//
کدخبر: ۲۷۶۲۹۹ //

تاثیراتی که کرونا بر مغز می گذارد

محققان می‌گویند کووید ۱۹ به شدت می‌تواند بر کارکرد مغز، تاثیر مخرب داشته باشد.

تاثیراتی که کرونا بر مغز می گذارد

چه شما به ویروس کرونا مبتلا شده باشید و یا هنوز به این ویروس آلوده نشده باشید، کارکرد مغز شما در چند ماه گذشته به دلیل همه گیری این ویروس تغییر کرده است. در کنار ایجاد اضطراب و افسردگی، ویروس کرونا خود می‌تواند باعث چند مشکل مرتبط با سیستم عصبی در انسان شود. همچنین قرنطینه و نگرانی از همه گیری کووید ۱۹ می‌تواند فعالیت شیمیایی مغز را تغییر دهد و باعث اختلالات خُلقی در فرد شود.

به گزارش فرتاک نیوز،با این حال، محققان به دنبال راهکاری برای مقابله با تاثیرات منفی ویروس کرونا بر کارکرد مغز هستند. بیایید از ابتلا به کووید ۱۹ شروع کنیم.

در کنار تغییرات خلقی در فرد، رایج‌ترین علائم ابتلا به این ویروس که مرتبط با مغز می‌شود شامل بی حالی و سرگیجه، سردرد، از دست دادن حافظه و مشکلات مرتبط با توجه و تمرکز کردن است. دلایل متعددی برای تغییر کارکرد ذهن به دلیل ابتلا به کرونا مطرح می‌شود که از آن جمله می‌توان به ایجاد التهاب در بدن و ایجاد مشکلات مغزی – عروقی اشاره کرد.

 محققان می‌گویند احتمالاً ویروس کرونا از راه بینی و از طریق عصب مربوط به حس بویایی وارد مغز می‌شود. این عصب در کارکرد حس بویایی اهمیت زیادی دارد. از همین رو، از دست دادن حس بویایی یکی از علائم رایج در میان مبتلایان به ویروس کرونا است. بخشی از مغز که مسئول حس بویایی است با سایر بخش‌های مغز در ارتباط است و به آن‌ها پیام‌هایی می‌فرستد. این مناطق خود مسئول بخش یادگیری، حافظه و احساسات هستند.

بخش حس بویایی مغز برای ارتباط با سایر بخش‌ها از مواد شیمیایی مانند دوپامین که نقش مهمی در لذت و تحرک ما دارد، استفاده می‌کند. احتمالا ویروس کرونا باعث تغییر سطح دوپامین خون می‌شود. همچنین این ویروس احتمالا بر میزان مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین و استیل کولین تاثیرگذار است. تمامی این مواد شیمیایی در فرآیند‌هایی مانند تمرکز و توجه کردن، یادگیری، حافظه و رفتار فرد اثرگذار هستند.

این تغییرات در مواد شیمیایی منجر به تغییرات در رفتار، خستگی و تغییرات شناختی می‌شود که در بیماران مبتلا به کرونا شایع است. همین موضوع منجر به بروز عوارضی مانند استرس، نگرانی و اضطراب، و افسردگی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ می‌شود.

با این حال، تنها کسانی که مبتلا به ویروس کرونا شده اند از استرس و افسردگی رنج نمی‌برند. متاسفانه همه گیری ویروس کرونا در جهان و متعاقب آن قرنطینه و تنهایی افراد منجر به تغییر فعالیت شیمیایی مغز افراد شده است. استرس مزمن ریشه در وجود التهاب دائمی در بدن دارد که می‌تواند مغز را تحت تاثیر قرار دهد و باعث کوچک شدن هیپوکامپ مغز شده و در نتیجه احساسات ما را مورد هدف قرار می‌دهد. هیپوکامپ قسمتی از دستگاه لیمبیک مغز است که مسئول یادگیری و حافظه است و در بیماری آلزایمر اولین ناحیه مغز است که آسیب می‌بیند.

استرس همچنین باعث برهم خوردن سطح سروتونین و کورتیزول مغز می‌شود که می‌تواند خلقیات و رفتار ما را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه، این تغییرات می‌تواند باعث افسردگی، و نگرانی و اضطراب در فرد شود.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۶۲۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان