//
کدخبر: ۲۱۵۶۸۵ //

دیابتی ها برای پیشگیری از افزایش قندخون از این ویتامین غافل نشوند

یک متخصص تغذیه گفت: ویتامین D به صورت انواع مکمل‌های خوراکی و تزریقی در بازار دارویی کشور وجود دارد و انواع خوراکی آن به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه با نظر متخصص تغذیه یا سایر متخصصان برای افراد تجویز می‌شود.

دیابتی ها برای پیشگیری از افزایش قندخون از این ویتامین غافل نشوند
به گزارش فرتاک نیوز،

 دکتر میترا زراتی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: مکمل‌های تزریقی به این دلیل که مستقیم وارد خون می‌شوند می‌توانند سریع‌تر اثر بگذارند و به سرعت میزان ویتامین D را در خون افزایش بدهند. به همین دلیل هم انواع تزریقی ویتامین D در شرایط خاص توصیه می‌شود. مثلا اگر فردی در شرایط اضطرار قرار داشته باشد و باید به سرعت سطح ویتامین D بدنش افزایش پیدا کند، از مکمل‌ تزریقی استفاده می‌شود، اما اگر عجله‌ای در کار نباشد و فرد بتواند آهسته و پیوسته سطح این ویتامین بدنش را افزایش بدهد، نوع خوراکی آن تجویز خواهد شد.

وی ادامه داد: استفاده از شکل تزریقی ویتامین D ، اگر بر اساس نیاز فرد تجویز شده باشد، تاثیر سویی روی کبد و کلیه ندارد و قابل ‌استفاده است اما با توجه به اینکه دوز انواع تزریقی ویتامینD بسیار بالاست باید حتما با نظر پزشک استفاده شود و تزریق خودسرانه آن به‌ هیچ‌وجه کار درستی نیست زیرا مصرف بی‌‌روبه آمپول ویتامین D باعث رسوب کلسیم در بافت‌های نرم مانند کلیه می‌شود و می‌تواند سنگ‌های کلیوی ایجاد کند. این مساله حتی می‌تواند باعث شود کلسیم روی پرده صماخ در گوش بنشیند و باعث اختلال در شنوایی هم بشود.

دکتر ذراتی همچنین تاکید کرد: نکته دیگر اینکه ویتامینD هیچ منبع غذایی خاصی ندارد، مگر اینکه ماده غذایی با ویتامینD غنی شده باشد. ویتامینD عمدتا از طریق نور آفتاب و مکمل دریافت می‌شود.

وی توضیح داد: افرادی که در معرض نور آفتاب قرار نمی‌گیرند یا به‌دلیل آلودگی هوا، ویتامینD در بدنشان ساخته نمی‌‌شود، بهتر است قبل از مصرف هر مکملی ابتدا سطح این ویتامین را در بدنشان با آزمایش خون اندازه‌گیری و بعد با نظر پزشک از مکمل‌های خوراکی روزانه یا هفتگی این ویتامین استفاده کنند و هرگز حتی سالی یک بار از انواع تزریقی مکمل ویتامینD، به‌خصوص به صورت خودسرانه استفاده نکنند.

دکتر ذراتی در پایان افزود: امروزه ثابت شده ویتامین D در پیشگیری از افزایش قندخون در بیماران مبتلا به دیابت نقش مهمی ایفا می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود بیماران مبتلا به دیابت هر ۶ ماه یا یک سال یکبار سطح ویتامین D خونشان را با آزمایش اندازه‌گیری کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۵۶۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان