//
کدخبر: ۲۱۱۸۹۹ //
معاون پرستاری وزارت بهداشت خبر داد

ابلاغ استانداردهای خدمتی در مراکز مشاوره و مراقبت‌های پرستاری در منزل؛به‌زودی

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: استانداردهای خدمتی در مراکز مشاوره و مراقبت‌های پرستاری در منزل به منظور پوشش بیمه‌ای مراقبت در منزل در به‌زودی ابلاغ می شود.

ابلاغ استانداردهای خدمتی در مراکز مشاوره و مراقبت‌های پرستاری در منزل؛به‌زودی
به گزارش فرتاک نیوز،

 دکتر مریم حضرتی در جلسه تدوین استانداردهای خدمتی و مراقبت‌های پرستاری در مراکز مشاوره و مراقبت‌های پرستاری در منزل در راستای ارایه پوشش بیمه‌ای این خدمات با اشاره به تغییرات جمعیت شناختی و بار بیماری‌های غیرواگیر که نیازمند مراقبت طولانی‌مدت است،گفت: ارائه این گونه مراقبت‌ها که ماهیتی مزمن دارند در بیمارستان‌ها به صورت بستری فاقد توجیه اقتصادی است و امروزه نظام‌های سلامت به سوی ارائه مراقبت‌ها در منزل و محل زندگی فرد حرکت کرده‌اند و مراقبت سلامت در منزل یکی از اساسی‌ترین بخش‌های نظام سلامت را در آینده نزدیک تشکیل خواهد داد.

وی با تاکید بر سیاست وزارت بهداشت در توسعه مراقبت‌های پرستاری در منزل و ابلاغ پوشش بیمه‌ای تعرفه‌های مراقبت‌های پرستاری در منزل اظهارکرد: طرح اجرای آزمایشی پوشش بیمه‌ای مراقبت‌های پرستاری در منزل در سال ۱۳۹۷ تصویب و با همکاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در دانشگاه‌های منتخب به‌صورت آزمایشی  اجرا شد و اشکالات اجرایی کار تعیین و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج مطالعات انجام گرفته نشان داده است که مراقبت پرستاری در منزل موجب کاهش هزینه‌های درمانی، کاهش اشغال تخت های بیمارستانی و کاهش عفونت و عوارض بیمارستانی و ارتقای کیفیت زندگی بیمار و خانواده می‌شود.

حضرتی افزود: در این مرحله با همکاری اداره کل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت معاونت درمان، استانداردهای خدمات پرستاری در منزل شامل بیماری‌های سرطان، نارسایی پیشرفته قلبی، سکته مغزی، زردی نوزادی، بیماری مزمن انسدادی ریه، مراقبت های پرستاری پایان زندگی نهایی می‌شود.

وی تدوین استانداردهای خدمات پرستاری در منزل  را  پاسخی به نیاز مردم و جامعه در جهت حفظ و رعایت حقوق بیمار دانست و گفت: تدوین استاندارد خدمت مراقبت در منزل به سیاستگذاران نظام سلامت کمک می‌کند تا پایش و ارزیابی نظام‌مند و نظارت و اعتبار بخشی استاندارد را انجام دهند علاوه برآن تدوین استانداردهای خدمتی می‌تواند مبنای تصمیم گیری حقوقی در محاکم قضایی و حقوقی باشد و بدون شک برای محاسبه دقیق هزینه‌های خدمت و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز تدوین استانداردهای خدمتی یک ضرورت و راهگشا است.  

حضرتی با تاکید بردر دسترس قرار گرفتن استانداردهای مراقبتی اظهارکرد: این استانداردها باید به‌صورت آنلاین در دسترس همه افراد ذیربط قرار گیرد و در نهایت از خدمات ایمن و استاندارد بهره ببرند.

وی از فعالیت ۸۱۶ مرکز فعال مشاوره و خدمات پرستاری در منزل خبرداد و تصریح کرد: برای هماهنگی بیشتر بین مراکز لازم است سامانه مراقبت در منزل  طراحی و همه مراکز به صورت یک شبکه به شبکه های موجود در بیمارستان مانند HIS وصل شوند.

لازم به ذکر است نمایندگان معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، بیمه سلامت ایرانیان، دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت، انجمن استروک ایران، انجمن علمی پرستاری ایران، انجمن قلب پرستاران ایران، انجمن مرکز مشاوره و مراقبت پرستاری در منزل، اتحادیه و انجمن مراکز مشاوره و مراقبت پرستاری در منزل، اداره کل بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت، مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی، دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، اداره کل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت، مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی مسیح دانشوری، نماینده مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، مرکز قلب شهید رجایی و مدیران پرستاری و نماینده مرکز مکس(آلاء) در این جلسه حضور داشتند.

به گزارش سایت وبدا، در این جلسه مقرر شد که استانداردهای خدمتی توسط هفت کارگروه تخصصی در فورمت‌های ارایه شده تدوین و هفته اول مهرماه جهت ارایه به شورای‌ عالی بیمه ارایه شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۱۸۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان