//
کدخبر: ۳۶۳۰۶۹ //
پریودهای نامنظم در نوجوانی

پریودهای نامنظم در نوجوانی: چه چیزی باعث آن می شود؟

از پریودهای دختران نوجوان چه می دانید؟

پریودهای نامنظم در نوجوانی: چه چیزی باعث آن می شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

اصولاً پریودهای نامنظم در نوجوانی نباید دلیلی برای هشدار باشد. 

فقط در صورتی که این وضعیت برای مدت طولانی ادامه داشته باشد یا دارای ویژگی های غیرعادی باشد، نیاز به مشاوره پزشکی است.

پریودهای نامنظم در نوجوانی بسیار رایج است. در واقع، تغییر چرخه قاعدگی در هر مرحله از زندگی طبیعی است، اما بیشتر در نوجوانان رخ می دهد.

جنبه های خاصی مانند کیفیت تغذیه، شاخص توده بدنی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی یا خلق و خوی، در میان سایر موارد، بر بروز دوره های نامنظم در نوجوانی تأثیر می گذارد . همچنین، این وضعیت می تواند ناشی از یک مشکل سلامتی باشد.

نوجوانی و چرخه قاعدگی

پریودهای نامنظم در نوجوانی بسیار رایج است. قاعدگی عبارت است از ریزش آندومتر ، غشای مخاطی که رحم را می پوشاند. پس از این ریزش، خونریزی رخ می دهد و این اتفاق هر ماه به دلیل تأثیر هورمون های زنانه رخ می دهد.

یک سیکل قاعدگی طبیعی به طور متوسط 28 روز طول می کشد و این از شروع یک دوره تا شروع دوره بعدی شمارش می شود. اگر پریود هفت روز قبل یا هفت روز بعد از آن اتفاق بیفتد، هنوز طبیعی تلقی می شود . 

برخی از متخصصان فکر می کنند که از آنجایی که دوره های نامنظم در نوجوانی بسیار رایج است، می توان آن را طبیعی دانست که چرخه قاعدگی بین 21 تا 45 روز باشد. با این حال، برخی از پزشکان هشدار می دهند که این می تواند نشانه ای از یک مشکل سلامتی باشد.

تکامل در دوران نوجوانی

میانگین سن اولین قاعدگی 12 سال است. با این حال، بروز آن در سنین 10 تا 16 سالگی طبیعی تلقی می شود. هنگامی که زودتر یا دیرتر رخ دهد، می تواند نشانه ای از یک ناهنجاری باشد.

برخی از دختران در سن 8 یا 9 سالگی دچار قاعدگی می شوند. این موارد، بلوغ زودرس نامیده می شود و معمولا با سندرم متابولیک همراه است که به یک عامل خطر برای ایجاد مشکلات قلبی عروقی در بزرگسالی تبدیل می شود.

ممکن است قاعدگی بعد از 16 سالگی رخ دهد که این وضعیت بلوغ دیررس نامیده می شود و با افزایش مشکلات باروری همراه است که می تواند نشانه یک ناهنجاری کروموزومی یا مشکل جدی دیگری باشد.

پریودهای نامنظم در نوجوانی

پریودهای نامنظم در نوجوانی نیز با خونریزی آشکار می شود . اگر بیش از هفت روز طول بکشد، غیر طبیعی در نظر گرفته می شود. همچنین، هنگامی که جریان قاعدگی خیلی کم یا زیاد است، یا خونریزی خارج از قاعدگی اتفاق می افتد، معاینه پزشکی بسیار مهم است.

چرا این اتفاق می افتد؟

علت اصلی پریودهای نامنظم در نوجوانی وجود سیکل های بدون تخمک گذاری است . یعنی چرخه بدون تخمک گذاری. در این فرآیند، تخمدان ها یک تخمک آزاد می کنند، در حالی که هورمون ها تغییراتی را در رحم ایجاد می کنند تا آن را برای بارداری مهیا کنند.

اگر تخمک بارور نشود، پوشش داخلی رحم ریخته شده و به شکل خونریزی از طریق واژن خارج می شود. اگر تخمک گذاری وجود نداشته باشد، فرآیند تکمیل نمی شود . در این موارد، قاعدگی اتفاق نمی افتد و در صورت وقوع، باعث پریودهای طولانی می شود.

معمولاً اولین سیکل های قاعدگی بدون تخمک گذاری است. تخمین زده می شود که این اتفاق در بین 30 تا 55 درصد از دختران نوجوان در طی دو تا چهار سال پس از اولین قاعدگی رخ می دهد. در بیشتر موارد، دلیل آن بی نظمی است.

علل دیگر

معمولاً با گذشت زمان، چرخه قاعدگی منظم‌تر و پایدارتر می‌شود . سایر علل احتمالی پریودهای نامنظم در نوجوانی به شرح زیر است:

- عدم بلوغ آلی هیپوتالاموس: هیپوفیز یا تخمدان ها به بلوغ کافی نرسیده اند.

- ورزش بدنی بیش از حد: این ممکن است باعث تاخیر در قاعدگی، عدم تخمک گذاری یا عدم قاعدگی شود.

- اختلالات خوردن: اگر بافت چربی یا چربی کافی در بدن وجود نداشته باشد، ممکن است اختلال قاعدگی رخ دهد. چربی اضافی بدن نیز در چرخه قاعدگی اختلال ایجاد می کند.

- بارداری، فشار، پرتودرمانی یا شیمی درمانی، آسیب به رحم و مشکلات تیروئید نیز اغلب باعث بی نظمی قاعدگی می شوند.

- سندرم ترنر یا سویر آسیب شناسی های ژنتیکی هستند که می توانند باعث پریودهای نامنظم در نوجوانی شوند.

- تومور در غده هیپوفیز یا تخمدان ها

- اختلال در عملکرد هیپوتالاموس

- ناهنجاری های آناتومیک در دستگاه تناسلی

- سندرم تخمدان پلی کیستیک

- نارسایی اولیه تخمدان

- هیپرآندروژنیسم: این وضعیت تولید بیش از حد آندروژن است که باعث رشد مو در صورت، سینه و شکم می شود.

- بیماری های منتقله از راه جنسی

چه باید کرد؟

اگر دوره های شما خیلی کوتاه یا خیلی طولانی است، باید با پزشک خود مشورت کنید.

پریودهای نامنظم در نوجوانی دلیلی برای مشاوره پزشکی نیست . فقط در صورتی که فقدان قاعدگی یا آمنوره بیش از شش ماه طول بکشد، اگر تضادهای زیادی در میزان خونریزی وجود داشته باشد یا خونریزی خارج از پریود رخ دهد، باید با یک متخصص مشورت شود.

مراجعه به پزشک در موارد زیر توصیه می شود:

- دوره های کمتر از 21 روز که اغلب تکرار می شوند .

- دوره ای که بیش از هفت روز طول می کشد.

- قاعدگی که به مدت سه سال بی نظمی قابل توجهی دارد.

- درد یا گرفتگی قاعدگی بسیار قوی.

- رشد مو روی صورت، سینه یا شکم.

معمولاً پزشک معاینه لگن و در برخی موارد آزمایش خون انجام می دهد. به طور کلی، اختلالات مرتبط با دوره های نامنظم در نوجوانی را می توان با موفقیت با دارو درمان کرد . فقط در موارد معدودی به درمان های تخصصی تری نیاز است.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۳۰۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان