//
کدخبر: ۱۹۵۲۷۱ //

‌افرادی دارای میگرن از مصرف ترکیبات کافئین‌دار پرهیز کنند

‌متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاد دانشگاهی مشهد گفت: افرادی که میگرن دارند از ترکیبات کافئین‌دار پرهیز کنند.

‌افرادی دارای میگرن از مصرف ترکیبات کافئین‌دار پرهیز کنند
به گزارش فرتاک نیوز،

 دکتر محمد شریعتی اظهار کرد: التهاب در اکثر بیماری‌های نورولوژی نقش مهمی را ایفا می‌کند، حتی این نقش کم کم در بیماری‌های مختلف هم که قبلاً در آن‌ها التهاب مطرح نبود، مطرح می‌شود. در انواع سردردها، سکته‌های مغزی و … التهاب سیستم عصبی مطرح است. در برخی بیماری‌ها همچون ام‌اس، التهاب سیستم عصبی از ابتدا جزئی از بیماری بوده است.

وی در مورد مهم‌ترین بیماری‌های سردرد گفت: سردرد یک بیماری خیلی شایع در جامعه است. میزان از کار افتادگی‌ای که به دلیل سردرد ایجاد می‌شود درصد بالایی از موارد را شامل می‌شود. سردرد طیف خیلی وسیعی دارد. در انجمن بین‌المللی سردرد دسته‌بندی انواع سردردها، لیست بلندبالایی دارد.

شایع‌ترین سردردها، میگرنی و تنشی هستند

وی افزود: شایع‌ترین انواع سردرد، سردردهای میگرنی و تنشی هستند. میگرن سردردی است که غالباً زمینه ژنتیکی دارد، در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود و از نظر شدت، جزو سردردهای شدید محسوب می‌شود؛ یعنی فرد در روزی که حمله میگرن دارد، از کار خواهد افتاد.

متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاد دانشگاهی مشهد با تاکید بر اینکه «میگرن در حال حاضر درمان قطعی ندارد»، بیان کرد: با افزایش سن، فرکانس سردردها کم و حتی بدتر می‌شود. یکسری موارد به کاهش و کنترل حملات میگرن می‌تواند کمک کند، اما قطع حملات اتفاق نخواهد افتاد. مهمترین این موارد تغییر شیوه زندگی است. افرادی که میگرن دارند از مصرف یکسری مواد خوراکی پرهیز کنند؛ مثلاً نوشابه، ترکیبات کافئین‌دار، غذاهایی که نگهدارنده دارند همچون فست‌فودها، پنیرهای مانده و… که معمولاً عامل سردرد می‌شوند. برخی افراد هم خودشان به تجربه به دست خواهند آورد که پس از خوردن چه مواد غذایی‌ای سردرد می‌گیرند.

وی با بیان اینکه «درمان میگرن دو قسمت دارد»، خاطرنشان کرد: یکی از قسمت‌ها، درمان حمله و بخش دیگر، درمان پیش‌گیرانه است. در مورد درمان حمله میگرن درمان‌های مختلفی وجود دارد؛ یکی از آنها استفاده از داروهایی است که فرد قبل از اینکه سردرد به بالاترین میزان برسد، این ترکیبات را مصرف کرده و جلو یک حمله را خواهد گرفت. اگر به این مورد جواب ندهد و شدت و مدت سردرد زیاد باشد، فرد باید به اورژانس مراجعه و در آنجا با درمان تزریقی سردرد را کنترل کند.

شریعتی در مورد کنترل حملات میگرن بیان کرد: اگر تعداد حملات میگرنی تیپیک بیشتر از پنج بار در ماه باشد، فرد نیاز به درمان دارویی دارد. در این افراد معمولاً درمان با دارو و تغییر سبک زندگی جواب می‌دهد. اگر میگرن مقاوم به درمان باشد؛ یعنی فرد بیشتر از ۱۵ بار حمله تیپیک در ماه داشته باشد از روش‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شود تزریق دارو است که در نقاط خاصی از سر تزریق شده و می‌تواند باعث خفیف شدن سردرد یا قطع آن شود.

میگرن باعث از کارافتادگی می‌شود

وی در مورد علائم میگرن عنوان کرد: میگرن جزو سردردهای شدید است و فرد را قطعاً از کار می‌اندازد. سردرد میگرنی ممکن است یک طرفه، ضربان‌دار، همراه با تهوع و استفراغ باشد.

او با اشاره به اینکه «سردردهای تنشی دومین سردردهای شایع است»، بیان کرد: معمولاً این سردردها در زمینه اختلالات اعصاب و روان ممکن است پیش آید و فردی که اضطراب، افسردگی و… دارد، ممکن است دچار این سردردها شود.

شریعتی در مورد علائم سردردهای تنشی عنوان کرد: سردرد تنشی از نظر شدت به میزان شدت سردرهای میگرنی نیستند. معمولاً سردرد مزمنِ روزانه جزو این دسته است. سردرد تنشی فرد را از کار نمی‌اندازد و زمینه آن ممکن است مسائل اعصاب و روان، افسردگی، اضراب و… باشد. این نوع سردرد از نظر ماهیت و علائم با میگرن فرق دارد. معمولاً ضربان‌دار نیست و گسترش آن در سر یک طرفه نیست. معمولاً با برطرف شدن این عامل زمینه‌ای که باعث سردردتنشی شده، سردرد بهتر خواهد شد.

متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاد دانشگاهی مشهد با بیان اینکه «ام‌اس بیماری التهابی سیستم اعصاب مرکزی است و آسیب حرکتی و حسی و.. دارد»، خاطرنشان کرد: درمان ام‌اس سالهاست شناخته شده است. در این سیستم، سیستم ایمنی بدن به صورت نابجا و اشتباهی به خود بدن حمله می‌کند. هدف در درمان ام‌اس کاهش التهاب و مقداری تعدیل سیستم ایمنی است که این حمله را کم کند. این درمان از ابتدا با اینترفرونها و کورتون شروع شده و روز به روز در حال پیشرفت است. در حال حاضر طیف درمان ام‌اس طی ۲۰ سال گذشته وسعت پیدا کرده است و اخیراً داروها تأثیر خوبی هم دارند. هنوز دارو و روشی وجود ندارد که ام‌اس را کلاً ریشه‌کن کند، اما این بیماری تا حد قابل ملاحظه‌ای قابل کنترل است و فرد به زندگی نرمال باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه «ام‌اس چند نوع مختلف دارد»، تصریح کرد: شایع‌ترین نوع آن، ام‌اس خوش‌خیم است که فرد معمولاً از کار افتاده نمی‌شود و اگر ناتوانی‌ای هم پیدا می‌کند خیلی شدید نیست، اما در مواردی هم داریمام‌اس‌هایی که پیشرفت می‌کند و در آنها معمولاً درمان دارویی مؤثر نیست و درمان دارویی آنها موقت است، اما از درمان ناامید نیستیم، زیرا دائماً در حوزه درمان ام‌اس و سایر بیماری‌های التهابی در حال پیشرفت هستیم.

روابط عمومی جهاد دانشگاهی، متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاد دانشگاهی مشهد در مورد سکته‌های مغزی بیان کرد: سکته‌های مغزی جزو بیماری‌های عروقی مغز هستند. بیماری‌های عروقی با اختلال در عروق ارتباط دارند و اختلال در عروق با سبک زندگی در ارتباط هستند. احساس می‌شود این بیماری افزایش یافته است.، رژیم غذایی نامناسب، استرس زیاد، بی‌حرکتی، دخانیات، اضافه وزن و… باعث تنگی عروق می‌شوند و خطر بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۵۲۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان