//
کدخبر: ۳۱۶۹۱۴ //

یک داروی کمیاب و گران در فهرست داروهای درمان کرونا

سازمان جهانی بهداشت یک دارو به نام مسدودکننده گیرنده اینترلوکین-۶ را به فهرست داروهای درمان بیماری کرونا اضافه کرد.

یک داروی کمیاب و گران در فهرست داروهای درمان کرونا
به گزارش فرتاک نیوز،

سازمان بهداشت جهانی (WHO) داروی مسدود کننده گیرنده اینترلوکین-۶   را به لیست درمان های بیماری کرونا اضافه کرد.

به گزارش الجزیره، این اتفاق در پی شیوع هر چه بیشتر کرونا و انواع جهش یافته های آن در جهان رخ داد.بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، این داروها به ویژه زمانی که در کنار کورتون استفاده شوند کارایی بسیار خوبی دارند.

آدهانوم رییس سازمان جهانی بهداشت در بیانیه ای گفت: «این داروها امیدواری را برای بیماران و خانواده هایی که از تأثیر مخرب کووید۱۹ به شکل  شدید و بحران رنج می برند ، ایجاد می کند.»

بیماران بدحال کرونایی اغلب از واکنش بیش از حد سیستم ایمنی رنج می برند و داروهای انسداد اینترلوکین ۶ - توسیلیزوماب و ساریلوماب - برای سرکوب واکنش بیش از حد عمل می کنند.

 

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که این آزمایشات نشان می دهد که در بیماران به شدت بدحال ، مصرف این داروها منجر به ۱۵ مرگ کمتر در هر هزار بیمار شده است. برای بیمارانی با شرایطی حتی بدتر و بحرانی تر، استفاده از اینترلوکین -۶ به معنی ۲۸ مرگ کمتر برای هر هزار بیمار بود. این داروها همچنین در مقایسه با مراقبت های استاندارد ، احتمال قرار دادن بیماران در ونتیلاتور را ۲۸ درصد کاهش می دهد.

این توصیه در حالی ارائه می شود که برخی کشورهای جهان از جمله آفریقای جنوبی ، اندونزی و بنگلادش با امواج ویرانگر جدید ویروس دلتا مبارزه می کنند.در حال حاضر تلاش در سازمان تجارت جهانی برای از بین بردن حق ثبت اختراع واکسن کووید برای بهبود دسترسی به کشورهای فقیرتر و خواستار رفع موانع مالکیت معنوی داروهای اساسی برای درمان موثر ویروس کرونا است.

داروی توسیلیزوماب به یک دسته از داروها به نام آنتی بادی های مونوکلونال (mAbs) تعلق دارد که در درمان بیماری های مختلف از جمله آرتروز و سرطان استفاده می شود و توسط غول دارویی سوئیس یعنی روشه تولید می شود. این دارو با نام تجاری «آکترما» Actemra به فروش می رسد.

به دنبال توصیه سازمان جهانی بهداشت، سازمان پزشکان بدون از روشه خواست تا قیمت دارو را پایین بیاورد تا مقرون به صرفه و در دسترس باشد. همچنین این سازمان درخواست کرد دانش فنی تولید این دارو برای تمامی کشورها در دسترس ساخت قرار بگیرد.

قیمت این دارو در بسیاری از کشورها بالاست؛ از ۴۱۰ دلار در استرالیا به ۶۴۶ دلار در هند و۳ هزار و ۶۲۵ دلار در ایالات متحده با دوز ۶۰۰ میلی گرم جهت درمان بیماری کرونا به فروش می رسد. هزینه تولید توسیلیزوماب تا ۴۰ دلار در هر دوز ۴۰۰ میلی گرم تخمین زده می شود.

سارلوماب نیز داروی دیگری است که برای درمان کرونا موثر توصیف شده است. این دارو را یک شرکت فرانسوی به نام سانوفی می سازد و با نام تجاری کوزارا روانه بازار می کند.

اما داروی « مسدودکننده گیرنده اینترلوکین-۶ » که اخیر سازمان جهانی بهداشت آن را به فهرست داروهای درمانگر بیماری کرونا اضافه کرده بسیار کمیاب است و توزیع بسیار ناعادلانه ای در سراسر جهان دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۶۹۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان