//
کدخبر: ۳۶۰۲۹۷ //

کشف دارو برای کرونای خفیف از ظهور سویه‌های جدید جلوگیری می‌کند

شاید درمان گلودرد و برگشت حس بویایی راحت به نظر برسد اما داروهای کرونای خفیف مشخص نیست و پیشرفت در این مسیر می‌تواند نقطه عطفی در همه‌گیری کرونا باشد، زیرا چنین درمانی نه‌تنها منابع انسانی را زودتر به زندگی خود بازمی‌گرداند بلکه می‌تواند گسترش بیماری را هم محدود کند.

کشف دارو برای کرونای خفیف از ظهور سویه‌های جدید جلوگیری می‌کند
به گزارش فرتاک نیوز،

سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای افرادی که به کرونای شدید مبتلا هستند یا در معرض خطر بستری‌شدن در بیمارستان قرار دارند روند درمانی مشخصی دارد اما متاسفانه برای درمان کرونای خفیف هیچ دارو و توصیه‌ای درباره اینکه چه چیزی را باید مصرف کنند ارائه نداده ‌است.

 

محدودشدن گسترش بیماری

شاید درمان گلودرد و برگشت حس بویایی راحت به نظر برسد اما داروهای کرونای خفیف مشخص نیست و پیشرفت در این مسیر می‌تواند نقطه عطفی در همه‌گیری کرونا باشد، زیرا چنین درمانی نه‌تنها منابع انسانی را زودتر به زندگی خود بازمی‌گرداند بلکه می‌تواند گسترش بیماری را هم محدود کند و عفونت‌های کمتر به معنای فرصت‌های کمتری برای جهش ویروس است. بنابراین کشف دارو برای بهبود کرونای خفیف می‌تواند از ظهور سویه‌های جدید جلوگیری کند.

همه در معرض خطر هستیم

مارک فلدمن، ایمونولوژیست از دانشگاه آکسفورد، به مزیت دیگری اشاره می‌کند: «با درمان کرونای خفیف، محققان به طور کامل عوامل خطری را که منجر به بیماری شدید می‌شود، حذف می‌کنند. درمان‌های گسترده برای بیماری‌های خفیف می‌تواند جان افرادی را که نمی‌دانند در معرض خطر هستند نجات دهد. واقعیت این است که همه در معرض خطر هستند.»

تحقیقات درمان کرونای خفیف

محققان در اوایل سال ۲۰۲۱، زمانی که واکسیناسیون در حال گسترش بود و به نظر می‌رسید که همه‌گیری به سمت کرونای خفیف می‌رود افراد ۳۰ سال به بالا را - از جمله افراد واکسینه‌شده - مورد بررسی قرار دادند تا بفهمند که آیا داروهایی چون فلووکسامین که برای درمان افسردگی استفاده می‌شود، می‌تواند به افراد برای عبور از کووید-۱۹ خفیف کمک کند. محققان به دنبال این بودند که آیا درمان‌ها علایم مبتلایان را زودتر برطرف  و به آنها کمک می‌کند سریع‌تر به زندگی خود بازگردند؟

در آزمایش‌های انجام‌شده نه داروی ضد انگلی ایورمکتین و نه داروی آسم فلوتیکازون تحت شرایطی که تیم آزمایش کردند، بهبودی را تسریع نکرد.

نوع جدیدی از ضد ویروس در راه است

اگر چه آزمایش‌های قبلی جواب نداد اما دانشمندان معتقدند، نوع جدیدی از ضد ویروس می‌تواند کووید-۱۹ خفیف را درمان کند. بیشتر ویروس‌ها برای به‌دست‌آوردن شکل سه‌بعدی خود به مولکول‌های قند نیاز دارند و از میزبان خود برای شکل‌دهی این مولکول‌ها استفاده می‌کنند. قندهای اصلاح‌شده به نام iminosugars می‌توانند تشکیل ذرات ویروسی را مختل کنند. دکتر فلدمن یکی از محققان این پروژه که در حال تولید iminosugars است، می‌گوید: «آنها می‌توانند سیر بیماری و تولید مثل و انتشار ویروس را محدود کنند و کاندیدای خوبی برای درمان خفیف کووید-۱۹ باشند. از آنجا که آنها به جای هدف قراردادن مستقیم ویروس، مولکول‌های میزبان را از بین می‌برند، بعید است که مقاومت را تحریک کنند. این دقیقاً همان چیزی است که بیماران می‌خواهند.»

شرکت دارویی Emergent BioSolutions در Gaithersburg، مریلند، به‌تازگی مشخصات ایمنی iminosugars را آزمایش و راه را برای آزمایش‌های بالینی باز کرد. ریموند دوک که استاد دانشگاه آکسفورد است و در تولید iminosugars مشارکت دارد، می‌گوید: «چنین آزمایش‌هایی می‌تواند طی دو سال تکمیل شود.»

تحقیقات ادامه دارد

میلز که محقق اصلی کارآزمایی TOGETHER با هدف یافتن داروهای مقرون‌به‌صرفه موجود برای درمان کووید-۱۹ است، می‌گوید: «اگر پزشکان تشویق به تجویز دارو برای بیماری‌های خفیف نشوند، بعید است تحقیقات درباره چنین داروهایی مفید باشد. او از سازمان بهداشت جهانی خواسته است که همان قدر که به بهبود کرونای شدید توجه می‌کند به درمان کرونای خفیف هم اهمیت دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۰۲۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان