//
کدخبر: ۲۲۰۷۴۵ //

با این روش می توانیم شکر مصرفی‌مان را کاهش دهیم

به نظر می رسد مصرف خوراکی های شیرین به 10 هزار سال پیش از میلاد مسیح (ع) باز می گردد. در آن زمان شهد گل ها و گیاهان به عنوان ماده شیرین کننده (البته به جز عسل) استفاده می شود. در قرن دهم میلادی، نیشکر به شکل افزودنی غذایی در آسیا رایج شد. اما در قرون وسطی بود که به اروپا رسید.

با این روش می توانیم شکر مصرفی‌مان را کاهش دهیم
به گزارش فرتاک نیوز،

به نظر می رسد مصرف خوراکی های شیرین به 10 هزار سال پیش از میلاد مسیح (ع) باز می گردد. در آن زمان شهد گل ها و گیاهان به عنوان ماده شیرین کننده (البته به جز عسل) استفاده می شود. در قرن دهم میلادی، نیشکر به شکل افزودنی غذایی در آسیا رایج شد. اما در قرون وسطی بود که به اروپا رسید. در آن دوران شکر بسیار نایاب و گران بود و بیشتر برای مصارف دارویی مانند بهبود بیماری های لوزه، رفع ترشحات سینه و تهیه شربت سرماخوردگی کاربرد داشت.با پیشرفت امکان کشت نیشکر و تصفیه آن در کشورهای با آب و هوای مناسب، تهیه شکر به عنوان یک ماده ارزشمند وارد صنعت غذا شد که توسعه آن امکان دسترسی عموم مردم به این محصول را فراهم می کرد.

شکر تهیه شده از چغندر قند نیز در قرن شانزدهم میلادی توسط فرانتس کارل آخارد؛ دانشمند آلمانی کشف شد و تا سال 1799 میلادی که وی توانست نخستین نان شیرین از این شکر را تهیه کند به عنوان یک کنجکاوی تحقیقاتی مطرح بود. سپس از سال 1801 میلادی، تولید نان های شیرین به روش صنعتی در پادشاهی پروس (یکی از ایالت های امپراطوری آلمان) آغاز شد و در فرانسه نیز ناپلئون اول ارزش این اکتشاف را شناخت و به سرعت و در حد گسترده این طرح را در صنعت این کشور توسعه داد.عوارض مصرف شکرشکر یا به عبارت بهتر ساکاروز در روده به فروکتوز و گلوکز می شکند که این قندها از طریق خون به اندام های مختلف می رسد تا سریع به شکل انرژی مصرف یا ذخیره شوند.

گرچه گلوکز نیاز مهمی برای اندام های بدن به خصوص مغز است اما خوشبختانه این نیاز تنها از طریق شکر برای بدن تامین نمی شود و منابع نشاسته ای مانند برنج، سیب زمینی، حبوبات، غلات، سبزیجاتی مانند هویج، آرتیشو، شلغم و... نیز می توانند این قند را تامین کنند. متاسفانه شکر به رغم طعم دلنشین و شیرین، عوارض فراوانی دارد که از جمله آنها می توان به ایجاد آکنه، ناباروری، بعضی از سرطان ها، پوکی استخوان و اختلالات کلیوی اشاره کرد.همچنین در بروز تغییرات خلقی، افسردگی، خستگی و تحلیل حافظه نقش دارد. تحقیقات نشان می دهد شکر می تواند باعث حمله های قلبی جدی حتی در افراد سالم شود و عامل زمینه ساز دیابت به خصوص در افرادی که سابقه این بیماری را دارند، خواهدبود.

به علاوه، شکر را به عنوان منبع «کالری پوچ» نیز می شناسند که به رغم افزایش کالری دریافتی بدن، هیچ ارزش تغذیه ای ندارد. شکر حتی بیش از چربی ها زمینه ساز افزایش وزن می شود و از تاثیر جدی آن بر بیماری های لثه و پوسیدگی های دندان نیز نباید غافل بود.راهکارهای کاهش مصرشکر را به تدریج کم کنید: کنار گذاشتن یکباره شکر و خوراکی های شیرین مسلما ایده خوبی نیست زیرا خیلی زود ولع این نوع خوراکی ها فرد را خسته و متمایل به دریافت مقدار بیشتر شیرینی می کند. این محرومیت سازنده باید کاملا تدریجی و از طریق گنجاندن درست غذایی انجام گیرد و در واقع اهداف مورد نظر برای اصلاح غذایی حتما باید معقول و قابل اجرا باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۰۷۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان