//
کدخبر: ۳۴۹۵۰۸ //

احتمال موج جدید کرونا در جهان با این دو زیرسویه امیکرون

در شرایطی که به نظر می رسد همه گیری ویروس کرونا در حال فروکش کردن بوده جهان از کابوسی دو ساله بیدار می شود، یافته های دانشمندان نشان می دهد نوعی از زیرسویه های سویه اومیکرون توانایی فرار از سیستم ایمنی بدن را دارد.

احتمال موج جدید کرونا در جهان با این دو زیرسویه امیکرون
به گزارش فرتاک نیوز،

سرپرست واحد توالی‌ یابی ژنتیکی وزارت بهداشت آفریقای جنوبی که مطالعه ‌ای روی این سویه‌ ها انجام داده است، اعلام کرد که تیمی از پژوهشگران طی یک ماه گذشته و در پی  افزایش ناگهانی موارد جدید کشف شده کرونا، زیر سویه جدیدی از نوع اومیکرون ویروس کرونا کشف کردند که احتمالاً می‌تواند از واکسن‌ ها و مصونیت طبیعی در برابر عفونت‌ های قبلی فرار کنند.

بر این اساس اعلام شد نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی در آفریقای جنوبی نشان می ‌دهد که زیرشاخه‌ جدید اومیکرون توانایی فرار از آنتی‌ بادی ‌های ناشی از عفونت و واکسیناسیون قبلی را نشان می‌ دهد.

این یافته ‌ها می ‌تواند نشان دهنده موج جدیدی از عفونت‌ ها توسط زیرشاخه‌های BA.4 و BA.5 نوع اومیکرون باشد که هر دوی این زیر سویه ها طی یک ماه گذشته در آفریقای جنوبی کشف شد.

این مطالعه که توسط مؤسسه تحقیقات سلامت آفریقای جنوبی هدایت شد و نشان داد؛نمونه‌ های خون افرادی که به نوع اصلی اومیکرون آلوده شده بودند، در هنگام آزمایش روی زیرشاخه‌های BA.4 و BA.5 تقریباً هشت برابر کاهش تولید آنتی ‌بادی خنثی ‌کننده داشتند. 

 بر اساس این مطالعه، نمونه هایی از افرادی که واکسینه شده بودند، کاهشی حدود سه برابری را نشان دادند. محققان در این رابطه، اعلام کردند: سطوح خنثی ‌سازی پایین برای BA.4 و BA.5، به ویژه در گروه واکسینه نشده، بعید است که به خوبی از عفونت علامتی محافظت کند. متاسانه باید اذعان داشت که زیر سویه های  BA.4 و BA.5 پتانسیل ایجاد یک موج عفونت جدید را دارند.

نتایج این مطالعه در بحبوحه موج جدیدی از عفونت ها در آفریقای جنوبی منتشر شد، باید توجه داشت که آفریقای جنوبی اولین کشوری بود که موجی از موارد ناشی از اومیکرون در آن شناسایی شد.

در این مطالعه از نمونه‌هایی از 24 نفر استفاده شد که به نوع اصلی اومیکرون آلوده شده بودند اما هیچ نوع واکسنی دریافت نکرده بودند. محققان این تیم مطالعاتی همچنین رده‌ های فرعی را روی نمونه‌ هایی از ۱۵ فرد واکسینه ‌شده آزمایش کرد که هشت نفر از آن ها واکسن‌ های شرکت فایزر و هفت نفر از آن ها واکسن‌ های جانسون اند جانسون را دریافت کرده بودند.

در خاتمه گفتنی است آزمایشگاه مؤسسه تحقیقات سلامت آفریقا که در دوربان و به سرپرستی الکس سیگال فعالیت می کند، اولین آزمایشگاهی بود که نوع اولیه اومیکرون را روی نمونه ‌های خون آزمایش کرده و نشان داد که واکسن فایزر در برابر  این سویه از ویروس کرونا تاثیر کمتری دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۹۵۰۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان