//
کدخبر: ۱۷۶۶۲۹ //

وزیر بهداشت: یک مورد بیماری حاد عفونی در مناطق سیل‌زده گزارش نشد

وزیر بهداشت با بیان اینکه ۴۵ نفر در سیل‌های اخیر ‌جان خود را از دست دادند، گفت: یک مورد بیماری حاد عفونی در مناطق سیل‌زده گزارش نشده است.

وزیر بهداشت: یک مورد بیماری حاد عفونی در مناطق سیل‌زده گزارش نشد
به گزارش فرتاک نیوز،

سعید نمکی عصر امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: بارانی در روزهای اخیر بارید که در تمام سال‌های گذشته نظیر آن‌ نداشتیم؛ در شبی که نتانتیاهو پارچ آبی را نشان داد و با تحقیر به مردم این سرزمین گفت اگر یک روز آب خوردن هم خواستید باید به سراغ ما بیایید، پر از بغض شدم. تردید نداشتم آن شب مادران و پدران شهدا با دل‌شکستگی دعا کردند که باران بیاید و خداوند فزون‌تر از کفایت ما باران را نازل کرد.

وی افزود: ما داغدار تعداد‌ی از هموطنان در حادثه سیلاب هستیم، آن‌چه که در بضاعت داریم را انجام خواهیم داد تا بتوانیم به مردم سیل‌زده کمک کنیم، با سفر به شهرهای گرفتار سیلاب از نزدیک با مصیبت مردم آشنا شدم.

وزیر بهداشت عنوانکرد: تا امروز 45 هموطن را در کشور در سیلاب از دست داده‌ایم که بیش‌ترین آمار آن در شیراز و از بین مسافران بوده‌است؛ این بارندگی‌ها در اوج خشکسالی‌ها رخ داده و یک دگرگونی اقلیمی را ایجاد کرد.

وی بیان کرد: باید گذشتگان را در این اتفاقات ناگوار سیلاب مقصر بدانیم، ما در تمام این سال‌ها خانه در بستر رودخانه‌ها ساخته‌ایم، میزان دام در این سال‌ها و به‌ویژه در استان‌های عشایری و لرستان سه برابر مرتع بوده ما مراتع را لگدمال و خاک را فرسوده کردیم.

نمکی با اشاره به بیماری زغالی و سوسک چوب‌خوار درختان در مناطق زاگرس خاطرنشان کرد: این درخت‌ها از ریزگردها به‌دلیل خشکسالی دچار خسارت شده‌بودند و یا به‌دلیل خشک سالی ضعیف و مورد حمله آفات واقع شده‌بودند. ذخایر اکولوژیکی زاگرس به‌دلیل چرای بی‌رویه، برداشت غلط، بریدن و سوختن درختان در حال نابودی مطلق بود. این‌ها بی‌مهری‌هایی بوده که ما در برابر طبیعت انجام داده‌ایم.

وی تصریح کرد: در استان لرستان نسبت بز که حیوان مخرب است به میش بیش‌تر است، ما در نگهداری طبیعت به‌شدت بی‌دقتی کرده‌ایم، کفاره و تاوان این بی‌دقتی ما در طول دوران‌های گذشته را نوادگان ما باید بپردازند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: میانگین باران این مدت در یک بازه زمانی کوتاه از تمام دوران‌های کوتاه‌مدت و درازمدت بیش‌تر بوده و این میزان بارش در همه جای دنیا شاید به سیلاب‌های غیرقابل مهار تبدیل شود.

وی با اشاره به لزوم راهکارهایی برای مقابله با سیلاب افزود: در راهکار سریع باید وفاق، همدلی و آگاه‌کردن مردم در دستور کار باشد تا آن‌ها از خطرات در سیلاب دوری کنند، سریع‌تر از اطلاع‌رسانی‌ها نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.

نمکی عنوان کرد: در اولین نشست هیئت دولت که در چهارشنبه گذشته برگزار شد یک مصوبه رسیدگی به امور مناطق سیل‌زده داشتیم، در این نشست قرار بر این شد که دولت از انجام کمک‌ها دریغ نکند و وزارتخانه‌ها برای آن مکلف شدند.

وی بیان کرد: از 25 اسفند در وزارت بهداشت ستادی را تشکیل داده‌ایم، به همه همکاران ابلاغ کرده‌ایم که از شهرها و استان‌ها خارج نشوند و تمام توجه‌شان به مناطق سیل‌زده باشد. خوشبختانه با گستردگی سیلاب در کشور شاهد یک مورد بیماری حاد عفونی نیستیم. در آق‌قلا، گمیشان و گنبد استان گلستان که سیلاب تقریباً خانه‌های مردم را از عمق 40سانتی‌متر تا 2.50 از حجم آب پر کرده‌ بود، یک مورد بیماری روده‌ای حاد نداشته‌ایم و این از افتخارات جمهوری اسلامی است؛ ما همچین موردی که بیماری عفونی در سیلاب گزارش نشود را نداشته‌ایم و این مرهون دقت همکاران ما و آگاهی مردم است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: مصوبه‌ هیئت دولت این است که به‌شکل سریع با کمک بنیاد مسکن به افرادی که منازل آن‌ها تخریب شده بلاعوض 15 میلیون تومان و 35 میلون تومان وام ارزان‌قیمتی که مابه‌التفاوت آن را دولت بپردازد، پرداخت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به افرادی که در سیلاب زمین‌های کشاورزی‌شان آسیب دیده، به‌ازای هر هکتار دو میلیون تومان و باغات هر هکتار پنج میلیون تومان بلاعوض و وام‌های ارزان‌قیمت با سودی که دولت بپردازد، پرداخت می‌کنیم.

نمکی گفت: دولت در یکی از سخت‌ترین سال‌های اجرایی قرار دارد، وقتی می‌خواستیم لایحه بودجه 98 را در سال 97 تنظیم کنیم اعلام کردیم که سال 98 سال مصارف معلوم و منابع نامعلوم، سال نگرانی‌های اقتصادی مردم و امیدواری‌های اقتصادی موهوم و نامعلوم است. به‌طور قطع ما به لطف خداوند در شرایط تحریم‌های اقتصادی امیدوار هستیم.

وی اظهار داشت: ما برای اینکه بتوانیم نیروهای مسلح را در صحنه نگه داریم، نظام سلامت را آماده‌باش داشته باشیم و برای پرداخت حقوق یک شرایط سختی را طی می‌کنیم. در هیچ جای دنیا صندوق‌های بازنشستگی از دولت پول نمی‌گیرند، اما ما منابع قابل‌توجهی به این صندوق‌ها اختصاص داده‌ایم. دولت باوجود همه این فشارها سعی دارد که مسائل سیل را بدون تأخیر در کمک‌ها مدیریت کند.

وزیر بهداشت افزود: در دو شب گذشته رئیس‌جمهور به من اعلام کرد که مایل هستم اولین استانی که می‌‌روم لرستان باشد، اما وزیر نیرو گفت که در استان خوزستان لازم است که یک تصمیم عاجل در مورد ظرفیت سدها اخذ شود. من می‌دانم که رئیس‌جمهور تصمیم قطعی داشت که از راه زمینی به لرستان سفر کند و در اولین فرصت به استان سفر خواهد کرد.

نمکی عنوان کرد: بزرگ‌ترین دغدغه رئیس‌جمهور و سفارش‌ او در دولت در مورد مناطق کم‌برخوردار است، ما استان لرستان را به‌عنوان یکی از استان‌های کاملاً مستحق کمک‌های بیش‌تر می‌دانیم. 70تا 80درصد خانه‌های بهداشت استان مربوط به 28 سال پیش است که بنده معاون بهداشتی وزارت بهداشت بودم.

وی بیان کرد: لرستان برای ما جزو عزیزترین‌هاست و به‌عنوان نگین این مملکت مورد توجه است، اگر رئیس‌جمهور یکی دو روز برای سفر تأخیر داشته به‌معنای این نیست که استان مغفول مانده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۶۶۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان