//
کدخبر: ۲۶۸۰۴۶ //

آشنایی با دمنوش‌های خنک برای روزهای گرم

مدیر گروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: بهره‌گیری از خواص برخی دمنوش‌ها می‌تواند باعث کاهش دمای بدن در فصل تابستان باشد.

آشنایی با دمنوش‌های خنک برای روزهای گرم
به گزارش فرتاک نیوز،

مهدی ابراهیمی، امروز سه شنبه 10 تیر به رسانه‌های گروهی گفت: گیاهان دارویی سال‌های زیادی در فرهنگ ایران و ایرانی بوده و مردم از خواص بی نظیر آن‌ها استفاده می‌کنند.

جذب ویتامین‌ها و بهبود عملکرد معده با عرق کاسنی

وی بیان کرد: عرق کاسنی یکی از بهترین انواع نوشیدنی‌ها در فصل گرم سال است، نوشیدن این عرق علاوه بر تقویت بدن، موجب بهبود عملکرد معده و اندام گوارشی شده و می‌تواند میزان کلسترول خون را نیز کنترل کند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: براساس تحقیقات در این گیاه ویتامین‌ها و املاح معدنی چون روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، فولیک اسید آهن و پتاسیم و همچنین ویتامین‌های A، B6، C، E و K وجود دارد که همگی برای بدن ضروری و مفید هستند.

مدیر گروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: گیاه کاسنی با تاثیراتی که بر روی کبد دارد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردی را می‌زداید و بار کبد را سبک می‌کند. کاسنی همچنین می تواند سبب کاهش تب و دمای بدن شود.

گل گاو زبان؛ آرام‌بخش و نشاط‌آور

ابراهیمی بیان کرد: گل گاوزبان طبیعتی گرم دارد و به علاوه نشاط‌آور، مقوی تمام بدن و آرامش‌بخش است؛ این گیاه همچنین مدر و عرق‌آور است و از این طریق به کاهش دمای بدن کمک می‌کند.

وی افزود: استفاده از لیموترش و نبات یا عسل در دمکرده گل گاوزبان باعث افزایش خاصیت آرامبخشی و نشاط‌آور آن می‌شود.

چای ترش؛ راهی برای درمان اضطراب

ابراهیمی با اشاره به اینکه چای ترش یا همان چای مکی نیز به عنوان یکی دیگر از دمنوش‌های تابستانه بر انواع بیماری‌های کبد تاثیرگذار بوده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، بیان کرد: در ضمن این چای، سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث کاهش تدریجی وزن بدن نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه این چای نیز با بالا بردن تعریق، دمای بدن را کاهش می‌دهد که موجب خنک شدن بدن می‌شود، تصریح کرد: چای ترش سرشار از ویتامین  c، انواع مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدان بوده و در درمان اضطراب موثر است.

مدیر گروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: چای ترش برخلاف چای سیاه سرشار از آهن بوده و برای افرادی که به کم خونی مبتلا هستند توصیه می‌شود.

خواب آرام با اسطوخودوس

وی تصریح کرد: دمنوش گل گیاه اسطوخودوس یک دمنوش آرام‌بخش برای شب هنگام است که برای تسکین اعصاب و داشتن یک خواب آرام توصیه می‌شود.

ابراهیمی گفت: دمنوش اسطوخودوس باعطر بی نظیر و آرام بخش خود سبب آرامش انسان شده و  به رفع اضطراب، بی خوابی، استرس، رعشه اندام‌ها و افسردگی کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: اسطوخدوس در کمک به درمانی افرادی که از بیماری صرع رنج می‌برند نیز بسیار موثر است، یکی دیگر از کاربردهای سنتی دمنوش اسطوخودوس، درمان مشکلات گوارشی همچون معده درد عصبی و سوءهاضمه است.

دمنوش گل محمدی؛ تقویت‌کننده بدن

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: گل محمدی به عنوان  یک درختچه بسیار زیبا در منازل بسیاری از افراد یافت می‌شود که علاوه بر خواص درمانی بی‌نظیر، می‌توان از آن به عنوان دمنوشی تابستانه نیز استفاده کرد.

ابراهیمی ادامه داد: گلبرگ‌های گل محمدی طبیعتی معتدل دارند و دمکرده غنچه یا گلبرگ‌های خشک شده گل محمدی و یا استفاده از گلاب حاصل از آن سبب تقویت بدن و ایجاد شادی و نشاط می‌شود.

دمنوش عناب؛ آرام‌کننده اعصاب

وی با اشاره به اینکه عناب در طب سنتی دارای طبعی معتدل و تا حدی سرد است، تصریح کرد: در گذشته از این میوه و دمنوش آن به عنوان داروی آرام‌کننده اعصاب، ملین، ضد سرفه، تقویت کننده بدن و خواب آور استفاده می‌شد.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: برای رفع گرمازدگی افراد می‌توانند عناب را دم کرده و پس از سرد شدن میل کنند؛ استفاده از دمنوش عناب در فصل گرم سال باعث کاهش تشتگی و حدت خون شده و به رفع التهاب کمک شایانی می‌کند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: برای این منظور بهتر است از آب خیسانده یا دمکرده عناب به همراه عرق کاسنی و یا سکنجبین در فصل تابستان استفاده شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۸۰۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان