//
کدخبر: ۲۰۷۹۵۷ //

تغییر در رگ های خونی با استفاده از سیگارهای الکترونیکی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد استفاده از سیگارهای الکترونیکی عاری از نیکوتین نیز در نخستین بار منجر به ایجاد تغییراتی در رگ‌های خونی افراد می‌شود.

تغییر در رگ های خونی با استفاده از سیگارهای الکترونیکی
به گزارش فرتاک نیوز،

این مطالعه که اخیرا در مجله رادیولوژی منتشر شده نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی به طور موقت بر عملکرد رگ‌ های خونی در افراد سالم تأثیر می‌گذارد.

برای مثال متخصصان با کمک اسکن‌های ام‌آرآی تغییرات جریان خون در سرخرگ رانی در ساق پا را پس از تنها یک بار استعمال این سیگارها مشاهده کردند. متخصصان نتوانسته‌اند تعیین کنند که کدام ماده شیمیایی ممکن است مسوول تغییرات ایجاد شده باشد.

به گفته متخصصان اگر چه پس از چند دقیقه رگ‌های خونی دوباره به حالت طبیعی خود باز می‌گردند اما در صورتی که فردی بر استعمال این نوع سیگارها مبادرت بورزد، ممکن است برگشت این وضعیت به حالت طبیعی به سادگی صورت نگیرد.

تغییرات مشاهده شده در ۳۱ نفری که هرگز سابقه استعمال دخانیات و سیگارهای الکترونیکی را نداشته‌اند، نشان‌دهنده همان روندی است که در آغاز گام‌های ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی از جمله تصلب شرائین رخ می‌دهد.

این مطالعه آخرین تحقیقاتی است که درباره تاثیرات سیگارهای الکترونیکی بر قلب، رگ‌های خونی، ریه‌ها و مغز صورت گرفته است اما متخصصان می‌گویند این تحقیقات در مراحل اولیه خود است که اغلب در آزمایشگاه یا روی حیوانات انجام می‌شود.

به طور مثال مطالعه‌ای که در ماه مه میلادی صورت گرفت، شواهدی را نشان داد که طعم‌های سیگار الکترونیکی دارای اثرات سمی از جمله تضعیف بقای سلولی و نشانه‌های افزایش التهاب روی یک نوع سلول قلبی-عروقی در آزمایشگاه است.

استفاده از سیگارهای الکترونیکی رو به افزایش است و در همین حال داده‌هایی مبنی بر مضر بودن آن‌ها نیز رو به رشد است. یافته‌های علمی حاکی از آن است که سیگارهای الکترونیکی نسبت به سیگارهای عادی علاوه بر آسیب‌رسانی از طریق نیکوتین، مواد افزودنی دارند که منبعی بالقوه مضر برای سلامت عروق محسوب می‌شوند.

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، اگر چه به طور کلی متخصصان بر این عقیده‌اند که سیگارهای الکترونیکی ضرر کمتری به نسبت سیگارهای عادی دارند اما باید گفت که هنوز اطلاعات سم‌شناسی کمی درمورد طعم دهنده‌ها، ذرات، فلزات سنگین و سایر اجزای مورد استفاده در سیگارهای الکترونیکی موجود است.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۷۹۵۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان