//
کدخبر: ۱۵۳۳۰۱ //

پیشگیری از ۴ سرطان با انجام تست غربالگری

بسیاری از افرادی که به دلیل سرطان جان خود را از دست می‌دهند را می‌توان با تشخیص زودهنگام این بیماری از مرگ نجات داد. در این مطلب به معرفی 4 سرطان می‌پردازیم که باید در اولویت انجام آزمایش‌های غربالگری سرطان در سال آینده قرار گیرند.

پیشگیری از 4 سرطان با انجام تست غربالگری
به گزارش فرتاک نیوز،

 شاید امروز زمان مناسبی جهت برنامه‌ریزی برای انجام تست‌های غربالگری سرطان باشد. به‌خصوص برای آن دسته از افرادی که پزشکشان توصیه‌هایی برای انجام تست‌های غربالگری سرطان داشته است. منظور از غربالگری سرطان، آن دسته از آزمایش‌هایی است که به جستجوی سرطان پیش از ظهور علائم بیماری در افراد می‌پردازد. بنابراین، غربالگری به تشخیص و شناسایی زودهنگام سرطان و افزایش شانس درمان آن می‌انجامد.

طبق گفته انجمن سرطان امریکا، تخمین زده‌شده که تقریباً ۶۱۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ (تا پایان سال ۲۰۱۸) براثر سرطان جان خود را از دست خواهند داد. اما بسیاری از افرادی که زندگی خود را در اثر سرطان از دست می‌دهند را می‌توان از طریق تشخیص زودهنگام نجات داد.

ازاین‌رو غربالگری سرطان بسیار حیاتی است چراکه در مراحل ابتدایی سرطان، هیچ علائم و نشانه‌هایی از بیماری وجود ندارد و دقیقه این زمان، قابل‌درمان‌ترین زمان سرطان است. دکتر کارمن گوئرا، مأمور علمی و برد ملی انجمن سرطان امریکا و همچنین پروفسور داروهای مرتبط با سرطان در دانشگاه پنسیلوانیا این را گفته است.

پروفسور گوئرا از مردم درخواست دارد تا در مورد دستورالعمل‌های مقابله با سرطان که توسط انجمن‌های علمی سرطان ارائه می‌شود بیشتر بیاموزند. همچنین او معتقد است تست‌های غربالگری برای ۴ نوع سرطان را بایستی در اولویت کارهای خود قرار دهند که در ادامه به معرفی این ۴ سرطان می‌پردازیم.

۱- سرطان سینه

پروفسور گوئرا می‌گوید: زنانی که در سنین ۴۰ تا ۴۴ سالگی قرار دارند و همچنین در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه نیستند، بهتر است شروع به انجام ماموگرافی سالانه کنند. بین ۴۵ تا ۵۴ سال، زنان باید حتماً در هرسال یک ماموگرافی انجام دهند. بعد از ۵۵ سال می‌توانند ماموگرافی را هر دو سال یک‌بار انجام دهند.

بنابراین ازآنجاکه هیچ سقف سنی برای انجام ماموگرافی وجود ندارد، خانم‌ها باید با پزشک خود در مورد انجام تست‌های غربالگری سرطان بعد از ۵۴ سال نیز پرس‌وجو کنند و بدانند که تست غربالگری کدام سرطان برای آن‌ها نیاز است.

پروفسور گوئرا می‌گوید: اگر پزشک این زنان بداند که آن‌ها در طول ۱۰ سال آینده و یا بیشتر زنده خواهند بود، بنابراین به‌احتمال‌زیاد انجام تست غربالگری را به آن‌ها توصیه خواهد کرد. دکتر گوئرا به این نکته اشاره می‌کند که: حتی افرادی که در سابقه فامیلی و خانوادگی خود هیچ موردی از سرطان سینه ندارند نیز باید از این دستورالعمل استفاده کنند.

گوئرا ادامه می‌دهد: حقیقت این است که بیش از ۹۰درصد از موارد سرطان سینه در افرادی رخ می‌دهد که هیچ سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان سینه نداشته‌اند. او می‌گوید: "بسیاری از بیماران به من گفته‌اند که حین خودآزمایی یا آزمایش توسط خود، هیچ‌گونه توده‌ای در سینه خود حس نکرده‌اند بنابراین فکر کرده‌اند که هیچ نیازی به انجام آزمایش و غربالگری ندارند." درواقع ماموگرافی تومورهایی که توسط خودآزمایی یا آزمایش توسط خود و یا حتی آزمایش‌های کلینیکی قابل‌شناسایی و تشخیص نیستند را شناسایی می‌کند. گفتنی است برخی از سرطان‌های سینه در اندازه مژه چشم رخ می‌دهند و طبیعی است که چنین اندازه‌ای به‌راحتی قابل‌شناسایی نیست. این چیزی است که ماموگرافی تشخیص می‌دهد یعنی چیزی که افراد با آزمایش‌های ساده و معمولی قادر به تشخیص آن نیستند.

زنانی که احتمال ابتلای آنان به سرطان سینه بر اساس سابقه خانوادگی، سابقه ژنتیکی و یا دلایل دیگر مثل جهش ژنتیکی از قبیل BRCA۱ و یا BRCA۲ زیاد است، باید با پزشک خود در رابطه با گزینه‌های غربالگری مشورت کنند.

۲- سرطان دهانه رحم

تمامی زنان باید غربالگری سرطان دهانه رحم را از سن ۲۱ سالگی شروع کنند. بین سنین ۲۱ تا ۲۹ سالگی، غربالگری باید با آزمایش پاپ اسمیر یا نمونه‌برداری از سلول‌های دهانه رحم هر ۳ سال یک‌بار انجام بگیرد. در ۳۰ سالگی و تا رسیدن به ۶۵ سالگی آزمایش پاپ اسمیر هر ۵ سال یک‌بار باید انجام پذیرد و بهتر است خانم‌ها در این دوره مورد آزمایش HPV نیز قرار گیرند.

۳- سرطان ریه

شاید برایتان جالب باشد بدانید که سرطان ریه افراد بیشتری را نسبت به مجموع افراد کشته‌شده توسط سرطان سینه، سرطان کولون و سرطان پروستات به مرگ می‌کشاند. غربالگری سرطان ریه شامل یک سی‌تی‌اسکن دوز پایین از سینه برای افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند می‌شود.

توصیه‌ها حاکی از این است افرادی که در سنین ۵۵ تا ۷۴ سالگی قرار دارند و کسانی که در حال حاضر مواد دخانی استعمال می‌کنند و یا در گذشته استعمال می‌کرده‌اند و در ۱۵ سال اخیر ترک کرده‌اند به انجام تست‌های غربالگری بپردازند.

گوئرا توضیح می‌دهد که مصرف سیگار این افراد باید حدوداً ۳۰ سال بسته و یا بیشتر بوده باشد. منظور از ۳۰ سال بسته، مصرف روزانه یک بسته سیگار برای ۳۰ سال و یا مصرف نیم‌بسته سیگار به طول ۶۰ سال است. او علاوه بر آزمایش‌های غربالگری برای این افراد، توصیه می‌کند که به استعمال سیگار پایان دهند.

گوئرا می‌گوید: میزان استعمال سیگار از زمان انتشار عمومی گزارش‌های جراحی از سال ۱۹۶۴ کاهش یافته است. او معتقد است این اتفاق آغازی بود برای افزایش آگاهی از آسیب‌ها و صدمات استعمال سیگار و تحقیقات عمومی بسیاری بر روی سلامتی و همچنین سرمایه‌گذاری برای پایان دادن و توقف مصرف سیگار.

۴- سرطان کولون

انجام تست‌های غربالگری سرطان کولون نه‌تنها باعث تشخیص زودهنگام سرطان می‌شود، بلکه با حذف پولیپ‌هایی که می‌توانند تبدیل به سرطان شوند، می‌تواند عملاً از بروز سرطان نیز جلوگیری کند. گوئرا می‌گوید: این تنها غربالگری سرطان است که می‌تواند چنین کاری انجام دهد.

توصیه‌ها برای غربالگری سرطان کولون امسال دچار تغییراتی شده است. در گذشته انجمن سرطان امریکا اظهار داشته بود که هر فرد بالای ۵۰ سال باید غربالگری را با انجام کولونوسکوپی و آزمایش‌های مبتنی بر مدفوع آغاز کند. گفتنی است دستورالعمل جدید این سن را به ۴۵ سال کاهش داده است.

گوئرا می‌گوید: در مورد سرطان کولون شاهد یک افزایش نرخ نگران‌کننده در جوان‌ها هستیم که نمی‌دانیم علت آن چیست. بنا به همین دلیل، با کاهش سن توصیه‌شده برای انجام تست‌ها روبه‌رو هستیم و این کار باید تا سن ۷۵ سالگی ادامه داشته باشد. بین سنین ۷۶ تا ۸۵ سالگی، افراد باید با پزشک خود در رابطه با غربالگری صحبت کنید که آیا نیازی به انجام آن هست یا خیر. همچنین لازم به ذکر است که در ۸۵ سالگی دیگر باید غربالگری را متوقف کرد.

همچنین ممکن است پزشک یا مشاور درمانی افراد زمان‌هایی را برای انجام غربالگری تعیین کند، اما عموماً، این غربالگری هر ۱۰ سال یک‌بار توسط کولونوسکوپی انجام می‌گیرد. اگر پولیپی یافت نشود، ممکن است تست‌های غربالگری در فواصل ۳ تا ۵ سال یک‌بار ادامه یابند.

گوئرا می‌گوید برخی افراد به دلایل مختلف با انجام کولونوسکوپی موافق نیستند. حقیقت این است که افرادی که کولونوسکوپی شده‌اند، عموماً معتقدند بدترین قسمت آن بخش "آماده‌سازی" است که ممکن است بسیار متفاوت باشد، اما معمولاً متشکل است از نوشیدن و دریافت مایعی که در دو بخش دریافت می‌شود و پیروی از یک رژیم غذایی مایع.

او می‌افزاید: البته برخی افراد مراحل کولونوسکوپی را به‌خاطر نمی‌آورند که علت این اتفاق، دریافت دارویی آرام‌بخش بوده که به آن‌ها کمک کرده به خواب بروند. گاهی اوقات آرام‌بخش‌ها با داروهایی ترکیب می‌شوند که باعث می‌شوند افراد برخی چیزها را فراموش کنند، بنابراین بسیاری از افراد از خواب برمی‌خیزند و بدون آن‌که به یاد داشته باشند که کولونوسکوپی داشته‌اند.

انجام زیاد آزمایش‌های غربالگری

نگرانی از آزمایش زیادی و غربالگری بیش‌ازحد، امری مهم است. انجام آزمایش و غربالگری زیادی می‌تواند منجر به آثار و نتایج منفی شود، مثل هدر دادن زمان، هزینه و همچنین آسیب به سلامتی از قبیل زیادی در معرض اشعه بودن. البته این آزمایش‌ها و انجام تست‌ها به‌این‌علت است که به دستورالعمل‌ها پایبند باشیم.

برای مثال دلیل اینکه گفته می‌شود انجام تست‌های غربالگری سرطان سینه باید بیشتر در بین سنین ۴۵ تا ۵۴ سالگی متمرکز شود این است که، اگر به نمودار تمام سرطان‌های سینه رخ دادده توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که این نمودار مثل یک منحنی زنگوله‌ای یا توزیع طبیعی است که یک جهش را در این سنین دارد و بعدازآن دچار سقوط و افت می‌شود. بنابراین زمانی که این آمار نشان می‌دهند در این سنین با کاهش سرطان سینه مواجه هستیم، می‌توان آزمایش‌ها و غربالگری‌ها را نیز کاهش داد.

در انتها باید گفت که افراد می‌خواهند به‌خوبی از خود مراقبت کنند و غربالگری سالانه آن‌ها به معنای مراقبت خوب است. اما اغلب افراد مراقبت و اهمیت دادن به خود را در متوقف کردن آزمایش‌ها می‌دانند و این مسئله باعث پیچیده شدن اوضاع می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۳۳۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان