//
کدخبر: ۲۳۶۳۴۳ //

ارتباط یک ماده رایج در خمیردندان با التهاب روده

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که ماده شیمیایی ضدباکتری 'تری کلوزان' موجود در اغلب خمیردندان ها می تواند موجب التهاب روده شود.

ارتباط یک ماده رایج در خمیردندان با التهاب روده
به گزارش فرتاک نیوز،

 تری کلوزان در هزاران محصولی که هر روز از آنها استفاده می کنیم مانند صابون های شستشوی دست، خمیردندان ها، ژل های شستشوی بدن، وسایل آشپزخانه و حتی برخی اسباب بازی ها یافت می شود.

محققان دانشگاه ماساچوست در مطالعه روی موش ها متوجه شدند که این ماده می تواند خطرات زیادی از جمله التهاب وخیم شونده روده را به دنبال داشته باشد و حتی به واسطه تغییر میکروب های موجود در روده موجب ابتلا به سرطان کولون شود.

محققان می گویند، نتایج این مطالعه اولین نتایجی است که نشان می دهد تری کلوزان می تواند موجب التهاب کولون شود و با ابتلا به سرطان کولون در موش ها ارتباط دارد.

محققان در این مطالعه موش ها را با خوراکی هایی حاوی غلظت های گوناگون تری کلوزان به مدت سه هفته تغذیه کردند.

براساس نتایج این مطالعه، در موش هایی که غلظت هایی از تری کلوزان دریافت کرده بودند که متناسب با میزان غلظت این ماده در نمونه خون انسان ها بود، التهاب روده وخیم تر شد.

همچنین این ماده موجب تسریع رشد کولیت - التهاب منجر به خونریزی مقعدی، اسهال، درد شکمی و اسپاسم های شکمی در انسان- و رشد تومورها شد. به علاوه، این ماده طول عمر یک گروه از موش ها را کاهش داد.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که اثرات مضر تری کلوزان به دلیل تغییرات در میکروبیوم است؛ میکروبیوم مجموع ژنوم تمامی میکروب هایی است که بدن انسان میزبان آنها می باشد. به علاوه محققان متوجه شدند که پروتیینی به نام Toll-like receptor 4 -- یک واسطه مهم ارتباط میان میکروب ها و سیستم ایمنی میزبان -- برای اثرگذاری مضر تری کلوزان مهم است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۶۳۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان