//
کدخبر: ۲۷۳۹۲۲ //

مادران کرونایی در شیردهی به نوزادان احتیاط کنند

فوق تخصص نوزادان با اشاره به اینکه مادران کرونایی باید درروابط با نوزادان محتاط باشند، گفت: مادران کرونایی حاد برای حفظ سلامتی از اعطای مستقیم شیر به نوزادان‌خودداری کرده و شیر دوشیده را به نوزاد بدهند.

مادران کرونایی در شیردهی به نوزادان احتیاط کنند

دکتر زهرا اکبریان روز چهارشنبه افزود: با توجه به همه‌گیری کووید ۱۹ (کرونا ویروس) اهمیت تغذیه با شیر مادر در ایجاد ایمنی در نوزادان و شیرخواران بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: هر چند ویروس کووید-۱۹ و اثرات آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است و اطلاعات موجود اندک بود، اما تحقیقات انجام شده در این مدت کوتاه از شروع اپیدمی نشان داد مادرانی که مبتلا به ویروس شده باشند، در شیر خود پادتن اختصاصی علیه بیماری را تا یکصد و ۳۰ روز پس از ابتلا داشته اند.

وی به نحوه ارتباط مادر برای تغذیه نوزاد اشاره کرد و افزود: لازماست مادرانی که در مرحله شدید بیماری کووید ۱۹ قرار دارند ، علاوه بر استفاده از از ماسک و رعایت دیگر نکات بهداشتی همچون شست و شویمداوم دستهای خود در زمان ارتباط با کودک، از اهدای مستقیم شیر به نوزادان خودداری کنند و با دوشیدن شیر ، کودک را توسط یک فرد مرافب سالم با استفاده از قاشق و فنجان نوزاد را تغذیه کنند.

به گزارش فرتاک نیوز؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه در اغلب بررسی های انجام شده بر روی شیر مادران مبتلا به کرونا هیچگونه ویروسی یافت نشده است بیان کرد: به همین جهت توصیه سازمان بهداشت جهانی آن است که چنانچه مادری مبتلا به بیماری کووید ۱۹ باشد می تواند شیردهی را ادامه دهد.

وی ضمن گرامیداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، گفت: شیر مادر یک ترکیب حیات بخش ویژه ای است که تا۶ ماهگی تمام نیازهای تغذیه ای شیر خوار را فراهم کرده و بعد از آن تا ۲ سالگی نیمی از نیازمندی های غذایی کودک در حال رشد را تأمین می کند.

وی با اشاره به فوائد بسیار شیر مادر بیان داشت: این مائده الهی دارای ویژگی های منحصر بفردی است که دانش بشر هر روز به کشف تازه ای از آن دست می یابد.

وی بیان داشت: در سالهای اخیر ترکیبات جدیدی تحت عنوان "الیگوساکارید" در شیر مادر کشف شده که نقش آنها در تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین تکامل عصبی و رشد مغزی می باشد و در شیرهای مصنوعی به طور عمده یا وجود ندارد و یا اگر باشد به مقدار بسیار اندک و با کارائی ضعیف یافت می شود.

وی  ادامه داد: وجود این ترکیبات همراه با پادتن های ویژه ای که در شیر مادر ترشح می شود سبب شده تا عفونت های تنفسی و گوارشی به خصوص در ۶ ماه نخست در شیر مادر خواران در مقایسه با شیر خشک خواران به طور چشمگیری کمتر باشد.

دکتر اکبریان بیان کرد: علاوه بر همه اینها کودکانی که در ۲ سال اول از شیر مادر تغذیه می شوند شانس کمتری برای ابتلا به بیماری های آلرژیک و کانسرهای کودکی دارند و همچنین احتمال چاقی و افزایش وزن غیر طبیعی در آنها کمتر است .

فوق تخصص نوزادان گفت: "آغوز" یا "کلستروم" که از آن تحت عنوان مایع طلایی نام برده می شود و به طور عمده در طی سه روز اول پس از زایمان ترشح می شود، سرشار از مواد ایمنی زا برای نوزاد بوده و بعنوان اولین واکسن شیر خوار است.

وی با اشاره به شعار هفته جهانی شیر مادر امسال تحت عنوان " سیاره ای سالم با حمایت از تغذیه با شیر مادر" اظهار داشت: با توجه به اهمیت ویژه تغذیه با شیر مادر از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) و صندوق حمایت از کودکان (یونیسف)، یکم الی هفتم آگوست هر سال ( در ایران برابر با ۱۱ الی ۱۷ مرداد ۹۹) هفته جهانی شیر مادر اعلام شده است تا هر چه بیشتر آحاد مردم به خصوص مادران به اهمیت تغذیه با شیر مادر آگاه شوند.

دکتر اکبریان در پایان با اشاره به تأکید قران کریم به تغذیه با شیر مادر بیان داشت: خداوند در آیه ۲۳۳ سوره بقره می فرماید:" مادران باید فرزندانشان را 2 سال کامل شیر دهند و این برای کسی است که می خواهد شیر دادن را کامل کند.

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۳۹۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان