//
کدخبر: ۲۹۵۳۲۷ //

افزایش قیمت مواد غذایی در جهان به بالاترین رقم طی ۳ سال گذشته

قیمت جهانی غذا در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا و کاهش درآمد مردم به بالاترین رقم طی سه سال گذشته رسیده است.

افزایش قیمت مواد غذایی در جهان به بالاترین رقم طی ۳ سال گذشته

به نقل از راشاتودی، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، اعلام کرد قیمت جهانی غذا پس از هفت ماه پیاپی افزایش، به بالاترین رقم طی سه سال گذشته رسیده است.

 

شاخص سازمان ملل که تغییرات بین المللی قیمت سبد محصولات غذایی را ردیابی می‌کند، 2 درصد در ماه دسامبر افزایش یافته و به 107.5 رسیده است. اصلی‌ترین عامل این افزایش، بالا رفتن قیمت روغن گیاهی بوده که بیشترین رشد را طی 8 سال گذشته ثبت کرده است. پس از آن محصولات لبنی، گوشت و غلات قرار دارند.

طبق تخمین‌های فائو، شکر تنها ماده غذایی بوده که ماه گذشته کاهش قیمت داشته است ولی قیمت کلی آن در کل سال 2020 بیش از یک درصد نسبت به قبل از بحران کرونا بالا رفته است.

علیرغم افزایش شدید قیمت مواد غذایی در پایان 2020، شاخص سازمان ملل برای قیمت غذا در کل سال گذشته میلادی برابر با 97.9 بود. این رقم بیش از 3 درصد بیشتر از 2019 و بالاترین رقم از 2017 است. ولی نتایج به دست آمده در 2020 هنوزهم تا بحران یک دهه قبل فاصله دارد یعنی زمانی که این شاخص به اوج 132 رسیده بود.

به گزارش فرتاک نیوز، به نقل از فائو، بخشی از این افزایش قیمت نتیجه تقاضای بالاتر برای واردات بوده که تحت تاثیر نگرانی در مورد شرایط آب و هوای خشک و گرم به وجود آمده بود. سهمیه بندی واردات و کاهش عرضه صادرکنندگان بزرگ دنیا در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا هم از عوامل افزایش قیمت مواد غذایی بوده است.

طبق گفته عبدالرضا عباسیان، اقتصاددان ارشد فائو:«عوامل بسیاری قیمت جهانی غذا را افزایش می‌دهند. تورم مواد غذایی یک واقعیت است. مردم در شرایطی که درآمد خود را از دست داده اند، با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند».

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۵۳۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان