزادان و کودکان رایج است و اگرچه مشکلی جدی به شمار نمی‌رود، ولی می‌تواند دردسرهایی به دنبال داشته باشد و تأثیر قابل توجه‌ای روی والدین بگذارد و آن‌ها را نگران کند.

با توجه به پژوهش‌ها، خواص روغن رازیانه باعث کاهش درد و افزایش تحرک روده‌ی کوچک می‌شود و به همین دلیل جلوی نفخ را می‌گیرد. این ماده همچنین به آرام کردن نوزاد و ورم و درد شکم هم کمک می‌کند. در یک مطالعه در سال ۲۰۰۳، پژوهش‌گران با آزمایش روی نوزادان و استفاده از روغن رازیانه به این نتیجه رسیدند که این روغن با کاهش نفخ، درد و ناراحتی کودکان همراه بوده است.

با وجود این، باید دقت داشته باشید که همچنان دوز مشخصی برای مصرف رازیانه و روغن آن برای نوزادان وجود ندارد. بهترین و مطمئین‌ترین راه برای استفاده از این ماده و درمان نفخ در نوزادان این است که مادران شیرده از چای رازیانه استفاده کرده و به این ترتیب سلامت نوزادان خود را حفظ کنند.

۳. ممکن است آسم و سایر بیماری‌های تنفسی را تسکین دهد

تسکین آسم و بیماری‌های تنفسی از جمله دیگر خواص رازیانه به شمار می‌رود. ترکیبات موجود در رازیانه به پاکسازی سینوس‌ها کمک می‌کنند. این موضوع ممکن است در تسکین علائم آسم مفید باشد. خواص خلط‌آور رازیانه سایر مشکلات تنفسی مانند برونشیت، سرفه و گرفتگی را درمان می‌کند. به مطالعات انسانی بیشتری در این زمینه نیاز است.

توجه داشته باشید که رازیانه در بعضی از افراد منجر به علائم آسم می‌شود. بنابراین اگر مستعد آسم هستید، قبل از مصرف رازیانه حتما با پزشک مشورت کنید.

۴. خواص رازیانه برای زنان؛ ممکن است برای زنان شیرده مفید باشد

رازیانه حاوی آنتول است. بعضی از محققان باور دارند که آنتول ترشح شیر در زنان را افزایش می‌دهد و خواص هورمون استروژن را به حداقل می‌رساند. اگر باردار هستید، قبل از مصرف رازیانه با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید خطری شما و جنین‌تان را تهدید نمی‌کند.

۵. بوی بد دهان را از بین می‌برد

برای اینکه دهان خود را خوشبو کنید، ۵ تا ۱۰ دانه‌ی رازیانه را بجوید. باور بر این است که رازیانه تولید بزاق را افزایش می‌دهد و ممکن است باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند را از بین ببرد. روغن‌ اسانسی رازیانه خواص ضدباکتریایی دارد و به مبارزه با آلودگی‌های ایجادکننده‌ی بوی بد دهان کمک می‌کند. هرچه بیشتر رازیانه را بجوید، دهانتان خوشبوتر می‌شود.

۶. رازیانه به مبارزه با دیابت کمک می‌کند

در یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان داده شد که روغن اسانسی رازیانه ممکن است سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد. رازیانه منبع خوبی از ویتامین C به شمار می‌رود. مصرف این ماده‌ی مغذی ممکن است در پایین آوردن میزان قند خون مفید باشد. هرچند باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود.

بتاکاروتن موجود در رازیانه ممکن است سطح کلسترول خون را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد. رازیانه شاخص گلیسمی پایینی دارد و به همین علت گزینه‌ی خوبی برای اضافه کردن به رژیم غذایی بیماران دیابتی به شمار می‌رود.

۷. برای کاهش سطح کلسترول خون مفید است

در کاهش سطح کلسترول خون مفید است

نشان داده شده که عصاره‌ی متانول موجود در رازیانه منجر به پایین آمدن میزان کلسترول خون می‌شود. این ترکیب همچنین می‌تواند جمع شدن چربی (تری‌گلیسیرید) را در شریان‌های قلب کاهش دهد.

۸. ادم (Edema) را درمان می‌کند

ادم به تورم در بافت‌های بدن به دلیل وجود مایعات اضافی اشاره دارد. شواهد اثربخشی رازیانه در درمان ادم را تأیید می‌کنند. آنتول موجود در رازیانه ممکن است مسؤول این خاصیت رازیانه باشد.

۹. رازیانه باروری را افزایش می‌دهد

رازیانه خواص استروژنیک دارد. شواهد عنوان می‌کنند که این خاصیت رازیانه ممکن است در افزایش باروری مفید باشد. با این وجود به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است تا بتوانیم به‌طور قطعی نظر دهیم.

۱۰. سطح فشار خون را تنظیم می‌کند

تنظیم فشار خون یکی دیگر از خواص رازیانه به شمار می‌رود. رازیانه حاوی پتاسیم است. این ماده‌ی معدنی به خواص خود در خنثی کردن اثرات منفی سدیم و تنظیم میزان مایعات موجود در جریان خون شناخته می‌شود. این موضوع ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

شواهد عنوان می‌کنند که کلسیم موجود در رازیانه هم ممکن است در پایین آوردن فشار خون اثرگذار باشد. این ماده‌ی معدنی همچنین ممکن است به حفظ ضربان قلب در محدوده‌ی طبیعی کمک کند. فیبر رازیانه ممکن است نقش مهمی در تنظیم سطح فشار خون داشته باشد. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که نیترات موجود در رازیانه هم ممکن است در این زمینه مفید باشد. منیزیم رازیانه هم در کاهش فشار خون مؤثر است.

۱۱. فتق را درمان می‌کند

بعضی از منابع عنوان می‌کنند که استفاده از رازیانه ممکن است در درمان فتق مفید باشد. هرچند باید به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

۱۲. رازیانه سلامت کبد را هم بهبود می‌بخشد

سلامت کبد را افزایش می‌دهد

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داده شد که رازیانه مانع از سلول‌های سرطان کبد می‌شود و فعالیت بعضی از سلول‌های آنتی‌اکسیدانی موجود در کبد را افزایش می‌دهد. سلنیوم موجود در رازیانه ممکن است عملکرد آنزیم‌های کبد را افزایش دهد. با این حال باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. بعضی از شواهد عنوان می‌کنند که رازیانه ممکن است به درمان عفونت‌های دستگاه ادراری کمک کند.

۱۳. خواص رازیانه برای لاغری شکم؛ ممکن است به کاهش وزن کمک کند

رازیانه غنی از فیبر است و به همین دلیل ممکن است در کاهش وزن و سیر نگه داشتن شما برای مدت زمان طولانی مفید باشد. رازیانه ممکن است ذخایر چربی را کاهش داده و جذب مواد مغذی در بدن را افزایش دهد. با این حال باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود تا بتوانیم نظر قطعی دهیم. رازیانه خواص ادرارآور دارد. این موضوع ممکن است منجر به تکرر ادرار و در نتیجه خارج کردن سموم اضافی از بدن شود. این مسأله ممکن است در کم کردن وزن مفید باشد.

هرچند باید در نظر داشته باشید که کاهش وزن ناشی از مصرف رازیانه می‌تواند نتیجه‌ی مستقیم از دست دادن آب بدن و نه چربی باشد. یک مطالعه‌ی کره‌ای روی افراد مبتلا به اضافه وزن به این نتیجه رسید که مصرف چای رازیانه اشتهای شرکت‌کنندگان را کاهش داد.

۱۴. رازیانه حالت تهوع صبحگاهی را تسکین می‌دهد

رازیانه ممکن است معده را آرام کند و حالت تهوع صبحگاهی را به‌سرعت بهبود ببخشد. جویدن رازیانه یا نوشیدن چای رازیانه هم ممکن است در این زمینه مفید باشد. رازیانه ممکن است از ابتلا به گاز معده پیشگیری کند. این دانه‌ی شگفت‌انگیز ممکن است به درمان حالت تهوع هم کمک کند. هرچند تحقیقات کمی در این زمینه انجام شده است.

۱۵. ممکن است علائم قاعدگی را بهبود دهد

بهبود علائم قاعدگی را هم می‌توانیم در لیست خواص رازیانه قرار دهیم. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که رازیانه برای تسکین علائم قاعدگی بی‌خطر و اثرگذار است. می‌توانید برای درمان علائم مختلف قاعدگی مانند گرگرفتگی و دل‌درد از رازیانه استفاده ‌کنید.

۱۶. خواص رازیانه در یائسگی؛ می‌تواند نشانه‌های یائسگی را هم کاهش دهد

با توجه به پژوهش‌ها، رازیانه به بهبود نشانه‌های یائسگی هم کمک می‌کند. پژوهش‌گران بر این باورند خواص رازیانه به زنانی که سطح استروژن پایینی دارند و همچنین کسانی که یائسگی زودرس را تجربه کرده‌اند یا جراحی‌های زهدان‌برداری و تخمدان‌برداری داشته‌اند کمک می‌کنند تا بهتر با نشانه‌های یائسگی روبه‌رو شوند.

یک فراپژوهش در سال ۲۰۱۸ هم نشان داده استفاده از خواص رازیانه برای بهبود و تسکین نشانه‌های یائسگی با کاهش خارش و خشکی واژن، اختلالات خواب و نشانه‌های وازوموتور از جمله تعریق شبانه، برافروختگی و گرگرفتگی همراه بوده است. افزون بر این، رازیانه به بهبود عملکرد جنسی و رضایت جنسی هم کمک می‌کند.

۱۷. رازیانه می‌تواند کیفیت خواب را بهبود ببخشد

کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد

یکی دیگر از خواص رازیانه بهبود کیفیت خواب است. رازیانه منیزیم دارد. بعضی از منابع عنوان می‌کنند که منیزیم ممکن است کیفیت و مدت زمان خواب را به‌ویژه در افراد مسن بهبود ببخشد. این ماده‌ی معدنی همچنین به درمان عارضه‌هایی مانند بی‌خوابی کمک می‌کند.

۱۸. کاندیدا را درمان می‌کند

درمان کاندیدا را هم می‌توانیم در لیست خواص رازیانه قرار دهیم. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در رازیانه می‌توانند به درمان کاندیدا کمک کنند. این دانه همچنین خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد و به همین علت در مبارزه با کاندیدا آلبیکنس اثرگذار است. مصرف یک قاشق غذاخوری رازیانه به همراه صبحانه ممکن است به تسکین علائم کاندیدا کمک کند. همچنین می‌توانید برای بهره بردن از این خاصیت رازیانه با آن چای درست کنید. می‌توانید چای رازیانه را از طریق اضافه کردن رازیانه به آب داغ تهیه کنید.

۱۹. خواص رازیانه برای پوست؛ ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد

بعضی از کرم‌های ضدپیری حاوی عصاره‌ی رازیانه هستند و از پوست در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. می‌توانید به روش‌های زیر از رازیانه برای افزایش کیفیت پوست خود استفاده ‌کنید.

  • یک مشت رازیانه را به مقدار مناسبی آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید مخلوط خنک شود. سپس چند قطره روغن اسانسی به آن اضافه کنید. مخلوط را هم بزنید و بعد آن را از صافی رد کنید. با استفاده از پنبه مخلوط را چند بار در روز روی صورت خود قرار دهید. بعد از استفاده از این ترکیب پوستتان یکنواخت و شاداب می‌شود.

  • همچنین می‌توانید با رازیانه بخور دهید تا بافت پوستتان بهبود پیدا کند. برای این کار یک کاسه‌ی بزرگ بردارید و یک قاشق غذاخوری رازیانه را به یک لیتر آب جوش اضافه کنید. یک عدد حوله روی سرتان قرار دهید و صورت خود را به کاسه نزدیک کنید‌. حواستان باشد بیش از حد به کاسه نزدیک نشوید، وگرنه پوستتان آسیب می‌بیند. ۵ دقیقه بخور دهید. دو بار در هفته از این روش درمانی استفاده کنید تا منافذتان پاکسازی شده و پوستتان درخشان و شفاف شود.

  • می‌توانید با رازیانه ماسک صورت درست کنید. برای این کار یک قاشق غذاخوری رازیانه را به نصف فنجان آب جوش اضافه کنید. مخلوط را به مدت ۳۰ دقیقه کنار بگذارید تا خنک شود. سپس به آن یک قاشق غذاخوری جو دوسر و عسل اضافه کنید. مخلوط را خوب هم بزنید تا یک خمیر نرم به دست بیاید. ماسک ایجاد شده را روی صورتتان قرار دهید. بگذارید ماسک به مدت ۲۰ دقیقه روی صورتتان بماند. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید.

۲۰. سلامت موها را افزایش می‌دهد

خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی رازیانه ممکن است مشکلات مختلف مربوط به مو را برطرف کند. رازیانه ممکن است به درمان شوره، خارش کف سر، شکنندگی مو و ریزش مو کمک کند. برای کاهش ریزش و شکنندگی مو می‌توانید روش‌های زیر را به کار بگیرید‌.

  • چای دانه‌ی رازیانه را آماده کنید‌. برای این کار سه قاشق غذاخوری دانه‌ی رازیانه را آسیاب کنید. دو فنجان آب را بجوشانید و آن را به پودر رازیانه اضافه کنید. مخلوط را هم بزنید و آن را به مدت ۱۵ دقیقه کنار بگذارید تا خنک شود. بعد از اینکه موهایتان را با شامپو و نرم‌کننده شستید، موهایتان را با ترکیب به دست آمده بشویید. این موضوع ممکن است سلامت مو را افزایش دهد و از شکنندگی و ریزش مو پیشگیری کند.

  • همچنین می‌توانید جهت بهره‌ بردن از خواص رازیانه برای مو از ترکیب دانه‌ی رازیانه و سرکه استفاده کنید. برای درست کردن ماسک جهت درمان خارش و خشکی کف سر می‌توانید از سرکه‌ی سیب و گلیسیرین به همراه دانه‌ی رازیانه استفاده کنید. یک فنجان آب را بجوشانید. آب را درون یک کاسه‌ی کوچک بریزید و یک قاشق دانه‌ی رازیانه‌ی پودر شده را به آن اضافه کنید. مخلوط را هم بزنید‌. ۳۰ دقیقه صبر کنید. سپس یک قاشق گلیسیرین گیاهی و سرکه‌ی سیب به آن اضافه کنید. مواد را با هم ترکیب کرده و بعد آن را از صافی رد کنید. ترکیب به دست آمده را روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید. اجازه دهید ترکیب برای مدتی روی موهایتان بماند. سپس موهای خود را بشویید. می‌توانید باقیمانده‌ی مخلوط را درون یک ظرف شیشه‌ای بریزید. ویژگی مثبت این ترکیب این است که می‌توانید آن را تا چند هفته در ظرف شیشه‌ای نگه دارید.

۲۱. رازیانه سلامت استخوان‌ها را تقویت می‌کند

رازیانه سلامت استخوان‌ها را تقویت می‌کند

رازیانه با توجه به دارا بودن کلسیم می‌تواند به حفظ استحکام و سلامت استخوان‌ها کمک کند. یک فنجان رازیانه دارای کم‌وبیش ۴۳ میلی‌گرم کلسیم است و مصرف روزانه‌ی آن برای رفع نیاز بدن به کلسیم مناسب خواهد بود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند افزایش کلسیم دریافتی از رژیم غذایی با افزایش تراکم استخوان‌ها و تقویت آن‌ها همراه است. جدا از کلسیم، رازیانه همچنین دارای منیزیم، فسفر و ویتامین K است که همه‌ی آن‌ها روی سلامت استخوان‌ها تأثیر می‌گذارند و استحکام و توان آن‌ها را تقویت می‌کنند.

۲۲. به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک می‌کند

رازیانه از سده‌ها پیش در طب چینی برای کمک به درمان بیماری‌های التهابی از جمله نیش حشرات یا گلودرد استفاده می‌شده است. توانایی رازیانه در کاهش التهاب پژوهش‌گران را بر آن داشت تا روی این ماده‌ی غذایی آزمایش کنند و ببینند برای سایر بیماری‌های التهابی مانند سرطان هم مفید است یا نه.

رازیانه حاوی روغنی به نام آنتول است که با توجه به پژوهش‌ها می‌تواند به‌عنوان یک درمان طبیعی برای سرطان عمل کند و منجر به کاهش رشد سلول‌های سرطان سینه شود. پژوهش‌گران بر این باورند که آنتول التهاب را کاهش می‌دهد و جلوی شکل‌گیری سرطان را می‌گیرد. البته همچنان به پژوهش‌های بیشتری برای تعیین چگونگی این تأثیر نیاز است.

رازیانه همچنین دارای ترکیبات ضدالتهابی دیگری از جمله سلنیم است که به کاهش مرگ‌ومیر ناشی از سرطان کمک می‌کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند سلنیم جلوی خطرات و آسیب‌های سرطان را می‌گیرد و خطر مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد.

۲۳. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

همانگونه که گفتیم رازیانه می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند. به طور کلی، همه‌ی غذاهای سرشار از فیبر می‌توانند روی کاهش سطح کلسترول خون تأثیر بگذارند و به همین دلیل جلوی سکته و حمله‌های قلبی را بگیرند.

در یک پژوهش که روی زنان یائسه تمرکز شده بود، این افراد با مصرف منظم رازیانه توانستند سطح کلسترول بد (LDL)، کلسترول خوب (HDL) و همچنین تری‌گلیسیرید خود را بهبود ببخشند و تنظیم کنند.

کلسترول یک جزء ساختاری ضروری از هر سلول در بدن به شمار می‌رود. کلسترول دو نوع خوب (HDL) و بد (LDL) دارد. کلسترول خوب به انتقال کلسترول به کبد و دفع آن کمک می‌کند. ولی کلسترول بد باعث می‌شود کلسترول به شریان‌ها و سرخرگ‌ها برود و پس از انباشته شدن منجر به بیماری سختاک سرخرگ‌ها شود. تری گلیسیرید هم یک نوع چربی خون است که در صورت افزایش یافتن می‌تواند خطر سکته یا بیماری‌های قلبی را به دنبال داشته باشد.

فیبر و پتاسیم موجود در رازیانه می‌توانند سطح کلسترول و فشار خون را تنظیم کنند و جلوی ابتلا به بیماری‌های قلبی را بگیرند. جدا از این، ترکیبات دیگری از جمله ویتامین C و فولات هم تأثیر زیادی روی حفظ سلامت قلب و عروق می‌گذارند.

۲۴. خواص رازیانه برای چشم؛ به بهبود سلامت چشم‌ها کمک می‌کند

تباهی لکه‌ی زرد یا دژنراسیون ماکولا علت اصلی از دست دادن بینایی ناشی از افزایش سن است. اگرچه علت دقیق آن هنوز مشخص نیست، ولی آنتی‌اکسیدان‌هایی که به کاهش التهاب کمک می‌کنند، از جمله برخی فلانوئیدها، ویتامین C و روی، می‌توانند به بهبود بینایی منجر شوند و روی کاهش سرعت پیشرفت بیماری هم تأثیر بگذارند.

تباهی لکه‌ی زرد شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه‌ی زرد که قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح به شمار می‌رود و برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است از بین می‌برد و کاهش دید و کوری را در پی دارد.

رازیانه حاوی بسیاری از این مواد مغذی برای بهبود بینایی است. این گیاه با سرشار بودن از فلاونوئید، ویتامین C و مواد معدنی می‌تواند به کاهش آسیب‌های اکسیداتیو و التهابی کمک کند و به پیشگیری از تباهی لکه‌ی زرد هم منجر شود.

۲۵. رازیانه کم‌خونی را هم درمان می‌کند

رازیانه منبع خوبی از فولات است. فولات اهمیت زیادی برای ساخت گلبول قرمز دارد و شما با استفاده از خوردنی‌های گوناگونی که سرشار از فولات هستند می‌توانید جلوی مشکلاتی مانند کم‌خونی را بگیرید. این ماده همچنین یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای دوران بارداری به شمار می‌رود.

به همین دلایل باید رازیانه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا جلوی کم‌خونی را بگیرید و همچنین از خواص رازیانه در بارداری بهره‌مند شوید.​

رازیانه در مقایسه با شیرین‌بیان و بادیان رومی

رازیانه در مقایسه با شیرین‌بیان و بادیان رومی

رازیانه

  • رازیانه گیاهی از خانواده‌ی هویج و کرفس است. طعمی شبیه به بادیان رومی دارد و همچنین بسیار معطر است.

  • حاوی ماده‌ی معطری به نام آنتول است که کمک زیادی به مبارزه با سرطان، التهاب و دیابت می‌کند.

  • هزاران سال است که از آن به‌عنوان دارو استفاده می‌شود. دارای اثرات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است و به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی می‌پردازد.

بادیان رومی

  • بادیان رومی که با نام انیسون هم شناخته می‌شود به‌عنوان ادویه برای طعم دادن به انواع غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • عطر قوی‌ای دارد و طعم شیرین آن شبیه به شیرین‌بیان است.

  • برای ویژگی‌های مفید و توانایی مبارزه با عفونت‌های باکتریایی و قارچی، تنظیم سطح قند خون، تقویت سلامت قلب و کاهش نشانه‌های افسردگی و یائسگی شناخته می‌شود

شیرین‌بیان

  • ریشه‌ی شیرین‌بیان یک گیاه آداپتوژن است که در طب چینی به دلیل خواص ضدالتهابی آن استفاده می‌شود. آداپتوژن‌ها گیاهانی هستند که با تأثیرات منفی استرس در بدن مبارزه می‌کنند.

  • این گیاه از خانواده‌ی حبوبات به شمار می‌رود و مانند رازیانه حاوی فلاونوئیدهای قوی و سرشار از آنتی‌اکسیدان است.

  • این گیاه به کاهش مشکلات گوارشی و درمان مشکلات تولید مثلی زنان از جمله یائسگی و سندرم پیشاقاعدگی کمک می‌کند. همچنین برای کسانی که به مشکلات تنفسی، سندرم روده‌ی نشت‌کننده و خستگی آدرنال دچار هستند مفید است.

چگونه رازیانه را خریداری و مصرف کنید

چگونه رازیانه را خریداری و مصرف کنید

رازیانه دارای بافتی ترد و طعمی شیرین و منحصر به فرد است. شما می‌توانید آن را به‌آسانی در انواع غذاها از جمله سالادها اضافه کنید تا طعمی شیرین و گرم به آن‌ها بدهد.

برای خرید رازیانه حواستان باشد پیاز آن کاملا سفید و سفت باشد و آن‌هایی را که قهوه‌ای و لکه‌دار هستند خریداری نکنید. ساقه‌ها هم باید کنار هم و بدون گل باشند و برگ‌های سبزرنگ داشته باشند. بخش پیازمانند رازیانه را می‌توانید کم‌وپیش ۴ تا ۵ روز در یخچال نگه‌داری کنید. باید آن را نهایت ظرف چند روز مصرف کنید، زیرا طعم خود را از دست می‌دهد.

همانگونه که گفتیم همه‌ی بخش‌های رازیانه از جمله دانه‌ها خوردنی هستند. دانه‌های رازیانه را معمولا خشک کرده و به‌عنوان ادویه استفاده می‌کنند. شما همچنین می‌توانید برگ‌های آن را خرد کنید و مانند شوید در غذاهای خود بریزید.

برای آماده کردن پیاز رازیانه ابتدا ساقه‌های آن را از جایی که جوانه می‌زنند ببرید و بعد پیاز را به صورت عمودی به برش‌های نازک تقسیم کنید. شما می‌توانید این برش‌ها را در سالاد یا سوپ بریزید و به شکل خام یا پخته مصرف کنید.

روش‌های زیادی برای استفاده از رازیانه در رژیم غذایی وجود دارند. برای نمونه، می‌توانید آن را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید، با روغن آووکادو سرخ کنید و به همراه سایر افزودنی‌های سالم مصرف کنید. همچنین می‌توانید آن را به پاستا و سوپ اضافه کنید یا در کنار سایر میوه‌ها و سبزیجات قرار دهید و به همراه روغن زیتون یک سالاد خوشمزه و رنگارنگ آماده کنید.

عوارض جانبی و مضرات رازیانه

اگرچه خواص رازیانه بسیار زیاد هستند و بیشتر مردم می‌توانند از این گیاه استفاده کنند و از فواید آن بهره‌مند شوند، ولی برخی از مردم ممکن است واکنش خوبی نسبت به مصرف رازیانه نشان ندهند و بهتر باشد از مصرف این گیاه خودداری کنند. برای نمونه، عده‌ای از مردم به برخی ادویه‌ها حساسیت دارند و مصرف رازیانه روی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

جدا از این، از آنجا که رازیانه پتاسیم بالایی دارد ممکن است برای افرادی که به بیماری‌های کلیوی دچار هستند مضر باشد. این افراد بهتر است رژیم‌های غذایی را دنبال کنند که پتاسیم کمی دارند. زیاده‌روی در مصرف پتاسیم می‌تواند باعث اختلال در کارکرد کلیه‌ها شود و رازیانه هم حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم است. همچنین کسانی که از داروهای بتا بلاکر (مسدودکننده‌ی گیرنده‌ی آدرنرژیک بتا) برای کنترل فشار خون استفاده می‌کنند ممکن است سطح پتاسیم بالایی داشته باشند و به همین دلیل مجبور شوند از مصرف رازیانه اجتناب کنند.

با وجود همه‌ی این‌ها، بیشتر مردم مشکلی برای مصرف رازیانه ندارند. بنابراین، تلاش کنید این گیاه بی‌نظیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا افزون بر تنوع دادن به غذاهای خود از خواص رازیانه هم بهره‌مند شوید.

 

سخن پایانی

رازیانه یک سبزی زمستانی شبیه به کرفس است که طعم جالبی مانند شیرین‌بیان دارد و دارای فواید فراوانی برای سلامتی است. به همین دلیل بسیاری از مردم از آن در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند. شما با مصرف منظم این ماده‌ی غذایی می‌توانید سلامت قلب، مغز و دستگاه گوارش خود را حفظ کنید و جلوی ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خطرناک و مرگبار را بگیرید.

جدا از این، رازیانه به دلیل دارا بودن فیبر بالا می‌تواند احساس سیری بیشتری به شما بدهد و جلوی پرخوری را بگیرد. بنابراین، با مصرف منظم آن می‌توانید کالری روزانه‌ی خود را کاهش دهید و بهتر وزنتان را مدیریت کنید.

روش‌های گوناگونی برای استفاده از رازیانه در رژیم غذایی وجود دارند. شما می‌توانید این خوردنی را به انواع غذاها اضافه کنید و از فواید و خواص رازیانه بهره‌مند شوید. البته یادتان باشد برخی از مردم واکنش آلرژیک نسبت به مصرف رازیانه نشان می‌دهند. بهتر است پیش از مصرف این ماده‌ی غذایی با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و مطمئن شوید برای مصرف آن مشکلی ندارید. اگر بدن شما با مصرف رازیانه سازگار بود حتما این ماده‌ی بی‌نظیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و زندگی سالم، شاداب‌تر و به دور از بیماری داشته باشید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۷۳۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان