//
کدخبر: ۳۲۶۴۷۵ //

عوارض سقط جنین بر سلامت زنان

یک متخصص زنان و زایمان با بیان این‌که معضلات اجتماعی بیشتر از آنچه که تصور می شود عامل سقط جنین هستند، گفت: همیشه به مراجعانم می گویم "بچه لباس تن نیست که راحت بکنید و بیاندازید دور، این بچه از جسم و جان شما تشکیل شده است."

عوارض سقط جنین بر سلامت زنان
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر پری رخ سلطانی به دلایل متعددی که باعث سقط شدن جنین می شود اشاره و اظهار کرد: ازدواج های سفید و یا ازدواج موقت از دلایل اصلی سقط جنین در این روزهاست که خواسته یا ناخواسته ممکن است باعث بارداری شود. از آنجایی که از نظر مذهبی، قانونی و فرهنگی این مساله در کشور ما و بین خانواده ها پذیرفته نیست، چنین رابطه ای پنهان می شود و آمادگی برای پذیرش بچه وجود ندارد، در نتیجه بارداری به سقط جنین منجر می شود.

وی با بیان این‌که کسانی که تعهد قانونی دارند و رسما زن و شوهر هستند اغلب با مشاوره پزشکان مجاب می شوند و فرزند خود را نگه می دارند، گفت: بیشتر مواردی که منجر به سقط می شود مربوط به کسانی است که غیرقانونی و یا با عقد موقت با یکدیگر بوده اند و اکنون خانم باردار شده و به امید اینکه با این بچه تعهد آنها رسمی و دائمی شود، تمایل به نگه داشتن جنین خود دارد، درحالی که آقا مصر به سقط جنین است و آمادگی قبول این فرزند را ندارند، چون حتی با وجود این بچه زندگی آنها به نتیجه ای نخواهد رسید.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه مسائل فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی زیادی وجود دارد که به شکل وحشتناکی به این موضوع دامن زده و باعث افزایش سقط جنین در جامعه شده است، گفت: از جمله زیاده خواهی برخی آقایان و روابط غیر قانونی است که باعث به وجود آمدن حاملگی هایی می شود که پس از این رخداد، مرد اظهار می کند این بچه را نمی خواهد و نباید متولد شود.

معضلات اجتماعی و سقط جنین

سلطانی با بیان اینکه معضلات اجتماعی بیشتر از آنچه که تصور می شود عامل سقط جنین هستند، گفت: لازم است چندین وزارتخانه با هماهنگی یکدیگر برنامه مدون طراحی کنند تا این مشکل را به صورت ریشه ای حل کنند.

وی با بیان اینکه در هنگام سقط های غیرقانونی به علائم حیاتی مادر، سوابق بیماری و ... توجه نمی شود، تصریح کرد: در سقط های غیرقانونی عوارض زیادی متوجه مادر است که مهم ترین عارضه عفونت است. همچنین احتمال چسبندگی لوله های رحمی زیاد است که اگر مادر چند ماه یا چند سال بعد تصمیم به بارداری بگیرد به علت چسبندگی لوله های رحمی امکان باروری به شکل طبیعی وجود نخواهد داشت و یا گاهی در کورتاژ به علت از بین رفتن بستر رحم، دیگر بستری برای لانه گزینی وجود نخواهد داشت.

داروهای سقط جنین در بازار آزاد!

سلطانی با اظهار تاسف از این‌که برخی داروها در بیمارستان ها در دسترس نیستند اما در بازار آزاد به راحتی خرید و فروش می شوند، یادآور شد: داروهای سقط جنین نیز جزء همین دسته از داروها هستند که مادر آنها را خریده و بدون اینکه علائم حیاتی او چک شود، شروع به مصرف می کند، درحالی که به طور مثال باید بررسی شود آیا مادر بیماری صرع دارد؟ آیا مبتلا به بیماری های زمینه ای مثل دیابت یا پرفشاری خون هست و مواردی از این قبیل.

وی با اشاره به اینکه ممکن است مادر مبتلا به بیماری هایی باشد که حتی خودش خبر نداشته باشد، افزود: مثلا داشتن قند خون بالا یا سیستم ایمنی ضعیف نادیده گرفته می شود که تبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: وقتی زنی باردار می شود و به فکر سقط جنین است همه چیز را فراموش می کند و به هر شکلی شده، خودش را به آب و آتش میزند تا جنین را سقط کند، حتی اگر از بیماری اش مطلع باشد به آن توجهی نمی کند که ممکن است با این کار خطر بزرگی وی را تهدید کند.  

عوارض سقط جنین بر سلامت زنان

سلطانی با بیان اینکه داروهای سقط جنین عوارض شدیدی بر روی سلامت زنان دارد، گفت: نتیجه مصرف خودسرانه و غیر مجاز این داروها، می شود آنچه که ما در برخی بیمارستان ها مشاهده می کنیم؛ مادری که با وضعیتی بسیار وخیم، همراه با افت فشار خون، خونریزی زیاد و ضعف شدید به بیمارستان ها مراجعه می کنند.

وی به عوارض دیگر سقط جنین غیر قانونی اشاره کرد و افزود: ممکن است شخصی که دست به سقط جنین می زند مهارت کافی نداشته باشد و رحم مادر را سوراخ کند، در نتیجه منجر به عفونت، خونریزی واژینال و ... شود. اگر نتوانند خونریزی را کنترل کنند مجبور به برداشتن رحم می شود، و یا حتی ممکن است مادر خون زیادی از دست داده باشد و آن هنگام خون برای تزریق به مادر در دسترس نباشد و اتفاق ناگواری برای او بیفتد.

سلطانی یادآور شد: اگر گروه خونی مادر منفی باشد و گروه خونی همسرش مثبت، قبل از سقط یا کورتاژ لازم است به مادر آمپول رگام تزریق شود تا در بارداری بعدی اختلال ناشی از متفاوت بودن گروه خونی همسر و شوهر رفع شود. در غیر این صورت ضررهای جبران ناپذیری دارد که در سقط غیر قانونی به این مسئله توجه نمی شود.

وی با بیان اینکه تعداد دیگری از سقط های جنین در بین زن و شوهر قانونی با ازدواج دائم اتفاق می افتد، توضیح داد: اغلب زنان با دلایلی همچون اینکه این بارداری ناخواسته است، من آمادگی برای آن ندارم، ما امکانات نداریم، بیمه نیستیم، از عهده مخارج و هزینه های زندگی برنمی آییم، توانایی حمایت مالی فرزند خود را نداریم، چگونه او را بزرگ کنیم و ... متقاضی سقط جنین خود هستند.

این پزشک متخصص تاکید کرد: والدین باید در نظر داشته باشند که کلمه ناخواسته بودن تبعات بسیار مخربی در آینده بر روی فرزند دارد؛ چراکه اگر روزی فرزند متولد شده این جمله را بشنود تا آخر عمر در ذهنش حک خواهد شد و از نظر روانی تبعات بدی همچون حس بی ارزشی و ... در او به وجود خواهد آمد.

رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان لقمان در ادامه افزود: تعداد کمتری از سقط های جنین به دلایل علمی و پزشکی اتفاق می افتد. برای مثال به دلیل آنومالی های جنین و بیماری های ژنتیکی که در حال حاضر تصمیمات سختی برای این نوع سقط ها اتخاذ شده که تا حد ممکن بچه نگه داشته شود.

سلطانی خاطرنشان کرد: باید در نظر داشته باشیم که وقتی والدین مطلع شوند که جنین شان ناسالم است، تحت هر شرایطی برای سقط آن اقدام می کنند و حتی دست به اقدام غیرقانونی می زنند که عوارض بسیار بدی دارد.

قبل از بارداری به فکر حل مشکلات باشید

وی با اشاره به اینکه در بیمارستان های دولتی تقاضا برای سقط جنین اصلا پذیرفته نیست و مسئولیت قانونی دارد، افزود: درست است که احتمال افزایش مشکلاتی برای زنان باردار وجود دارد، اما زوجین باید قبل از بارداری به فکر حل چنین مشکلاتی باشند.

سلطانی با اشاره به اینکه زنانی که قصد سقط جنین دارند در بیشتر مواقع نمی خواهند خانواده شان از موضوع با خبر شود که این قضیه مشکلات روانی خاص خودش را به دنبال دارد، گفت: این زنان تاکید دارند که شکم نباید باز شود و خط و نشانی از باز شدن نباید بر روی بدن بیفتد! همه این ها موارد معضلات اجتماعی و فرهنگی هستند که باید برای آن ها برنامه ای اساسی تدوین کرد.

آمار بالای سقط جنین در زنان معتاد

وی به آمار بالای سقط جنین در بین زنان معتاد اشاره و تشریح کرد: شبی نیست که این اشخاص به بیمارستان مراجعه نکنند؛ اغلب با حال بسیار وخیم به بیمارستان مراجعه می کنند، افرادی که پول نان خود را ندارند اما اکنون برای رهایی از این فرزند مبلغ زیادی هزینه کرده و دارو می خرند تا جنین را سقط کنند.

سلطانی با اشاره به اینکه سقط جنین نه تنها عواقب جسمی مخرب که عواقب روحی بسیار بدی نیز دارد، گفت: دختران جوان بعد از سقط جنین دچار افسردگی می شوند و در بیشتر موارد از خانواده طرد می شوند. پیشگیری از چنین اتفاقاتی در جامعه نیاز به مداخله جدی و ورود ارگان های مختلف دارد تا بتوانند از پایه مشکلات را حل کنند.

این متخصص زنان و زایمان در ادامه راهکارهایی برای پیشگیری از سقط جنین ارائه کرد و گفت: برنامه ریزی قبل از هر تعهدی (رسمی یا غیر رسمی) بهترین راه پیشگیری از بارداری و سقط جنین است.

رئیس بخش زنان بیمارستان لقمان با اشاره به این که وقتی دو فرد چه به صورت ازدواج دائم و چه موقت قرار است با همدیگر باشند لازم است ابتدا در مورد این مسائل با یکدیگر صحبت کنند.

بچه لباس تن نیست...

سلطانی در ادامه افزود: من همیشه به مراجعانم می گویم "بچه لباس تن نیست که راحت بکنید و بیاندازید دور، این بچه از جسم و جان شما تشکیل شده است. "لازم است قبل از بارداری خانم و یا حتی هر دو زوج به یک مشاور، ماما یا متخصص زنان مراجعه کنند و مشاوره بگیرند. براساس وضعیت فرهنگی، اجتماعی، شرایط و امکانات خود و با در نظر گرفتن همه جوانب بسنجند که آیا بارداری اتفاق بیفتد یا خیر.

این متخصص زنان به فقدان آموزش در کشور پیرامون این مساله مهم اشاره و تصریح کرد: از نظر فرهنگی در این زمینه دچار ضعف هستیم، درحالی که در کشورهای پیشرفته آمار سقط جنین بسیار پایین تر است چون آن ها با روش های پیشگیری از بارداری آشنایی دارند و رعایت می کنند.

آموزش جوانان و خانواده ها، کلید حل مشکلات

سلطانی بار دیگر بر اهمیت آموزش جوانان و خانواده ها تأکید و اظهار کرد: نیاز است مراکزی برای مشاوره و افزایش آگاهی جوانان به طور رایگان پیش بینی شود تا حتی کسی که با بارداری خود مشکل دارد بتواند نزد یک روانشناس یا روانکاو رفته و مشاوره بگیرد، از نظر فرهنگی و اجتماعی از او حمایت شود و برنامه ریزی درستی برای فرزندآوری داشته باشد.

وی در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر این‌که نمی توانیم جسمی که خدا آفریده را محو کنیم، گفت: در هر صورت باید با این موضوع کنار بیاییم و به جای گرفتن جان یک انسان بی گناه مشکلاتی که داریم را حل کنیم. مسئولان نیز باید از پزشکان، جامعه شناسان و روان شناسان کمک بگیرند و مراکزی دایر کنند تا آسیب های اجتماعی را بررسی کنند، از نظر اجتماعی، روانی، اقتصادی به افراد آسیب پذیر کمک کرده و از آنها حمایت کنند تا از بروز اتفاقات ناگوار پیشگیری شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۶۴۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان