//
کدخبر: ۳۵۹۳۵۰ //

کرونا در این ماده غذایی یخ زده، مخفی می شود

نتایج یک مطالعه جدید هشدار می دهد که مواد غذایی می تواند دلیل ابتلای شما به کووید-۱۹ باشد. محققان دریافته اند که این ویروس می تواند در محصولات گوشتی مختلفی که افراد در یخچال یا فریزر خود نگهداری می کنند بیش از ۳۰ روز زنده بماند.


کرونا در این ماده غذایی یخ زده، مخفی می شود
به گزارش فرتاک نیوز،

محققان در مطالعه جدید خود محصولات مرغ، گوشت و ماهی قزل آلا را بررسی و آنها را در یخچال با دمای ۴ درجه و در فریزر با دمای منفی ۲۰ درجه نگهداری کردند. پژوهشگران طی این مطالعه گوشت را در معرض ویروس های  مشابه ویروس SARS-CoV-2  قرار دادند.

امیلی بیلی نویسنده اول این مطالعه از دانشگاه کمپبل در رابطه با این مساله می گوید: اگرچه ممکن است گوشت را به مدت ۳۰ روز در یخچال نگهداری نکنید، اما ممکن است آن را برای مدت طولانی در فریزر نگهداری کنید. ما متوجه شدیم که ویروس‌ها را می ‌توان پس از مدت زمانی طولانی انجماد، مجددا کشت داد. 

این تیم خاطرنشان می‌کند: آنها تحقیقات خود را پس از شنیدن گزارش‌ هایی مبنی بر شیوع کووید در مناطق جنوب شرقی آسیا که هیچ سابقه قبلی در مورد انتقال نداشتند، آغاز کردند. ردیابی کووید در آن جوامع نشان می دهد که محصولات گوشتی بسته‌ بندی‌ و تولید شده در مناطقی که  کرونا در گردش است، می‌تواند منبع انتقال ویروس باشد.

وی در ادامه توضیحاتش می افزاید: هدف ما این بود که بررسی کنیم آیا ویروس های مشابه می توانند در این محیط زنده بمانند یا نه.

نویسندگان این مطالعه می گویند ویروس SARS-CoV-2 می تواند در روده فرد و همچنین دستگاه تنفسی او تکثیر شود. این امر باعث می ‌شود که مطالعه انتقال ویروسی مبتنی بر غذا در طول همه‌ گیری مهم‌ تر شود. مطالعات قبلی نشان داده است که ویروس کرونا در واقع قبل از شروع علائم تنفسی بر روده بیمار تأثیر می گذارد. گزارش های دیگر نیز بدتر شدن شدت کووید-۱۹ را با سلامت ضعیف روده بیمار مرتبط دانسته اند.

در طول این مطالعه جدید، محققان ویروس کرونا را با سه ویروس مختلف جایگزین کردند: یک ویروس RNA با پوشش لیپیدی و دو ویروس کرونای حیوانی.

گفتنی است هر سه این موارد، جایگزین رایجی برای SARS-CoV-2 در آزمایش‌های علمی هستند. با این حال، محققان می گویند که این ویروس ها در دمای پایین هم در یخچال و هم در فریزر کاهش بیشتری در تعداد خود مشاهده می کنند. موضوع فوق می تواند به این معنی باشد که کووید در برابر سرما مقاوم تر است. نویسندگان مطالعه همچنین خاطرنشان می کنند که بارهای ویروسی زنده در گوشت منجمد بسته به نوع غذا متفاوت است.

 در خاتمه گفتنی است برای پیشگیری از انتقال کرونا از طریق گوشت یخزده، تلاش های مستمر برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و سطوح فرآوری مواد غذایی، دست های کارگر و ظروف پردازش مواد غذایی مانند چاقو مورد نیاز است. علاوه بر این، فقدان یا ضدعفونی ناکافی این مواد غذایی قبل از بسته بندی باید برطرف شود.

شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Applied and Environmental Microbiology منتشر شده است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۹۳۵۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان