//
کدخبر: ۱۹۶۶۸۹ //

آشنایی با علائم آشکار گردش خون ضعیف

جریان خون نامناسب و ضعیف باعث سکته، لخته های خونی، واریس و ایکتوس و غیره می شود. بنابراین لازم است که عادت های زندگی خود را اصلاح کنید و علائم احتمالی بروز گردش خون ضعیف را بشناسید. پزشکان از علائم مشهود و علائم خاموش و غیرمشهود گردش خون نامناسب صحبت کرده اند که در ادامه بیشتر به آنها اشاره می کنیم.

آشنایی با علائم آشکار گردش خون ضعیف
به گزارش فرتاک نیوز،

در اکثر موارد، خستگی هایمان را به کار زیاد یا ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن مان نسبت می دهیم. اما باید بدانید که این احساس خستگی می تواند عوامل دیگری نیز داشته باشد که یکی از مهم ترین آن گردش خون نامناسب است. حدود 80 درصد افراد بالای 60 سال به این مشکل گرفتار هستند.

گردش خون ضعیف علائم آشکاری دارد که در این مطلب به 7 مورد از آنها اشاره می کنیم.

بدن تا را مانند یک شبکه پیچیده، اما منظم جاده ای تصور کنید. این شبکه جاده ای همان رگ های شما هستند و خون مانند اتومبیل ها به طور دائمی در آن در رفت و آمد است. بدن ما به لطف همین رگ ها بیش از پنج لیتر خون را در خود حمل می کند. مواد مغذی، هورمون ها و تمام ترکیباتی که حیات ما و عملکرد ارگان های ما را تضمین می کنند به طور دائم در رگ ها در گردش هستند.

حال تصور کنید در این شبکه جاده ای مشکلی پیش بیاید. یادتان باشد که گردش خون ضعیف صرفا مشکل مربوط به افراد سالمند نیست. سن شما هر چقدر که باشد باید همیشه حواستان به این مشکل جاده ای باشد و مراقب باشید که اختلالی پیش نیاید.

جریان خون نامناسب و ضعیف باعث سکته، لخته های خونی، واریس و ایکتوس و غیره می شود. بنابراین لازم است که عادت های زندگی خود را اصلاح کنید و علائم احتمالی بروز گردش خون ضعیف را بشناسید. پزشکان از علائم مشهود و علائم خاموش و غیرمشهود گردش خون نامناسب صحبت کرده اند که در ادامه بیشتر به آنها اشاره می کنیم.

گردش خون ضعیف: بروز لکه های پوستی

لکه ها و تغییرات رنگ پوست یا خشکی بیش از اندازه پوست می تواند نشان دهنده گردش خون نامناسب در بدن باشد. یکی از نخستین علائم مربوط به گردش خون ضعیف، بروز لکه های قرمز رنگی است که روی پاها یا روی قسمت پایین ران ها دیده می شود. این لکه ها در ابتدا به صورت لکه های نامنظم با رنگ مایل به بنفش و کبود دیده شده و به مرور به زخم تبدیل می شوند.

گردش خون ضعیف: ورم پاها

انتهاهای بدن (دست و پاها و انگشتان) جزو آخرین بخش هایی هستند که خون سرشار از اکسیژن و مواد مغذی را دریافت می کنند. زمانی که گردش خون ضعیف می شود و خون با کیفیت مشابه به پاها نمی رسد بدن تلاش می کند جبران مافات کرده و با ذخیره مایعات این کمبود خون را جبران کند. به این مسئله «ادم» می گویند.

این کمبود خون نیز باعث بروز پدیده ای به نام سیانوز می شود که همان کبودی و تغییر رنگ پوست به آبی و بنفش است. در نتیجه پاها به رنگ کبود در آمده و به طور غیرمنتظره ای ورم می کنند.انگشتان نیز درست مانند زمانی که ضربه ای می خورند، به طور جزئی کوفته می شوند.

گردش خون ضعیف: ریزش مو و شکنندگی ناخن ها

ریزش مو و شکنندگی ناخن انگشتان علل مختلفی مانند تغذیه نامناسب یا حتی استرس دارند. این مشکلات در عین حال می تواند به این معنی باشد که تمام بخش های بدن به خوبی از خون باکیفیت و مواد مغذی سیراب نمی شوند.

در واقع گردش خون ضعیف می تواند باعث خشک شدن موها و حساسیت آنها و حتی ریزش منطقه ای شود. این مشکل همچنین باعث ایجاد نوعی حس سوزش در ناخن ها می شود. اگر گردش خون تان ضعیف باشد، حتی با لمس ساده اشیاء نیز شاهد شکستن ناخن هایتان خواهید بود.

گردش خون ضعیف: گوارش ضعیف

گوارش کند، نفخ، اسیدی شدن معده یا حتی یبوست می تواند از علائم گردش خون نامناسب و ضعیف در بدن باشد. بنابراین لازم است که مورد بررسی قرار بگیرد.

گردش خون ضعیف: سرماخوردگی، بیماری ها و ابتلا مکرر به ویروس ها

این مسئله همیشه نادیده گرفته می شود. اما داشتن سیستم ایمنی ضعیف می تواند به گردش نامناسب خون در بدن مرتبط باشد. زمانی که جریان خون به کندی صورت می گیرد، بدن نمی تواند به خوبی عوامل بیماری زا را شناسایی و با آنها مقابله کند. در نتیجه با قرار گرفتن در تماس با یک فرد بیمار یا عوامل بیماری زا به سرعت مریض می شوید. این مسئله نشان می دهد که بدن آنتی بادی های ضعیفی دارد و قدرت دفاعی آن به دلیل عدم برخورداری از مواد مغذی، ضعیف عمل می کند.

گردش خون ضعیف: دست و پای سرد

سرد بودن دست و پا جزو مسائل رایج است. زمانی که خون با سرعت بیشتری گردش پیدا می کند، دمای بدن نیز در وضعیت بهتری قرار می گیرد. اگر گردش خون ضعیف باشد، دمای داخلی بدن افت کرده و فرد احساس لرز می کند. در این بین دست ها و پاها بیشترین تاثیر را پذیرفته و سردتر می شوند.

گردش خون نامناسب باعث می شود عضلات به درستی تغذیه نشوند. زمانی که اکسیژن و مواد مغذی کافی به سلول ها نرسد، خستگی ایجاد می شود

البته یادتان باشد که سرد بودن دست ها و پاها می تواند در اثر کم کاری تیروئید، سندرم رینود یا کم خونی نیز بروز کند. بنابراین اگر این مشکل آزارتان می دهد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

گردش خون ضعیف: خستگی دائمی

زمانی که گردش خون به کندی صورت می گیرد، مشکلات متعددی بروز می کند. یکی از علائم مشهود و مورد توجه، بدون شک خستگی است. می دانید که خستگی می تواند ناشی از کار زیاد، استرس و حتی بیماری باشد. اما با این حال گردش خون نامناسب باعث می شود که عضلات به درستی تغذیه نشوند. زمانی که اکسیژن و مواد مغذی کافی به سلول ها نرسد، خستگی اجتناب ناپذیر می شود.

اگر اندکی بعد از شروع کار، بالا رفتن از پله ها و یا انجام ورزش های سبک احساس درد، خستگی و ناراحتی زیادی می کنید، کمی حواستان را بیشتر به سلامتی تان معطوف کنید. اگر با چنین مواردی روبرو هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا شرایط بدنی تان کامل بررسی شود، چون ممکن است این خستگی زودهنگام و دائمی تان به دلیل عدم جریان خوب مناسب باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۶۶۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان