//
کدخبر: ۳۵۳۳۶۹ //

علائم و نشانه های "کم‌کاری" تیروئید

یک فوق تخصص بیماریهای غدد و متابولسیم به تشریح علل و علائم بیماری کم کاری تیروئید در افراد پرداخت.

علائم و نشانه های "کم‌کاری" تیروئید
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر کارون شاه ابراهیمی به مناسبت هفته جهانی اطلاع رسانی تیروئید (4 تا 10 خرداد) در گفت و گویی، از کم کاری تیروئید به عنوان یکی از بیماری های شایع غده تیروئید یاد کرد و افزود: زمانی که میزان ترشح هورمون های تیروئید (T3  و  T4) در بدن کم شود، بیماری کم کاری تیروئید بوجود می آید.

وی افزود: علل و عوامل مختلفی در ایجاد این بیماری دخیل است که بخشی از آنها مادرزادی و ارثی است که موجب می شود این بیماری از همان بدو تولد خود را نشان دهد.

شاه ابراهیمی گفت: در چنین مواردی اگر کم کاری تیروئید دیر در نوزادان و کودکان تشخیص داده شود، منجر به عقب ماندگی ذهنی در آنها می شود.

وی افزود: در کنار عوامل ارثی انجام برخی جراحی های تیروئید، برخی بیماری های خودایمنی که شایعترین آن بیماری "هاشیموتو" است  و نیز وجود برخی مشکلات در غدد هیپوفیز و هیپوتالاموس که مرتبط با کار غده تیروئید است، موجب می شود که این غده دچار کم کاری شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم در تشریح علائم کم کاری تیروئید گفت: کم کاری غده تیروئید با علائم مختلفی از جمله خستگی مفرط، خواب آلودگی، یبوست، خشکی پوست، کاهش میل جنسی، وزن اضافه، ورم دست و پا و صورت، به هم ریختگی سیکل ماهیانه در زنان، سردرد، گرفتگی عضلات، ریزش مو، گزگز و خواب رفتگی دست و پا، نفخ شکم و... خود را نشان می‌دهد.

شاه ابراهیمی گفت: در برخی موارد نادر هم علائمی مانند تجمع آب در اطراف قلب فرد بیمار را شاهد هستیم.

وی افزود: سقط مکرر و زایمان زودرس هم از جمله دیگر علائم این بیماری در زنان است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه عدم درمان به موقع کم کاری تیروئید می تواند خطرساز شود، گفت: در موارد شدید احتمال به کما رفتن فرد وجود دارد، بنابراین افراد باید با مشاهده این علائم، احتمال ابتلا به کم کاری تیروئید را بررسی کنند.

شاه ابراهیمی خاطرنشان کرد: تشخیص این بیماری تنها از طریق انجام آزمایش امکان پذیر است.

وی با اشاره به وجود درمان های مناسب برای کم کاری تیروئید، گفت: این بیماری به راحتی از طریق مصرف قرص "تیروکسین" قابل درمان است و تمام علائم بیماری با مصرف این دارو از بین می رود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم خاطرنشان کرد: در افرادی که کم کاری تیروئید آنها مادرزادی بوده و یا ناشی از جراحی غده تیروئید و یا بیماری هاشیموتو است، مصرف این دارو باید بصورت دائمی انجام شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۳۳۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان