//
کدخبر: ۲۹۳۷۵۸ //

علائم شایع بارداری در مردان

نتایج یک مطالعه نشان داد که مردان به طور میانگین حدود سه مورد از علائم شایع بارداری را در دوران بارداری همسر خود تجربه می‌کنند.

علائم شایع بارداری در مردان

سندرم کُوِید (couvade)؛ سندرمی است که طی آن پدر نیز همانند مادر در طول بارداری برخی از تغییرات و علائم مربوط به بارداری را نشان می‌دهد. پدران نیز در این دوران نگرانی‌ها و اضطراب‌های خاص خودشان را دارند؛ چرا که آن‌ها هم باید محافظ همسر و فرزندانشان باشند و هم عهده‌دار مسئولیت زندگی هستند.

اما امرزه بیشتر توجهات به سمت مادر است و به پدر و تغییرات روحی او توجه زیادی نمی‌شود. این در حالی است که پدران در انتظار فرزند نیز همانند مادران، نیاز به حمایت‌های خاص خود دارند.

به گزارش فرتاک نیوز،با توجه به این‌که تا کنون میزان بروز سندرم کوید در ایران برآورد نشده است، پژوهشگران در مطالعه‌ای به میزان این سندرم را در بین همسران خانم‌های باردار مراجعه‌کننده به درمانگاه‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شهر تهران بررسی کردند. «آرزو حیدری» و «نورالسادات کریمان»؛ پژوهشگران گروه پرستاری و مامایی و «فرزانه احمدی»؛ پژوهشگر گروه آمار زیستی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در انجام این مطالعه مشارکت داشتند.

این مطالعه به صورت مقطعی از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ تا آبان‌ماه ۱۳۹۷ در درمانگاه‌های مراقبت بارداری بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. در این پژوهش۳۷۲ مرد در انتظار فرزند که همراه با همسران خود جهت انجام مراقبت‌های بارداری به مراکز آموزشی درمانی مراجعه می‌کردنداز طریق پرسش‌نامه، از نظر علائم سندرم کوید مورد بررسی قرار می‌گرفتند.

در بررسی‌های این مطالعه مشخص شد که اکثر پدران از رده سنی ۳۰ تا ۳۵ سال و با تحصیلات دبیرستان و شغل آزاد بودند.

یافته‌های این مطالعه نشان داد که به طور میانگین هر یک از پدران حدود علامت از علائم شایع دوران بارداری را طی بارداری همسر خود تجربه کرده بودند. از این بین بیشتریت مشکلاتی که در طول بارداری همسر خود ذکر کردند مواردی مانند استرس و اضطراب در مورد سلامتی همسر و جنین او، کاهش تمرکز، بی‌حوصلگی، خستگی، مشکلات خواب، نوسانات خلقی و سردرد بودند. همچنین در درجه بعدی پدران از مشکلات گوارشی مثل کاهش یا افزایش اشتها، نفخ شکم و سوزش سر دل شاکی بودند.

همچنین مشخص شد حدود ۱۹ درصد از پدران افزایش وزن و حدود ۹ درصد از آن‌ها در طول بارداری همسر، کاهش وزن داشته‌اند. در مجموع پدران ۱۱۶۲ مورد از علائم و مشکلات ذکرشده در پرسش‌نامه را در طول بارداری همسر خود تجربه کرده بودند. در اکثر موارد علائم ذکر شده در سه ماهه دوم بارداری اتفاق افتاده است.

نتایج این مطالعه نشان داد که حدود ۷۳ درصد از مردان حداقل یک مورد از علائم شایع دوران بارداری را تجربه کرده‌اند و حدود ۲۷ درصد از آن‌ها تا آن مرحله بارداری، مشکلی را تجربه نکرده بودند. شیوع این علائم در مردان ایرانی نسبت به مطالعات سایر کشورها، میزان نسبتا بالایی بود.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: همان‌طور که در مطالعه حاضر و مطالعات مشابه سایر کشورها دیده می‌شود، پدران نیز همانند همسران خود ممکن است در طول بارداری همسر مشکلاتی را تجربه کنند که هرچند این مشکلات شایع نباشند و یا این‌که از شدت زیادی برخوردار نباشند، اما به منظور بهبود نتایج بارداری و تاثیرات آن بر روابط زوجین و نیز روابط بعدی والدین با فرزند و یا حتی رشد و تکامل او، بهتر است که برای فرزنددار شدن، پدران نیز مانند مادران مورد توجه قرار گیرند و شاید در این بین مناسب‌ترین و در دسترس‌ترین راه‌کار افزایش آگاهی آن‌ها در مورد دوران بارداری و فرزندآوری باشد.

نتایج این مطالعه آذر ماه سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی میزان بروز سندرم کوید در پدران در انتظار فرزند ایرانی» در دوماه‌نامه دانشگاه علوم پزشکی کردستان منتشر شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۳۷۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان