//
کدخبر: ۳۳۸۱۸۵ //

عوارض افزایش سن بر قلب

برخی تغییرات مرتبط با قلب و عروق با افزایش سن رخ می دهند. با این حال، بسیاری از تغییرات دیگر که با افزایش سن بطور رایجی رخ می دهند، قابل اصلاح بوده و در صورت عدم اصلاح ممکن است به بیماری قلبی منجر شوند.

عوارض افزایش سن بر قلب
به گزارش فرتاک نیوز،
قلب به دو قسمت تقسیم می شود. سمت راست خون را برای دریافت اکسیژن و دفع دی اکسید کربن به ریه ها می فرستد و سمت چپ خون غنی از اکسیژن را به کل بدن پمپاژ می کند.

خون از قلب توسط شریان آئورت خارج شده و سپس از طریق شریان های کوچکتر به بافت های مختلف می رسد. در بافت ها، کوچکترین بخش شبکه عروقی (مویرگ ها) وظیفه اکسیژن رسانی به سلول ها را برعهده دارند. پس از اکسیژن رسانی، مویرگ ها دی اکسید کربن و مواد زائد سلولی را از بافت ها دریافت کرده و به وریدها تحویل می دهند. وریدها نیز در نهایت به هم می پیوندند و خون تیره توسط وریدهای بزرگ به قلب باز می گردد.

به گفته ی دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق، گرفتگی عروق یکی از عواملی است که باعث حمله قلبی در افراد مسن می شود به همین علت تشخیص گرفتگی و تنگی عروق کرونر با بالا رفتن سن از اهمیت زیادی برخوردا می شود.

دکتر افشاری
تغییرات بدن با افزایش سن

با افزایش سن و به مرور زمان بدن رو به تحلیل رفته و فرد دچار مشکلات ناخاسته ای می شود. اما این تغییرات شامل چه چیزهایی می شود:

1_  افزایش سن و قلب

قلب دارای یک سیستم ضربان ساز طبیعی است که ضربان قلب را کنترل می کند. برخی از مسیرهای این سیستم ممکن است فیبروزه شده و تکه های چربی در آن ها رسوب کند. طی این اتفاق ضربان ساز طبیعی قلب، برخی از سلول های خود را از دست می دهد. این تغییرات ممکن است باعث کندی ضربان قلب شود.

افزایش جزئی اندازه قلب به خصوص بطن چپ در برخی افراد رخ می دهد. در این افراد دیواره قلب ضخیم شده و مقدار خونی که می تواند در خود نگه دارد کاهش می یابد. همچنین حفرات قلبی در نتیجه این اتفاق آهسته تر پر می شوند.

تغییرات قلبی اغلب باعث می شود که الکتروکاردیوگرام یک فرد مسن سالم و طبیعی کمی متفاوت از نوار قلب یک فرد بالغ جوان سالم باشد. ریتم های غیر طبیعی (آریتمی)، مانند فیبریلاسیون دهلیزی، در افراد مسن شایع تر است. این آریتمی ها ممکن است ناشی از چندین نوع بیماری قلبی باشند.

تغییرات دیگری که در طی پیری رخ می دهد رسوب «رنگدانه های پیری» بنام لیپوفوشین در قلب است. در طی این اتفاق، سلول های عضله قلب اندکی تحلیل رفته و دریچه های قلبی که جهت جریان خون را کنترل می کنند، ضخیم تر و سفت تر می شوند. سوفل قلبی ناشی از سفتی دریچه در افراد مسن نسبتا شایع است.

2_ عروق خونی

گیرنده های بارورسپتوری فشار خون را کنترل کرده و آن را در محدوده ثابتی نگه می دارند؛ به نحوی که با تغییر موقعیت فرد فشار خون ثابت می ماند. حساسیت بارورسپتورها با افزایش سن کاهش می یابد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد مسن دچار افت فشار خون ارتواستاتیک هستند (وضعیتی که در آن فشار خون زمانی که فرد از حالت خوابیده یا نشسته به حالت ایستاده تغییر وضعیت می دهد، کاهش می‌یابد). افت فشار خون ارتواستاتیک می تواند با کاهش جریان خون مغزی باعث سرگیجه شود.
 

دکتر افشاری

شریان آئورت بدلیل تغییرات بافت همبند دیواره آن ضخیم تر و سفت تر شده و انعطاف پذیری آن کاهش می یابد. در نتیجه این تغییرات فشار خون افزایش یافته و قلب مجبور است برای غلبه بر این فشار خون سخت تر کار کند. در نتیجه این اتفاق عضله قلب ضخیم می شود (هایپرتروفی). سایر شریان ها نیز همانند آئورت ضخیم و سفت می شوند. به طور کلی، بیشتر افراد مسن افزایش متوسطی در فشار خون خود دارند.

 3_ تغییرات خون

بافت خونی نیز با افزایش سن کمی تغییر می کند. پیری باعث کاهش حجم آب بدن شده و در نتیجه حجم خون در گردش نیز کاهش می یابد.  سرعت تولید گلبول های قرمز در پاسخ به استرس یا بیماری کاهش می یابد و در نتیجه ی از دست دادن خون، کم خونی ایجاد می شود.

سطح اکثر گلبول های سفید خون ثابت باقی می ماند. با این حال تعداد نوتروفیل ها کاهش یافته و توانایی بدن برای مبارزه با باکتری ها کم می شود. در نتیجه مقاومت بدن در برابر عفونت کاهش می یابد.
عوارض افزایش سن بر قلب
به طور معمول، قلب به پمپاژ خون کافی برای تامین تمام قسمت های بدن ادامه می دهد. با این حال، در صورتی که عواملی باعث شوند قلب سخت تر کار کند، ممکن است در پمپاژ خون اختلال ایجاد شود. برخی از چیزهایی که باعث می شود قلب شما سخت تر کار کند عبارتند از:
· برخی داروهای خاص
· استرس های هیجانی
· فعالیت فیزیکی
· بیماری
· عفونت ها
· صدمات فیزیکی
بیماری های شایع در افراد با افزایش سن

1_ آنژین صدری (درد قفسه سینه ناشی از کاهش موقت جریان خون به عضله قلب)، تنگی نفس فعالیتی، و حمله قلبی می تواند ناشی از بیماری عروق کرونر باشد.

2_ آریتمی قلبی در انواع مختلف ممکن است رخ دهد.

3_ کم خونی ممکن است بدلیل سوءتغذیه، عفونت های مزمن، از دست دادن خون از دستگاه گوارش، یا در اثر سایر بیماری ها یا داروها رخ دهد.

4_ تصلب شرایین (سخت شدن رگ ها) بسیار شایع است. رسوب پلاک های چربی در داخل رگ های خونی باعث باریک شدن و مسدود شدن کامل آن ها می شود.

5_ نارسایی احتقانی قلب نیز در افراد مسن بسیار شایع است. در افراد بالای 75 سال، نارسایی احتقانی قلب 10 برابر بیشتر از بزرگسالان جوان رخ می دهد.

6_ بیماری عروق کرونر نسبتاً شایع بوده و اغلب در نتیجه آترواسکلروز اتفاق می افتد.

7_ بیماری های دریچه قلب نسبتاً شایع هستند. تنگی آئورت شایع ترین بیماری دریچه در افراد مسن است.

8_ حملات ایسکمیک گذرا یا سکته مغزی نیز ممکن است در صورت اختلال در جریان خون مغزی رخ دهد.

سایر مشکلات مرتبط با قلب و عروق عبارتند از:

· شکل گیری لخته های خونی
· ترومبوز ورید عمقی
· ترومبوفیلیت
· بیماری عروق محیطی که منجر به لنگش متناوب و درد پا در هنگام راه رفتن می شود.
· واریس
· آنوریسم که ممکن است در یکی از شریان های اصلی قلب یا مغز ایجاد شود. آنوریسم عبارت است از گشاد شدن غیر طبیعی بخشی از شریان به دلیل ضعف در دیواره آن. در صورت ترکیدن، آنوریسم ممکن است باعث خونریزی و مرگ شود. 
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۸۱۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان