//
کدخبر: ۲۶۰۳۳۷ //

کاهش قیمت جهانی مواد غذایی در پی شیوع کرونا/ برنج ۷.۲ درصد ارزان شد

قیمت مواد غذایی در جهان طی ماه گذشته میلادی ۳.۴ درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافت. شکر در این ماه ۱۴.۶ درصد و برنج ۷.۲ درصد ارزان شده است.

کاهش قیمت جهانی مواد غذایی در پی شیوع کرونا/ برنج ۷.۲ درصد ارزان شد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از رویترز، آژانس غذای سازمان ملل متحد اعلام کرد قیمت جهانی غذا در ماه آوریل برای سومین ماه پیاپی کاهش یافت که نتیجه تاثیر اقتصادی و لجستیکی همه گیری ویروس کرونا است.

 شاخص قیمت غذای سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) که تغییرات ماهانه برای یک سبد از غلات، دانه های روغنی، لبنیات، گوشت و شکر را اندازه گیری میکند، ماه گذشته برابر با 165.5 بود و 3.4 درصد نسبت به ماه مارس کاهش داشت.

 شاخص قیمت شکر فائو 14.6 درصد نسبت به ماه مارس کاهش داشت و به پایین‌ترین حد طی 13 سال گذشته رسید. همه گیری ویروس کرونا به تقاضا آسیب رسانده و قیمت نفت را پایین آورده است بنابراین نیاز به نیشکر برای تولید اتانول هم کاهش یافته است.

  شاخص قیمت روغن گیاهی 5.2 درصد کاهش یافته و شاخص لبنیات 3.6 درصد پایین آمده است. قیمت کره و پودر شیر خشک یک کاهش دو رقمی را نشان داده است.

 شاخص گوشت 2.7 درصد کاهش یافته است. بهبود نسبی تقاضای چین برای واردات گوشت نتوانسته سقوط واردات از مناطق دیگر را جبران کند.

اوپالی گالکتی، اقتصاددان ارشد فائو می گوید:« همه گیری ویروس کرونا هم به عرضه گوشت آسیب رسانده و هم به تقاضا. بسته شدن رستوران ها و کاهش درآمد خانواده ها باعث مصرف کمتر آنها و کمبود نیروی کار در بخش فرآوری گوشت شده و به این ترتیب به سیستم تولید هم آسیب رسیده است».

 شاخص قیمت غلات فائو برخلاف سایر شاخص ها کاهش کمی را نشان داده است چون قیمت های بین المللی برای گندم و برنج افزایش قابل توجهی داشته در حالیکه ذرت کاهش شدیدی را نشان داده است.

 قیمت برنج 7.2 درصد نسبت به ماه مارس افزایش یافته که دلیل اصلی آن محدودیت های موقتی صادرات توسط ویتنام است. گندم 2.5 درصد در بحبوحه گزارش‌هایی مبنی بر تعهد روسیه به سهمیه صادرات گندم خود افزایش داشته است.

 ولی قیمت غلات درشت دانه مثل ذرت 10 درصد پایین آمده که نتیجه کاهش تقاضا برای غذای حیوانات و تولید سوخت زیستی است.

 فائو اولین پیش بینی خود از عرضه و تقاضای گندم در 2020/21 را اعلام کرد که برابر با 762.6 میلیون تن است یعنی نسبت به 2019 تغییری نکرده است.

فائو انتظار دارد برداشت محصولات در اتحادیه اروپا، آفریقای شمالی، اوکراین و آمریکا کاهش یابد. این کاهش با افزایش برداشت در استرالیا، قزاقستان، روسیه و هند جبران می شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۰۳۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان