//
کدخبر: ۱۸۹۶۵۰ //

تغییرات شدید وزنی از عوامل خطر زوال عقل

مطالعات محققان کره‌ای نشان می‌دهد احتمال بروز زوال عقل در سالمندانی که کاهش و افزایش شدید وزن را تجربه می‌کنند، بیشتر است.

تغییرات شدید وزنی از عوامل خطر زوال عقل
به گزارش فرتاک نیوز،

 به رغم پیشرفت علم در زمینه پیشگیری و درمان زوال عقل، آمار مرکز بین المللی آلزایمر نشان می‌دهد که در حال حاضر ۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال ۲۰۵۰ میلادی، به ۱۳۱.۵ میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می‌رسد.

از طرفی چاقی و افزایش وزن نیز یکی از معضلات جامعه بهداشتی است که احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد عوامل خطر بیماری‌های قلبی مانند فشار خون، میزان قند خون و کلسترول و زوال عقل مرتبط هستند؛ ولی هنوز ارتباط بین زوال عقل و شاخص توده بدنی مشخص نیست.

شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید. شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵، نشان دهنده کم وزنی غیر طبیعی است. اگر عدد بدست آمده بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگتر و مساوی ۲۵، نشان دهنده اضافه وزن است. عدد ۳۰ به بالا نشان دهنده چاقی است، که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین ۳۰ تا ۳۴.۹)، چاقی درجه دو (بین ۳۵ تا ۳۹.۹) و چاقی درجه سه (۴۰ به بالا) تقسیم بندی می‌شود.

محققان کره‌ای به منظور درک ارتباط تغییرات شاخص توده بدنی و زوال عقل، تحقیقات جدیدی را آغاز کردند. در این مطالعه از اطلاعات پزشکی ۶۷ هزار و ۲۱۹ داوطلب ۶۰ تا ۷۹ ساله استفاده شده و شاخص توده بدنی آنان بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ اندازه‌گیری شد.

نتایج نشان می‌دهد تغییرات سریع وزن، یعنی افزایش یا کاهش ۱۰ درصد یا بیشتر BMI در یک دوره دوساله، ‌احتمال بروز زوال عقل را افزایش می‌دهد. بر اساس این مطالعه کنترل پیوسته وزن، ‌مدیریت بیماری و حفظ شیوه سالم زندگی در جلوگیری از زوال عقل موثر است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۹۶۵۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان