//
کدخبر: ۳۳۲۴۹۴ //
در تحقیقی با حضور یک ایرانی مشخص شد

ارتباط استعمال سیگار الکترونیکی با اختلال در ژن‌ها

محققان "دانشکده پزشکی کک یو. اس. سی" آمریکا در مطالعه اخیرشان که با کمک "احمد بصارتی نیا" محقق ایرانی انجام شد، اظهار کرده‌اند «استفاده از سیگار الکترونیکی با اختلال در تنظیم ژن‌ها مرتبط است.»

ارتباط استعمال سیگار الکترونیکی با اختلال در ژن‌ها
به گزارش فرتاک نیوز،

 و به نقل از تی ان ، ویپ‌ها، ابزارهایی هستند که در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند. این ابزارها با باتری کار می‌کنند، یک عامل گرم‌کننده دارند و محفظه‌ای را شامل می‌شوند که مایعی را در بر دارد.

با ابداع ویپ‌ها و گسترش عرضه آنها، بسیاری از جوانان و نوجوانان به استفاده از آنها روی آورده‌اند. این ابزارها، با هدف القای حس سیگار یا قلیان کشیدن ابداع شده‌اند و شرکت‌های سازنده معمولا تبلیغات گسترده‌ای در مورد بی‌ضرر بودن آنها ارائه می‌دهند اما پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند که ویپ‌ها، ابزارهای بی‌ضرری نیستند و خطرات بسیاری در پی‌دارند.

حال محققان آمریکایی در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند استفاده از سیگارهای الکترونیکی با تغییرات بیولوژیکی نامطلوبی مرتبط است که می‌تواند باعث بیماری در فرد شود.

یافته‌های این مطالعه نشان داد افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند همانند افراد سیگاری دارای الگوی مشابهی از اختلال در تنظیم ژن‌ها هستند اگرچه این میزان این تغییرات رخ داده در افراد سیگاری گسترده‌تر است.

دکتر احمد بصارتی‌نیا محقق ایرانی این پژوهش، اعلام کرده است: ما در این مطالعه اثرات بیولوژیکی استعمال سیگار الکترونیکی را در بزرگسالان مصرف‌کننده، بررسی کردیم. داده‌های ما نشان داد که مصرف سیگار الکترونیکی دقیقا مانند سیگار کشیدن، با اختلال/بی نظمی در تنظیم ژن‌های میتوکندری و اختلال در مسیرهای مولکولی دخیل در ایمنی و پاسخ التهابی مرتبط است.

علاوه بر آن پژوهش‌های بسیاری که در مورد ویپ‌ها انجام شده‌، نشان می‌دهند که مصرف این ابزارها می‌تواند پیامدهای مضری را برای بدن به همراه داشته باشد و از عوامل ابتلا به کووید-۱۹ به شمار برود.

یافته‌های این مطالعه در مجله " Scientific Reports" منتشر شد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۲۴۹۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان