//
کدخبر: ۲۶۷۳۷۴ //

گرمازدگی از شایعترین مشکلات فصل تابستان

متخصص طب سنتی گفت: افزایش دمای بدن، سردرد، سرگیجه، بیحالی، بی اشتهایی، تشنگی شدید، تپش قلب، تند نفس کشیدن، تعریق شدید و پوست رنگ پریده و نمناک و انقباضات شدید عضلانی از علائم گرمازدگی است.

گرمازدگی از شایعترین مشکلات فصل تابستان
به گزارش فرتاک نیوز،

مریم شریف زاده؛ گرمازدگی را یکی از شایعترین مشکلات فصل تابستان دانست و اظهار کرد: فعالیت بیش از حد زیر نور خورشید موجب گرمازدگی می شود؛ وقتی که فرد گرمازده شود، بدنش نمی‌تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن بیش از حد افزایش پیدا کرده و ممکن است منجر به گرمازدگی شود.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه گرمازدگی وقتی اتفاق می افتد که سیستم تنظیم حرارت بدن نمی تواند حرارت محیط را تحمل کند، تصریح کرد: بدن انسان بطور عادی، دارای مکانیسم تنظیم گرمایی است و اگر تعادل این مکانیسم تنظیمی به هم بخورد و باعث بالا رفتن دمای بدن شود گرمازدگی اتفاق می افتد.

وی با تاکید بر اینکه معمولاً گرمازدگی به دنبال فعالیت بدنی شدید به وجود می‌آید تصریح کرد: فعالیت شدید و تعریق زیاد درجه حرارت بدن را بالا برده و آب بدن نیز در اثر تعریق از دست میرود که اگر این اتفاق در حد بالایی صورت گیرد، گرمازدگی ایجاد شده و در شرایط شدید می تواند منجر به مرگ شود.

شریف زاده افزایش دمای بدن، سردرد، سرگیجه، بیحالی، بی اشتهایی، تشنگی شدید، تپش قلب، تند نفس کشیدن، تعریق شدید و پوست رنگ پریده و نمناک و انقباضات شدید عضلانی را از علائم گرمازدگی بیان کرد و افزود: این موارد زمانی پیش می‌آید که فرد در یک هوای گرم کار و فعالیت شدیدی را انجام داده باشد.

وی با اشاره به اینکه گرمازدگی ممکن است با شدت های متفاوت رخ دهد گفت: در حالت های خفیف و رایج تر گرمازدگی علائمی مانند ضعف، احساس خستگی شدید و از حال رفتن، احساس تشنگی شدید، سردرد، تهوع، استفراغ و گیجی را با خود به همراه دارد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه اگر بعد از یک تعریق شدید، فقط آب بدون املاح استفاده کنیم احتمال ایجاد این وضعیت زیاد است متذکر شد: زمانی که فرد گرمازده می شود بهترین کار این است که او را به یک محل خنک منتقل کرده، لباس های او را کم کنم، اگر هوشیار است به او آب خنک که حاوی املاح است بدهیم سپس با پنکه و حوله خیس او را خنک کرده و در نهایت بیمار را به پزشک ببریم.

وی با بیان این که فرد گرمازده اشتهای زیادی برای خوردن آب سرد و یخ دارد اضافه کرد: در چنین مواقعی باید مراقبت کرد فرد گرمازده به صورت تدریجی و آهسته مایعات را بنوشد تا معده وی دچار تحریک و التهاب نشود.

شریف زاده استفاده از شربت خاکشیر خنک و لیمو را از راه های پیشگیری و جلوگیری از گرمازدگی عنوان کرد و افزود: استفاده از لباسهای نخی و گشاد، قرار نگرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی، استفاده از از میوه های آبدار و خنک مانند هندوانه و خیار، دوش گرفتن با آب خنک، در صورت امکان حضور در محیطی با تهویه مطبوع، ماندن در گرم‌ترین ساعات روز در خانه و قرار ندادن افراد مسن و کودکان در خودروی در بسته در محیط های گرم را از دیگر راه های پیشگیری از گرمازدگی است.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۷۳۷۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان