//
کدخبر: ۳۳۰۵۰۹ //

هشداری برای خانم ها/مراقب این "کیست‌های تخمدانی" خطرناک باشید

یک متخصص زنان و زایمان با اشاره به انواع مختلف کیست های تخمدانی، گفت: دسته ای از این کیست‌ها خطرناک بوده و در صورت عدم درمان آنها، احتمال تخریب تخمدان و یا ایجاد سرطان وجود دارد.

به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر نگین رضاوند در گفت و گویی، با اشاره به شیوع بالای کیست تخمدان در زنان در رده های سنی مختلف گفت: این عارضه عمدتا در دختران نوجوان دیده می شود و علت آن این است که در این دختران هنوز محور مغزی و تخمدانی که باید فرمان از مغز صادر شده و ترشح هورمون ها را مدیریت کند کامل نشده و به عبارتی ترشح هورمون ها چندان منظم نیست و همین امر موجب تشکیل کیست های تخمدانی می شود.

وی افزود: عمده کیست های ایجاد شده در دختران نوجوان از نوع کیست های ساده است که سایزهای کوچک تا متوسط داشته و جداره آنها ضعیف بوده و مایع یکدست و شفافی در میان آنها قرار دارد.

رضاوند خاطرنشان کرد: این نوع کیست ها بی خطر بوده و به راحتی با دارو رفع می شوند و حتی در صورت عدم درمان ظرف یک تا دو ماه به صورت خودبخود از بین می روند.

این متخصص زنان و زایمان افزود: آنچه که در زمینه کیست های تخمدانی نگران کننده است مربوط به دسته ای از این کیست ها است که جداره منظم و صاف نداشته و جداره آنها ضخیم است.

وی افزود: در این نوع کیست ها، بطور معمول مایع درون آنها غیرشفاف و غلیظ بوده و نقاط جامد درون کیست مشاهده می شود.

وی یادآور شد: همچنین درون این نوع کیست ها، چند حفره ای شده و ذرات چربی و استخوان هم درون آنها دیده می شود.

رضاوند با بیان اینکه این نوع کیست ها با مصرف دارو قابل درمان نیست، گفت: عمدتا این نوع کیست ها با انجام جراحی برداشته می شوند و در صورت عدم درمان به موقع آنها احتمال آسیب تخمدان وجود دارد.

وی افزود: همچنین در صورت عدم درمان احتمال تغییر این نوع کیست ها و بدخیم شدن آنها و ایجاد سلولهای سرطانی هم محتمل است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: دسته ای دیگری از کیست ها هم وجود دارند که به کیست های شکلاتی معروفند. این نوع کیست ها که نسبتا شیوع بالایی پیدا کرده اند به علت کم تحرکی، چربی زیاد دور شکم و مصرف غذاهای فست فودی ایجاد می شوند که درمان این نوع کیست ها هم با جراحی بوده و با دارو رفع نمی شوند.

این متخصص زنان و زایمان در ادامه در تشریح علائم وجود کیست های تخمدانی اظهار کرد: درد شکم، احساس ناخوشایند در لگن و شکم، نامنظمی در سیکل ماهانه و لکه بینی از مهمترین علائم وجود کیست است.

رضاوند با تاکید بر ضرورت درمان هرچه سریعتر کیست‌های تخمدانی گفت: کیست ها در صورتی که ساده نباشند می توانند به مرور زمان بافت تخمدان را تخریب کرده و باروری را کاهش دهند و نیاز است که به محض مشاهده علائم کیست هرچه سریعتر برای درمان آن اقدام شود.

وی افزود: هرچه دیرتر برای درمان کیست های خطرناک اقدام شود، ضمن تخریب بیشتر تخمدان، هنگام جراحی بخش بیشتری هم از ذخیره تخمدانی برداشته شده و کم می شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۰۵۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان