//
کدخبر: ۳۵۷۹۲۰ //

راه پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو

سازمان دامپزشکی کشور راه‌های انتقال و پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را تشریح کرد.

راه پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو
به گزارش فرتاک نیوز،

امین اسدی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو گفت:تب خونریزی دهنده کریمه- کنگو یکی از بیماری‌های ویروسی مشترک بین انسان و دام است که اولین بار در سال۱۹۴۴ با ابتلای ۲۰۰ نفر در شبه جزیره کریمه در اوکراین (اتحاد جماهیر شوروی سابق)   مشاهده شد.

وی ادامه داد:این بیماری فاقد هر گونه علائم بالینی در دامهای علفخوار است و امروزه در اکثر کشور های همسایه ایران مثل عراق، پاکستان، افغانستان، ترکیه، کشورهای عربی و...بیماری شایعی است.

وی به راه‌های انتقال این بیماری به انسان اشاره کرد و گفت:  از راه‌های این بیماری می‌توان به انتقال از طریق گزش کنه آلوده، از طریق  له کردن کنه و ورود ویروس از بدن کنه به بدن انسان،   تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافتهای آلوده و تماس با ترشحات، خون و تنفس افراد مبتلا اشاره کرد.

مشاور رییس سازمان دامپرشکی تصریح کرد: علایم بیماری در انسان شامل تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تهوع، استفراغ، گلودرد،   دل درد،  تغییرات خلقی مثل بیقراری و افسردگی است. همچنین علائم خونریزی از روز سوم تا ششم شروع می شود.

 
 

وی در ادامه افزود: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، تماس بدن با ترشحات و خون دام، کشتار دام در محلهای غیر مجاز خودداری کرد. همچنین مردم باید گوشت مورد نیاز خود را از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند. لاشه تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود. روش های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدت دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک) رعایت شود. از خوردن جگر خام ونیم پخته اجتناب شود. بدن دام و جایگاه سمپاشی شود. همچنین مبارزه با کنه های بدن دام از طریق بهبود جایگاه نگهداری دام ها نیز موثر است.

اسدی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون در کشور مواردی از ابتلا به این بیماری‌گزارش شده است یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه این بیماری مربوط به فصول گرم است از ابتدای سال تاکنون  هیچ تلفاتی در کشور گزارش نشده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۷۹۲۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان