//
کدخبر: ۳۶۱۹۸۲ //

را ه انتقال آبله میمونی تغییر کرد/ علائم آبله میمونی

با گسترش هر چه بیشتر ویروس آبله میمون، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت شیوع آن را زیر نظر گرفته و براساس شواهد، همه افراد جوامع در خطر ابتلا به این ویروس هستند.

را ه انتقال آبله میمونی تغییر کرد/ علائم آبله میمونی
به گزارش فرتاک نیوز،

پس از مدت‌ها مبارزه نفس‌گیر با بیماری کرونا، هنوز چشم‌انداز پایان این دوران سخت دیده نمی‌شود. در چنین شرایطی خطر شیوع ویروس‌هایی مانند آبله میمون که ابتدا در میمون‌ها  گزارش شد و مواردی از طریق تماس فیزیکی نزدیک به انسان‌ها سرایت کرد، می‌تواند دور شدن از نقطه پایان همه‌گیری را به دغدغه‌ای جدی برای کشورهای دنیا تبدیل کند و چرخه ابتلا، همه‌گیری و تکاپو برای ساخت واکسن‌های موثر یا حداقل بروزرسانی واکسن‌های ساخته شده برای کرونا را از نو شروع کند. در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت و سایر نهادهای بهداشتی در سراسر جهان در تلاش هستند تا با ردیابی دقیق ویروس نحوه سرایت ویروس را شناسایی کنند.

* آبله میمون چیست؟

اولین قدم ماجرا این است که بدانیم عقبه آبله میمون به چه زمانی بازمی‌گردد و از گذشته تا امروز چه روندی را پشت سر گذاشته و دچار چه تغییراتی شده است؛  دره مین راستا رسانه چینی گزارشی منتشر کرده که طبق آن، اولین مورد شناخته شده ویروس آبله میمونی در سال ۱۹۵۸ در بین میمون‌هایی که برای تحقیقات و پژوهش نگهداری شدند، مشاهده شد. ولی اولین مورد انسانی این بیماری در سال ۱۹۷۰ در آفریقا و در یک کودک شناسایی شد. زادگاه آبله میمونی در کشورهای مرکزی و غرب آفریقا و در مناطقی پوشیده شده از جنگل‌های بارانی استوایی است چرا که مخزن این ویروس علاوه بر میمون‌ها برخی از جوندگان نیز هستند که البته هنوز به صورت دقیق و کامل مخزن این ویروس شناسایی نشده است. اما به  علت تماس بین انسان و حیوانات در این مناطق این بیماری به انسان سرایت کرده است.

* شناسایی اولین مورد ابتلا به آبله میمون

شیوع مداوم آبله میمون برای اولین بار در ماه مه ۲۰۲۲ تایید شد و با مجموعه‌ای از موارد یافت شده در انگلیس شروع شد. موارد تایید شده توسط فردی با لینک‌های سفر به نیجریه ردیابی شد و در ۶ می ۲۰۲۲( نیمه اردیبهشت) تایید شد؛ دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته با اعلام هشدار حداکثری، شیوع گسترده آبله میمون در بیش از ۷۰ کشور دنیا را «وضعیت اضطراری جهانی» خواند.  بالاترین سطح هشدار این سازمان برای شیوع رو به رشد آبله میمون اعلام شد و  شرایط کنونی شیوع این ویروس را از حالت نگرانی به هشدار تغییر وضعیت می‌دهد. این تصمیم پس از برگزاری دومین جلسه تیم متخصص سازمان جهانی بهداشت برای بحث در مورد وضعیت اتخاذ شد، هرچند کمیته اضطراری به اجماع نرسید. تا به امروز بیشتر موارد در اروپا و آمریکای شمالی تشخیص داده شده و با گذشت ۲ ماه موارد ابتلا به این ویروس سیر صعودی پشت سر گذاشته است. گفته می‌شود اگر این ویروس از فرصت استفاده کند تا خود را به عنوان یک پاتوژن انسانی نشان دهد و به گروه‌هایی مانند کودکان خردسال و افراد دارای سیستم ایمنی سرکوب‌شده که در معرض خطر بالاتر بیماری‌های شدید هستند گسترش یابد، خطر سلامت عمومی می‌تواند افزایش یابد.

* روابط مردان همجنس‌باز از عوامل اصلی شیوع ویروس

رسانه اسکاتیش دیلی اکسپرس در توضیحات شیوع این ویروس نوشت: کارشناسان بهداشتی در ۲۳ ماه می ( دوم خردادماه) گمانه‌زنی کردند، احتمالا جشنواره همجنس‌‌بازان در جزایر قناری که در آن بیش از ۸۰ هزار نفر شرکت کرده بودند، عامل اصلی شیوع گسترده ویروس آبله‌ میمون در جهان باشد. هزاران نفر از انگلیس و اروپا در این جشنواره شرکت کرده بودند و همین کافی بود تا سرایت ویروس اوج بگیرد؛ پس از گذشت مدت کوتاهی و انجام شدن تحقیقات بیشتر مشخص شد، شماری از موارد ابتلا به ویروس آبله‌ میمون در کشورهای اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و آمریکا افرادی‌اند که در این مراسم حضور داشته‌اند. دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هم تاکید کرد،  به‌رغم اعلام وضعیت اضطراری جهانی در مورد آبله میمون، شیوع این بیماری فعلا در میان مردان همجنس‌‌باز، به‌ویژه آنهایی که دارای شرکای جنسی متعدد هستند، عمومیت دارد و این وضعیت در کشورهای آمریکا و پس از آن انگلیس به طرز جدی‌تری مشاهده می‌شود، بنابراین این سازمان از مردان هم‌جنس‌باز در آمریکا خواست که روابط خود را کنترل و محدود کنند.

* علائم و نشانه های آبله میمون

علائم و نشانه‌های آبله میمون در انسان مشابه آبله است، اما می‌تواند خفیف‌تر باشد. این بیماری عمدتا با تب، سردرد، گرفتگی و دردهای عضلانی و خستگی همراه است و تنها تفاوت آن با علائم آبله این است که آبله میمون، با تورم و درگیری غدد لنفاوی همراه است. مدت زمانی که طول می‌کشد علائم از زمان آلودگی خود را نشان دهند در حدود ۷ تا ۱۴روز است که در برخی موارد می تواند ۱۵ تا ۲۱ روز نیز طول بکشد. معمولا یک تا سه روز (و یا بیشتر) بعد از تب، علائم پوستی را شاهد خواهیم بود که در ابتدا روی صورت مشاهده می‌شوند و به دیگر قسمت‌های بدن نیز منتقل خواهند شد. روند پیشرفت ضایعات به این گونه خواهد بود: لک، جوش، تاول، جوش چرکی، برجستگی پوست و پوسته پوسته شدن و تقریبا دو تا چهار هفته فرد درگیر بیماری خواهد شد.

* نحوه سرایت بیماری آبله میمون

آگاهی درباره نحوه انقال ویروس آبله میمون می‌تواند تا به میزان قابل توجهی به افراد کمک کند تا از ابتلا به آن در امان باشند؛ نکته قابل توجه این است که تنها را هسرایت روابط جنسی میان افرلاد هم‌جنس‌باز نیست و تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته از راه‌های شیوع این ویروس اطلاع‌رسانی کرده، برهمین اساس  این ویروس می‌تواند زمانی که فردی در تماس نزدیک با فرد آلوده باشد سرایت کند. آبله میمون همچنین می‌تواند از طریق پوست زخم شده، دستگاه تنفسی یا از طریق چشم، بینی یا دهان نیز وارد بدن شود. اعتقاد بر این است که برخی از موارد ویروس را از طریق رابطه جنسی گرفته‌اند که کارشناسان بهداشت آن را «عجیب»  توصیف کرده‌اند. تصور می‌شد که آبله میمون از طریق رابطه جنسی گسترش نمی‌یابد، بلکه از طریق تماس نزدیک با ضایعات یا قطرات تنفسی گسترش می‌یابد. با این حال، تنها به این دلیل که می تواند در طول رابطه جنسی پخش شود به این معنی نیست که راه اصلی انتقال ویروس است و همچنین آن را به یک بیماری مقاربتی تبدیل نمی‌کند.

* آیا پیشگیری و درمان وجود دارد؟

از آنجایی که آبله میمون ارتباط نزدیکی با ویروسی دارد که باعث آبله می شود، تزریق  همان واکسنی که برای آبله کاربرد دارد، می‌تواند افراد را از ابتلا به آبله میمون نیز محافظت کند.  بررسی‌ها نشان داد که این واکسن حدود ۸۵ درصد در پیشگیری از عفونت آبله میمون موثر است. برای درمان موارد شدید  نیز می‌توان از داروهای ضد ویروسی استفاده کرد.

* آمریکا؛ پیشتاز جهان در موارد ابتلا به آبله میمون 

بی‌بی‌سی می‌گوید: داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) نشان می دهد که ایالات متحده بیش از ۳۸۴۶ مورد تایید شده آبله میمون را گزارش کرده و به کشوری تبدیل شده است که از زمان شروع وضعیت اضطراری بهداشت جهانی به یکی از مراکز شیوع عفونت‌ها تبدیل شده است. آشیش جاها، هماهنگ‌کننده مبارزه با ویروس آبله میمون و هماهنگ‌کننده کاخ سفید در مبارزه با کووید-۱۹ گفت: اگرچه ۹۹ درصد از موارد آبله میمونی که در داخل کشور گزارش شده مربوط به تماس جنسی مرد با مرد بوده است.

مجموعه تحقیقات و بررسی‌هایی که پیرو انتشار این ویروس صورت گرفته نشان می‌دهد، نحوه شیوع ویروس آبله میمون از دایره روابط مردان هم‌جنس‌باز خارج شده و عموم افراد را در معرض خطر قرار داده؛ به عنوان مثال به تازگی یک نوزاد در نیویورک را درگیر کرده؛ ابتلاهای جدید به ویروس آبله میمون به اینجا ختم نمی‌شود و با گسترش بیشتر، ۸۰ کودک در چندین کشور به آبله میمون مبتلا شده‌اند که عمدتاً از طریق تماس‌های خانگی صورت گرفته است. جی وارما، مشاور ارشد بهداشتی شهردار نیویورک درهمین راستا هشدار داده و یادآور شده که به احتمال زیاد شاهد افزایش تعداد موارد انتقال یافته در سایر گروه‌ها خواهیم بود و بهترین راه برای امین ماندن تزریق واکسن‌های توصیه شده است.

با وجود آنکه رسانه‌ها نسبت به روند صعودی مبتلایان به ویروس آبله میمون هشدار می‌دهند و سازمان جهانی بهداشت نسبت به همه‌گیری آن هشدار داده و وضعیت اضطراری اعلام کرده، لازم است بدانیم که واکسن آبله تا حد زیادی در برابر ابتلا به این بیماری مصونیت ایجاد می‌کند و رعایت پروتکل بهداشتی احتمال ابتلا به آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. تحقیقات علمی که درح ال حاضر پیرامون این ویروس و نحوه شیوع آن در حال انجام است می‌تواند با ردیابی دقیق نحوه انتشار، آگاهی بخشی کند و پیروی از دستورات پزشکی خطرات احتمالی را به حداقل برساند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۱۹۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان