//
کدخبر: ۳۲۲۳۲۱ //

همه چیز درباره عوارض آنی و طولانی کرونا

کارشناس ستاد مقابله با کرونای استان کرمان با اشاره به نکات تغذیه ای بعد از ابتلا به کرونا تصریح کرد: افراد می توانند از پروتئین های سالم، گوشت مرغ، ماهی، سوپ و میوه جات تازه استفاده کنند و استفاده از لبنیات ممنوعیتی ندارد.

همه چیز درباره عوارض آنی و طولانی کرونا
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر"سعید صحبتی" در گفت و گویی درباره وضعیت کرونا در استان کرمان اظهار کرد: در شرایط بسیار بحرانی طغیان موج پنجم کرونا در کشور و استان هستیم و روزهای سخت و سنگینی را پشت سر می گذاریم و هر روز تعداد زیادی از هم استانی هایمان جان خود را بر سر این بیماری می گذارند.

وی با اشاره به اینکه هر روز نزدیک به ۵۰۰ بیمار جدید را فقط در شهر کرمان شناسایی می کنیم، افزود: در حال حاضر بیش از ۱۱۰۰ بیمار در بیمارستان های استان کرمان بستری هستند و ۳۰۰ نفر از این افراد شرایط بدحال و وخیم دارند. امیدواریم با همت همه مردم بتوانیم این شرایط را پشت سر بگذاریم.

صحبتی درباره طولانی شدن عوارض بیماری کرونا در برخی افراد تصریح کرد: حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد کرونا سرپایی و در حد یک سرماخوردگی ساده است و با درمان های ساده و خانگی رفع می شود و در ۱۵ درصد موارد بیماری عارضه دار است که نسبت به جمعیت عدد قابل توجهی می شود.

کارشناس ستاد کرونای استان کرمان بیان کرد: عوارض کرونا دو نوع هستند که یک نوع آنی و زودهنگام بوده و عمدتا درگیری ریه و اختلالات خونی ناشی از بیماری است که سر و کار بیمار به بیمارستان کشیده می شود و درصدی جان خود را از دست می دهند.

وی افزود: عوارض دیگر دیرهنگام هستند بعد از اینکه فرد خوب و علام رفع می شود اما در روزهای بعد احساس می کند توان و انرژی قبلی را ندارد و درجاتی از افسردگی، عوارض گوارشی و عوارض پوست و مو را ممکن است تجربه کند که این عوارض درازمدت که خیلی جدی و خطرناک نیست، ممکن است طول بکشد تا خوب شود؛ مثل برگشتن حس بویایی که ممکن است تا شش ماه طول بکشد و برای ترمیم سلول های ریه تا هفته ها سرفه ها ادامه داشته باشد و این عوارض عمدتا رفع می شود.

صحبتی در ادامه درباره آسیب های روحی ناشی از کرونا اظهار کرد: اضطراب و استرس می تواند موجب کاهش قدرت سیستم ایمنی باشد در حالی که سلاح ما در مقابل کرونا سیستم ایمنی است و کسانی که ترس وسواس گونه از کرونا دارند و احتیاط های غیرضروری و وسواس گونه انجام می دهند، زودتر از دیگران مبتلا می شوند و اضطراب شدید باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود و روند بهبودی آنها به تاخیر می افتد.

کارشناس ستاد مقابله با کرونای استان کرمان درباره درگیری سالمندان با بیماری کرونا گفت: سن و دیابت موجب شدیدتر شدن عوارض کرونا می شود و فاز نقاهت به ویژه در کسانی که مبتلا به فرم های شدید بیماری می شوند، طولانی می شود و نیاز به صبر دارد تا کم کم قوای تحلیل رفته بازیابی شود و تغذیه سالم، نداشتن استرس و فعالیت بدنی اندک موجب کمک به گذران این فاز می شود.

وی با اشاره به نکات تغذیه ای بعد از ابتلا به کرونا تصریح کرد: افراد می توانند از پروتئین های سالم، گوشت مرغ، ماهی، سوپ و میوه جات تازه استفاده کنند و استفاده از لبنیات ممنوعیتی ندارد.

صحبتی در بخش دیگری سخنانش درباره واکسیناسیون کرونا اظهار کرد: بهترین فاصله زمانی بین ابتلا به کرونا و تزریق واکسن، چهار هفته بعد از بهبودی و یا شش هفته بعد از ابتلا و آغاز علائم است.

کارشناس ستاد کرونای استان کرمان بیان کرد: روند واکسیناسیون در استان کرمان مطلوب است و تعداد افراد واکسینه شده د راستان روز گذشته به ۹۶۰ هزار نفر رسیده و ۶۵۰ هزار نفر دوز اول و بیش از ۳۰۰ هزار نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده اند و ظرفیت مراکز واکسیناسیون ما روزانه بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر است و متولدین ۱۳۶۰ و قبل از آن و گروه های شغلی که فراخواند شده اند می توانند بعد از ثبت نام در سامانه سلامت، برای دریافت واکسن کرونا مراجعه کنند.

وی افزود: همه واکسن ها یکسری عوارض ایجاد می کنند که عمدتا خفیف و گذرا است و اختلالی در روند زندگی عادی فرد ایجاد نمی کند و بعد از سه روز برطرف می شود؛ درد محل تزریق، تب خفیف، احساس خستگی و کسالت از عوارض تزریق واکسن است و بعضا ممکن است حساسیت خفیف ناشی از واکسن را تجربه بکنند.

صحبتی تصریح کرد: داشتن استراحت کافی روز قبل از زدن واکسن و تغذیه مناسب و کار نکردن با وسائل اکترونیکی روز قبل و بعد از واکسن از مواردی است که باید به آن توجه کرد ضمن اینکه افرادی که واکسن کرونا تزریق می کنند تا ۲۴ ساعت بعد نباید فعالیت بدنی سنگین داشته باشند و تغذیه مناسب، استراحت کافی و مصرف مایعات فراوان کمک می کند این فاز به راحتی پشت سر گذاشته شود.

وی بیان کرد: از کسانی که در اولویت واکسیناسیون هستند تمنا داریم واکسن را دریافت کنند و در زمان تزریق اگر بیماری زمینه ای دارند، داروی خاصی مصرف می کنند و یا خانم هایی که باردار هستند حتما به همکاران ما اعلام کنند.

صحبتی در پایان خاطرنشان کرد: عمده واکسن ها کم خطر هستند و ایمنی زایی لازم را دارند و نباید به شایعات توجه کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۲۳۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان