//
کدخبر: ۲۸۳۶۸۳ //

اقدام به بارداری در شرایط همه گیری کرونا بلامانع است!

یک کارشناس مامایی، اقدام به بارداری در شرایط همه گیری کرونا را در صورت سلامت زوجین بلامانع دانست و گفت: زوجینی که هیچگونه علائم ابتلا به کرونا را ندارند می توانند اقدام به فرزندآوری کنند.

اقدام به بارداری در شرایط همه گیری کرونا بلامانع است!

فاطمه نوروزی در گفت وگو با خبرنگار، با اشاره به شرایط همه گیری کووید۱۹، اظهار کرد: عامل ایجاد بیماری کووید۱۹ یک ویروس جهش یافته از خانواده کروناویروس هاست که با علائمی همچون تب، لرز، گلودرد، سرفه های خشک و تنگی نفس ظاهر می شود.

وی دوره نهفتگی کووید۱۹ را دو تا ۱۴ روز دانست و افزود: بیمار مبتلا به کرونا به طور متوسط بین سه تا هفت روز نیز علائم بیماری را از خود بروز می دهد لذا در دوره نهفتگی بیماری، فرد آلوده بدون علامت به راحتی ویروس را انتقال می دهد و افراد سالم را آلوده می کند.

به گزارش فرتاک نیوز،این کارشناس مامایی، با بیان اینکه خطر مستقیم ناشی از کووید۱۹ بیشتر سلامت مردان را تهدید می کند، گفت: متاسفانه تاثیر طولانی مدت ناشی از این همه گیری می تواند به سلامت جسمی، روحی و اجتماعی زنان در خانواده و جامعه آسیب های جدی وارد کند.

نوروزی، با اشاره به وظایف و مسئولیت های زنان در خانه در زمینه اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به کرونا برای اعضای خانواده، تصریح کرد: علاوه بر مدیریت بهداشتی خانه و رسیدگی به امورات فرزندان در دوران تعطیلی مدارس، پرستاری از همسر مبتلا نیز بر عهده زنان است لذا باز سنگین این مسئولیت ها می تواند زنان را از نظر روحی و روانی دچار مشکل کند.

وی با بیان اینکه براساس یافته های علمی ۴۰ درصد مبتلایان به کووید۱۹ بدون علامت یا دارای علائم خفیف هستند، خاطرنشان کرد: این امر اهمیت خودمراقبتی جهت جلوگیری از انتقال ویروس را نشان می دهد و لذا زنان به عنوان همسر و مادر باید پیشگام عرصه خودمراقبتی باشند.

این کارشناس مامایی، در ادامه به نگرانی های حوزه سلامت مادر و نوزاد حین و پس از زایمان در این همه گیری اشاره کرد و یادآور شد: در حال حال شواهدی مبنی بر انتقال بیماری کووید۱۹ از مادر باردار به جنین وجود ندارد و تاکنون نوزاد مبتلا به دنیا نیامده است، اما مادران باردار بعد از مثبت شدن تست کرونای خود باید تحت نظر پزشک باشند.

نوروزی، نوزاد متولد شده از مادر مشکوک یا مبتلا به کرونا را نیز مشکوک دانست و اضافه کرد: کرروناویروس از طریق شیردهی به نوزاد منتقل نمی شود، اما مادر در زمان شیردهی باید پروتکل های بهداشتی به ویژه شست وشوی ۲۰ ثانیه ای دست ها با آب و صابون و استفاده از ماسک حین شیردهی به نوزاد را رعایت کند.

وی اقدام به بارداری در شرایط همه گیری کرونا را در صورت سلامت زوجین بلامانع دانست و گفت: زوجینی که هیچگونه علائم ابتلا به کرونا را ندارند می توانند اقدام به فرزندآوری کنند؛ البته در حال حاضر یافته های علمی تاثیر منفی کروناویروس بر فرزندآوری را نشان نداده است، یعنی کووید۱۹ بر باروری زن و مرد اثرگذار نیست.

این کارشناس مامایی، از زوجین خواست در صورت مبتلا شدن به کووید۱۹ قرنطینه دو هفته ای را رعایت کنند و ادامه داد: یک ماه بعد از بهبودی و منفی شدن تست کرونای زوجین، اقدام به فرزندآوری خطری ندارد.

وی رابطه صمیمانه و محبت آمیز زوجین را عامل مهمی در کاهش تنش زندگی زناشویی دانست و عنوان کرد: ماندن در خانه یک تجربه غیر قابل پیش بینی برای خانواده ها بود و همین مسئله موجب افزایش تنش ناشی از اضطراب و نگرانی در خانواده ها شده است لذا رابطه محبت آمیز زن و شوهر ترشح هورمون اکسی توسین را به دنبال دارد و ترسح این هورمون با ایجاد آرامش در افراد، تقویت سیستم ایمنی را موجب می شود که نتیجه آن مهار ورود ویروس به بدن است.

نوروزی، با بیان اینکه فشارها و نگرانی های ناشی از مشکلات اجتماعی و اقتصادی در همه زندگی ها وجود دارد، اظهار کرد: این روزها کرونا نیز بر مشکلات خانواده ها افزوده شده و لذا تنها مهارتی که می تواند به برقراری روابط صمیمانه همسران کمک کند، سازگاری است و سازگاری به معنی تسلیم شدن نیست، بلکه سازگاری پاسخ مناسب به مسائل و مشکلات در زندگی خانوادگی است.

این کارشناس مامایی، ورزش کردن، تغذیه مناسب و گفت وگو در محیط خانواده را یک سبک زندگی مناسب دانست و اضافه کرد: زوجین با نشان دادن علاقه به یکدیگر و مهرورزی می توانند همه مشکلات را از بین ببرند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۳۶۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان