//
کدخبر: ۳۱۴۹۴۱ //

مواد غذایی مفید برای تغذیه بیماران کلیوی

کلیه یکی از اندام حیاتی بدن است که به دلایل مختلف ممکن است آسیب ببیند.

مواد غذایی مفید برای تغذیه بیماران کلیوی

در چنین مواردی باید علاوه بر آشنایی با این بیماری‌ها، تغذیه مناسب بیماران کلیوی را نیز شناخت و از آن‌ها پیروی کرد. محدودیت‌های تغذیه بیماران کلیوی با توجه به میزان آسیب دیدگی کلیه‌ها، متفاوت است. به طور مثال، افرادی که در مراحل ابتدایی بیماری کلیوی قرار دارند، محدودیت‌های غذایی متفاوتی نسبت به افراد مبتلا به نارسایی کلیوی دارند. اگر به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستید، پزشک با توجه به نیازهایتان بهترین رژیم غذایی را برای شما تعیین می‌کند.

بیماران کلیوی می‌توانند با دنبال کردن رژیم غذایی مخصوص، به بهبود عملکرد کلیه‌های خود کمک کنند. اگر دچار بیماری کلیوی پیشرفته هستید، باید رژیم غذایی‌ای را دنبال کنید که برای کلیه‌های‌تان مناسب است؛ تا از این طریق، به کاهش میزان ضایعات موجود در خون‌تان کمک شود. توصیه می‌شود بیماران کلیوی، مصرف مواد مغذی زیر را در رژیم غذایی خود محدود کنند:

سدیم: سدیم، که جزو ترکیبات اصلی نمک است، در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد. کلیه‌های آسیب دیده نمی‌توانند سدیم اضافی را تصفیه کنند؛ در نتیجه میزان سدیم در خون افزایش می‌یابد. معمولاً توصیه می‌شود بیماران کلیوی، مصرف سدیم را به کمتر از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند.

پتاسیم: پتاسیم نقش حیاتی در بدن دارد. با این حال، افرادی که دچار بیماری کلیوی هستند، باید برای جلوگیری از بالا رفتن فشار خون‌شان مصرف پتاسیم را محدود کنند. میزان مصرف توصیه شده پتاسیم برای بیماران کلیوی، کمتر از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز است.

فسفر: فسفر یک ماده‌ی معدنی است که در مواد غذایی زیادی وجود دارد. کلیه‌های آسیب دیده نمی‌توانند فسفر اضافی را دفع کنند، که این موضوع سبب آسیب به بدن می‌شود. بیماران کلیوی باید مصرف فسفر را به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند.

پروتئین: پروتئین هم یک ماده‌ی مغذی دیگر است که بیماران کلیوی باید مصرف آن را محدود کنند؛ چون کلیه‌های آسیب دیده نمی‌توانند مواد زائد ناشی از سوخت‌وساز پروتئین را دفع کنند. با این حال، افرادی که به بیماری کلیوی حاد دچار هستند و دیالیز می‌شوند، نیاز بیشتری به پروتئین دارند.

شدت و نوع بیماری کلیوی در بیماران با یکدیگر متفاوت است؛ به همین علت افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید درباره‌ی رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنند. خوشبختانه، بیماران کلیوی می‌توانند از گزینه‌های غذایی خوشمزه و سالمی بهره‌مند شوند که حاوی فسفر، پتاسیم و سدیم کمی هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۴۹۴۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان