//
کدخبر: ۲۴۵۴۸۳ //

۹ باور اشتباه درباره تخم‌مرغ

تخم‌مرغ هم از آن مواد غذایی پرحاشیه است. از یک طرف هزار و یک خاصیت برای آن برشمرده‌اند و نباید از رژیم غذایی حذف شود، از طرف دیگر متهم ردیف اول کلسترول بالاست و باید از آن پرهیز شود.

۹ باور اشتباه درباره تخم‌مرغ
به گزارش فرتاک نیوز،

 در مورد تخم مرغ که مثل هر ماده غذایی دیگری رعایت تعادل در مصرف آن از هر چیزی مهم‌تر است و نباید افراط و تفریط کرد، خوب است در کنار رعایت این تعادل با چند باور درباره تخم‌مرغ که چندان هم درست نیستند آشنا شوید.

۱. کسانی که کلسترول بالا دارند نباید تخم مرغ بخورند

برای سال‌های متمادی پزشکان به بیماران مبتلا به امراض قلبی اخطار می‌دادند که از خوردن خوراکی‌های حاوی کلسترول بالا از جمله تخم‌مرغ اجتناب کنند. اما اکنون دانش به دستاورد‌های جدیدی رسیده است. مطالعات اخیر نشان داده که غذا‌های حاوی کلسترول بالا مثل تخم مرغ در واقع بر سطح کلسترول موجود در خون تاثیر چندانی ندارد. در حقیقت خوراکی‌هایی که بر میزان کلسترول خون اثر می‌گذارد عبارتند از چربی‌های ترانس، چربی‌های اشباع شده و قند ساده (نوعی از مواد قندی که از خانواده کربوهیدرات حساب می‌شود). خوردن ۴ یا ۵ تخم مرغ در هفته برای افرادی که ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را دارند بی‌خطر است.

۲. سفیده تخم مرغ، از تخم مرغ کامل بهتر است

برای یک صبحانه سبک املت با سفیده تخم مرغ را در اولویت قرار می‌دهید و دلیل آن کاملا واضح است؛ تنها ۱۷ کالری دارد و فاقد چربی است. اما داستان کمی پیچیده‌تر از اینهاست. اول اینکه چربی موجود در زرده تخم‌مرغ در واقع برای یک صبحانه متعادل و مقوی خوب است، چون شما را سیر نگه می‌دارد. اگر زرده حذف شود احتمالا زودتر گرسنه می‌شوید و ناهار بیشتری می‌خورید. دیگر اینکه سفیده تخم‌مرغ به جز پروتئین ماه مغذی دیگری ندارد. در حالی که زرده سرشار از ویتامین‌های B ۱۲، D (که به سختی در منابع خوراکی دیگر یافت می‌شود) و کولین است.

۳. سفیده تخم‌مرغ غنی‌ترین معدن پروتئین است

سفیده تخم‌مرغ به پروتئین بالا شهرت دارد، ولی کمی فکر کنید واقعا ۱۷ کالری چقدر پروتئین می‌تواند به بدن شما برساند؟! اصلا از این مقدار کالری چقدر پروتئین و چقدر آمینو اسید نصیب شما می‌شود؟! پس زرده را نگه دارید تا علاوه بر اینکه چربی مفید و مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کنید، میزان پروتئین دریافتی‌تان را از ۳ گرم به ۶ گرم افزایش دهید؛ یعنی دوبرابر کنید.

۴. تخم مرغ‌های قهوه‌ای از تخم‌مرغ‌های سفید سالم‌تر است

برنج قهوه‌ای بر برنج سفید اولویت دارد، نان سبوس‌دار به مراتب مقوی‌تر از نان سفید است، اما تخم‌مرغ قهوه‌ای هیچ برتری نسبت به تخم‌مرغ سفید ندارد. محققان هرگز نمی‌گویند براساس رنگ پوست تخم‌مرغ می‌توانید میزان مواد مغذی موجود در آن را تخمین بزنید. این تفاوت رنگ ناشی از تفاوت نژاد مرغ‌ها است نه به خاطر میزان مواد مغذی.

۵. تخم مرغ صبحانه مناسبی برای بزرگسالان نیست

اگر به فکر سلامتی‌تان هستید باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که بعضی روز‌ها صبحانه تخم مرغ بخورید. با این بهانه‌ها که تخم‌مرغ کالری بالایی دارد یا درست کردن آن زمان می‌برد خودتان را گول نزنید، چون خوردن یک تکه کیک یا شیرینی بی‌کیفیت در وعده صبحانه اشتباه بسیار بزرگ‌تری است.

 

۶. تخم‌مرغ‌های رسمی، چون فاقد هورمون هستند بهداشتی‌ترند

در اینکه تخم مرغ محلی اولویت دارد شکی نیست، چون مرغ‌های محلی آزادانه خارج از قفس می‌چرخند و تغذیه می‌کنند، ولی اگر به این دلیل که آن‌ها فاقد هورمون هستند پول بیشتری برای خریدشان می‌دهید در اشتباه هستید. ماجرای هورمونی و غیرهورمونی بودن اغلب فقط یک حقه تجاری است، چون اساسا قرار نیست تخم‌مرغ‌های غیررسمی هم هورمونی باشند. این شایعه را که به مرغ‌ها هورمون تزریق می‌شود تا زودتر رشد کنند باور نکنید. اگر دنبال برچسب‌های معتبر هستید فاقد آنتی بیوتیک بودن به مراتب قابل اعتناتر و مهم‌تر است.

۷. تخم‌مرغ را حتما در جا تخم‌مرغی داخل در یخچال نگهداری کنید

باید گفت به جز اینکه این محل از نظر قابل دسترس بودن ارجحیت دارد، هیچ فایده دیگری ندارد بلکه از این جهت که مدام در یخچال باز و بسته می‌شود و تغییر دما دارد حتی می‌توان گفت اصلا گزینه مناسبی نیست. اگر بسته تخم مرغ را در قسمت انتهایی یخچال بگذارید تا از تغییر مداوم دما در امان بماند به مراتب بهتر است.

۸. تخم مرغ فقط تا قبل از تاریخ مندرج بر آن قابل مصرف است

مادامی که تخم مرغ را در قسمت انتهایی یخچال نگه دارید تا از سرد و گرم شدن به دور باشد و پوست آن هم ترک بر نداشته باشد چهار تا شش هفته همچنان قابل استفاده است. برای اینکه از سالم بودن تخم مرغ مطمئن شوید می‌توانید آن را در یک لیوان آب بیندازید؛ اگر به ته لیوان رفت یعنی هنوز سالم است، اما اگر روی سطح آب شناور ماند باید آن را دور بیاندازید.

۹. نباید تخم مرغ را در فریزر بگذارید

اگر تاریخ مصرف تخم‌مرغ رو به اتمام است و می‌دانید که به این زودی‌ها قرار نیست آن را مصرف کنید لازم نیست دور بیاندازیدش. اینکه تخم‌مرغ را همانطور با پوستش داخل فریزر بگذارید ایده خوبی نیست، چون در اثر یخ زدن و انبساط خواهد ترکید، اما راهی هست که بتوان به عمر تخم مرغ افزود. تخم مرغ را شکسته قدری هم بزنید سپس داخل ظرف‌های مخصوص یخ یا هر ظرف مناسب فریزر بریزید. وقتی خواستید مصرف کنید بگذارید یخ آن باز شود. البته این روش همیشه مناسب نیست، چون به هرحال طی فریز شدن بخشی از خواص و ارزش غذایی آن از بین می‌رود، اما برای پخت کیک و کوکو و مصارف مشابه می‌توان از آن استفاده کرد و لااقل اصراف نمی‌شود.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۵۴۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان