//
کدخبر: ۲۱۰۲۰۶ //
مدیرکل دفتر خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت:

اولین نیاز پزشکی خانواده، تامین اعتبار ۶ هزار میلیارد تومان در سال است

مدیرکل دفتر خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت گفت: اولین نیاز اجرای برنامه پزشکی خانواده در کشور تامین اعتبار حداقل ۶ هزار میلیارد تومان در سال برای ۵۰ میلیون ایرانی در جمعیت شهری با حداقل برآورد سرانه سالانه ۱۲۰ هزار تومان برای هر نفر است.

اولین نیاز پزشکی خانواده، تامین اعتبار ۶ هزار میلیارد تومان در سال است
به گزارش فرتاک نیوز،

محمدرضا میرزایی روز یکشنبه درباره اجرای برنامه پزشکی خانواده در کشور افزود: بزرگترین اولویت وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر پایه برای خروج از مشکلات نظام سلامت کشور،  اجرای بسته کامل برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع است.  برنامه پزشکی خانواده روستایی، عشایری و شهرهای زیر هزار نفر از حدود  ۱۴سال پیش برای حدود ۲۸ میلیون نفر اجرایی شد و بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ پزشک و بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ ماما همراه با سایر اعضای تیم سلامت بسته خدمات سطح یک را به مردم ارائه می‌کنند.

مدیرکل دفتر خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت ادامه داد: همچنین از حدود ۶ سال پیش در دو استان فارس و مازندران برای ۴ میلیون نفر از جمعیت شهری، بسته پزشکی خانواده شهری اجرا شد. در مجموع اکنون بیش از ۳۲ میلیون نفر در کشور تحت پوشش برنامه پزشکی خانواده هستند و این برنامه برای حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت شهری بالای ۲۰ هزار نفر در کشور اجرا نشده است.

وی بیان کرد: برای کاهش و مدیریت هزینه‌ها در بخش بستری و سرپایی در سطح ۲ و ۳، وزارت بهداشت باید ۳ اقدام جدی را با همراهی بیمه‌ها در دستور قرار دهد.  قدم اول سرمایه گذاری و توجه به نقش و جایگاه خدمات سطح یک در نظام سلامت است. یعنی پرداختن به خدمات بهداشتی، پیشگیری انجام و ارائه خدمات مراقبتی که در نهایت از بسیاری از هزینه های ناشی از بیماری های واگیر و غیرواگیر جلوگیری شود. دومین موضوع اجرای گام به گام و حداقل ۳ تا ۵ ساله برنامه پزشکی خانواده شهری است. در صورتی که در ۶ ماهه دوم امسال بتوانیم با برنامه ریزی مدل اصلاح شده استان‌های فارس و مازندران و دستورالعمل ۰۲ را تدوین کرده و از سال ۹۹ با تامین اعتبار، پزشکی خانواده را اجرایی کنیم، گام بزرگی در حوزه سلامت برداشته خواهد شد.

میرزایی اظهار داشت: سومین اقدام مهمی که وزارت بهداشت و بیمه‌ها باید به آن توجه داشته باشند، افزایش سطح سواد سلامت مردم در روستاها و شهرها است که به اقدامات آموزشی بسیاری نیاز دارد. وزارت بهداشت باید از ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی به درستی استفاده کند تا در بلند مدت اثرگذار باشد. در همین راستا سازمان بیمه سلامت با همراهی وزارت بهداشت قرارداد سریال پزشک خانواده را با صدا و سیما منعقد کرده است که تولید آن در آینده‌ای نزدیک شروع خواهد شد.

مدیرکل دفتر خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت گفت: همچنین قرارداد چاپ حدود بیش از ۳۰۰ هزار نسخه برای ۱۱ بسته آموزشی تهیه شده است که در اختیار ۴ هزار مرکز روستایی قرار خواهد گرفت.

برنامه پزشکی خانواده از سال آخر دوره وزارت مسعود پزشکیان یعنی سال ۸۳ اجرا شد. در ابتدا تنها اجرای پزشکی خانواده روستایی مورد نظر بود و تا امروز تقریبا این برنامه در سراسر روستاهای کشور و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت اجرایی شده است.  بر اساس این طرح، پزشک خانواده مسئول مراقبت از سلامت و پیگیری وضعیت درمانی جمعیت مشخصی است.

پزشک خانواده همراه با تیم خود، برای افراد تحت پوشش، پرونده سلامت تشکیل می‌دهد و تمام اطلاعات سلامت افراد از زمان تولد تا مرگ در پرونده الکترونیک ثبت می‌شود. در این شرایط اگر بیمار بدون مراجعه به پزشک خانواده، به پزشک متخصص مراجعه کند، هزینه‌های درمان را باید خودش پرداخت کند. یعنی افراد فقط در صورت مراجعه به پزشک خانواده و ارجاع او می‌توانند به متخصص یا فوق تخصص مراجعه کنند. در ابتدا این طرح از استان‌های شمالی شروع و از سال ۸۹ به طور متمرکز در روستاهای استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری اجرا شد و بعد به سایر مناطق روستایی هم رسید.

سعید نمکی، وزیر بهداشت پیش از این درباره اجرای کامل برنامه پزشکی خانواده گفته بود: نظام ارجاع و پزشکی خانواده در حال پیشرفت است و تا نیمه اول سال ۹۹ کل کشور تحت پوشش نظام ارجاع، پزشکی خانواده و راهنماهای بالینی قرار می‌گیرد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۰۲۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان