//
کدخبر: ۱۸۳۰۷۴ //
درششمین روز از هفته سلامت عنوان شد:

خود مراقبتی بهترین راهکار برای تامین سلامتی است / مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی' است

خود مراقبتی بهترین راهکار برای تامین سلامتی است / مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی' است
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر ابراهیم شکیبا رییس شبکه بهداشت استان کرمانشاه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته کرمانشاه در مسجد جامع، به نامگذاری هر ساله هفته سلامت از اول تا هفتم اردیبهشت اشاره کرد و افزود: شعار امسال هفته سلامت، مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی' است،که از سوی سازمان بهداشت جهانی طراحی شده و به یمن نظام جمهوری اسلامی پوشش همگانی در کشور ما محقق شده است.

وی تصریح کرد:که اکنون 647 خانه بهداشت و مراکز متعدد جامع شهری و روستایی و پایگاه بهداشت به تعداد کافی در استان کرمانشاه وجود دارد و در دورافتاده ترین روستاها خدمات سلامت توسط کادر بهداشتی و درمانی از جمله بهورز ها ارائه می شود.

رئیس شبکه بهداشت استان کرمانشاه با تاکید بر مشارکت مردم در تامین سلامت خود و خانواده هایشان، گفت: نقش دولت در تامین سلامت مردم در بهترین حالت حدود 25 درصد است و 75 درصد دیگر نقش خود مردم است.

دکتر شکیبا افزود: امروز در تمام کشورهای پیشرفته دنیا مردم با ارتقای سطح آگاهی خود در ارتباط با سلامت به خودمراقبتی و پیشگیری از بروز بیماری می پردازند.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته 10 هزار مرگ در استان کرمانشاه داشتیم، گفت: از این تعداد مرگ، چهار هزار و 500 مرگ به دلیل بیماری قلبی و عروقی بوده که می شود با تحرک کافی و تغذیه مناسب و خودمراقبتی از این مرگ ها پیشگیری کرد.

به گفته دکتر شکیبا 12 درصد از مجموع مرگ های استان نیز به دلیل دیابت و 14 درصد به دلیل سرطان ها بوده که این موارد نیز در صورت خودمراقبتی قابل پیشگیری بودند.

وی فست فودها و غذاهای آماده را تهدید کننده سلامت دانست و از خانواده ها خواست فرزندان را ازعوارض این عادات بد غذایی آگاه کنند.

او با تاکید بر خودمراقبتی گفت: امروز 187 هزار نفر از خانواده ها و 47 هزار نفر از دانش آموزان در استان به عنوان سفیران سلامت مقوله خودمراقبتی را در جامعه ترویج می دهند.

وی اظهار داشت: تمام مراکز بهداشتی درمانی در استان به صورت رایگان قند خون، چربی و بعضی از سرطان را چک می کنند و غربالگری انجام می دهند و از مردم درخواست می کنیم از این خدمات رایگان استفاده نمایند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنان خود به تشکیل پرونده سلامت برای 99 درصد از جمعیت استان معادل حدود یک میلیون و 844 هزار نفر اشاره کرد و گفت: اکنون 900 مرکز بهداشتی درمانی در استان کرمانشاه آماده ارائه خدمت به مردم استان است.

به گفته دکتر شکیبا 57 میلیون خدمت در چند سال اخیر در سامانه سیب در کشور به نام استان کرمانشاه ثبت شده و براساس پیامکی که به خدمات گیرندگان ارسال می شد، 97 درصد مردم استان از این خدمات اظهار رضایت کرده اند.

وی همچنین به 650 مدرسه مروج سلامت و 134 مدرسه پنج ستاره مروج سلامت در استان نیز اشاره کرد و گفت:

در این مدارس به خصوص مدارس دخترانه قرص آهن، مکمل ها و ویتامین ها به صورت رایگان ارائه می شود.

وی استان کرمانشاه را در زمینه خدمات سلامت یکی از استان های مطرح کشور و قطب منطقه غرب دانست و افزود:

در بیماری آنفولانزا، سل و ایدز به واسطه داشتن آزمایشگاه های مرجع قطب منطقه غرب کشور هستیم.

وی اضافه کرد: سال گذشته22 تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در استان کشف و معدوم شد.

رئیس شبکه بهداشت استان کرمانشاه در ادامه یکی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال های اخیر را ترویج روستاهای سالم دانست و گفت: 42 روستا در برنامه است که تاکنون سه روستا به عنوان سالم شناخته شده و 2 روستا نیز به زودی به عنوان سالم معرفی می شود.

دکتر شکیبا همچنین یکی از شاخص های مهم سلامت را مرگ مادران باردار دانست و گفت: در سال 96، 6 مورد مرگ مادر باردار در استان داشتیم که این رقم در سال 97 به چهار مورد کاهش یافت.

استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت ساکن در 2 هزار و 600 روستا و 34 شهر دارد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۳۰۷۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان