//
کدخبر: ۱۹۶۶۸۲ //

فواید باور نکردنی نخ دندان برای دهان و دندان

نخ دندان کشیدن، پلاک‌هایی که در اثر غذا خوردن بالای لثه جمع می‌شود را کم می‌کند. این رسوب‌های خوراکی، باکتری‌های زیادی را جذب می‌کند.

 فواید باور نکردنی نخ دندان برای دهان و دندان
به گزارش فرتاک نیوز،

 وقتی صحبت از نخ دندان به میان می آید با این سوالات در ذهن خود مواجه می شویم: نخ دندان کشیدن چه فایده هایی برای دهان و دندان ها دارد؟ کسانی که نخ دندان نمی کشند از لحاظ بهداشت دهان و دندان و بیماری های لثه چه تفاوتی با افرادی دارند که از نخ دندان استفاده می کنند ؟ فایده ها و تاثیرات مثبت کشیدن نخ دندان چگونه است؟ و از ای قبیل سوالات که شاید ناشی از تنبلی یا بی حالی یا از عدم علم ما باشد.

نخ را بردار و لای دندانت بکش

 «نخ دندان کشیدن یا نکشیدن؟» در روزهای اخیر به پرسش بزرگی تبدیل شده است. در ابتدا اداره خدمات سلامت امریکا، توصیه به نخ دندان کشیدن را از مراجع راهنمایش حذف کرد، به این قائل بود که چون شواهد و مدارک کافی در دست نیست که نشان دهد، نخ دندان کشیدن در عمل بهداشت دهان را افزایش می‌دهد. بعد تأمین اجتماعی انگلیس و اتحادیه دندان‌پزشکان آمریکا به طور مشترک اعلام کردند: «نهایت ماجرا از نظر دندان‌پزشکان و بیماران این است که کمبود مدارک قوی با بی‌تأثیر بودن برابر نیست.»

البته مثل بسیاری دیگر از ابهامات مربوط به پزشکی، شاید کارشناسان همیشه اتفاق نظر نداشته باشند؛ اما بسیاری از دندانپزشکان،نه تنها شاهد اثرات مضر نخ دندان نکشیدن نبوده اند؛-شاید هنوز تحقیقی انجام نشده باشد- بلکه فواید این کار را اثبات شده و منفعت آنمورد نظر و مرای همه هست و خواهد بود.

ابتدایی‌ترین فواید نخ دندان

نخ دندان کشیدن، پلاک‌هایی که در اثر غذا خوردن بالای لثه جمع می‌شود را کم می‌کند. این رسوب‌های خوراکی، باکتری‌های زیادی را جذب می‌کند. برآورد می‌شود این پلاک‌ها بیش از ۵۰۰ نوع باکتری را جلب خود ‌کند که بعضی از آن‌ها مفیدند، ولی بعضی دیگر مضر هستند. زیاد شدن این باکتری‌ها سبب مشکلات رایجی مثل التهاب لثه، خونریزی، حساسیت و بوی بد دهان می‌شود. این کار جلوی التهاب لثه و به تبع آن، بیماری پیوره یا عفونت بافت‌های لثه در کنار دندان را می‌گیرد.

التهاب دندان چیست؟

التهاب دندان، مشکلی است که به دنبال جمع شدن پلاک دور دندان ها پیش می‌آید و اگر درمان نشود، می‌تواند سبب پیوره شود، عارضه‌ای که می‌تواند با تحلیل رفتن استخوان فک همراه شود. بدون نخ دندان کشیدن و مراقبت از دندان‌ها، بیماری پیوره شاید سبب از بین رفتن زودهنگام دندان شود؛ ضمن این که با بیماری‌های مزمنی مثل دیابت یا عارضه قلبی هم مرتبط است. درمان پیوره نیز می‌تواند دردناک، وقت گیر و پرهزینه باشد.

تجربه کشیدن نخ دندان

نخ دندان به جلوگیری از پوسیدگی کمک می‌کند. پوسیدگی ممکن است بین دندان‌ها شروع شود، پایین‌تر از جایی که مسواک می‌رسد، لای دو دندان کنار هم. نخ دندان از نظر فیزیکی می‌تواند پلاک‌هایی را که بین دندان‌ها تشکیل می‌شود، از هم بپاشد. اگر این از هم پاشیدن نباشد، باکتری‌ها سطح دندان را در هم می‌شکنند و باعث پوسیدگی می‌شوند. بیمارانی که نخ دندان نمی‌کشند، معمولاً موقع معاینه و بررسی لثه، حساس هستند و دردشان می‌آید. این سبب می‌شود مراجعه معمولی به دندان‌پزشک، دردناک‌تر و ناراحت‌تر از چیزی شود که باید. تمیز نگه داشتن دهان با مسواک و نخ دندان باعث می‌شود لثه‌تان سالم بماند؛ در غیر این صورت آماده روبرو شدن با پوسیدگی، بیماری لثه و احتمالاً خطر دیابت و دیگر بیماری‌های مزمن باشید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۶۶۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان