//
کدخبر: ۱۵۰۸۹ //

بازداشت یک خبرنگار با شکایت وزارت بهداشت

پس از رسانه‌ای شدن توهین‌های وزیر بهداشت و انتقادها از طرح تحول سلامت، این وزارتخانه سیاست بایکوت خبرنگاران را در پیش گرفت و با انتخاب گزینشی رسانه‌ها، اجازه تهیه گزارش‌های مردمی به خبرنگاران بی‌طرف را نمی‌دهد در همین راستا نیز شب گذشته با شکایت وزارت بهداشت، یک خبرنگار در حین تهیه گزارش از بیمارستان بازداشت شد.

بازداشت یک خبرنگار با شکایت وزارت بهداشت

 مین چند هفته پیش بود که وزیر بهداشت اقدام به توهین و تهدید فرماندار بدره کرد، اما این موضع از آنجا صورت دیگری پیدا کرد که هاشمی ناخواسته در کادر دوربین رسانه‌ها گیر افتاد و همین مسأله باعث شد تا پشت پرده سفرهای استانی کاروان سلامت برای مردم روشن شود.

هرچند مسئولان این وزارتخانه در ابتدا سعی بر تکذیب موضوع داشتند اما حضور خبرنگاران مستقل در صحنۀ این واقعه و ضبط دقیق فحاشی وزیر بهداشت به فرماندار بدره موضوع را به طور کل از کنترل امپراطوری رسانه‌ای وزارت بهداشت خارج کرد و همین امر تا آنجا پیش رفت که این وزیر دولت یازدهم نیز مجبور به تسلیم دربرابر رسانه‌ها و عذرخواهی از فرماندار بدره شد.

از آن پس وزارت بهداشت با تصمیم سیاست‌های رسانه‌ای جدید و تنگ‌تر کردن این حلقه رسانه‌ای و انتخاب گزینشی خبرنگاران و بایکوت رسانه‌های مستقل از امپراطوری خود سعی کرد تا از بروز حوادث اینچنین و درز انتقادها از این وزارتخانه جلوگیری کند.

همچنان هر روز که به پایان دولت یازدهم نزدیک می‌شویم موج انتقادات کارشناسان و صاحب‌نظران به طرح تحول سلامت نیز بالا می‌گیرد. البته این مسئله نیز به مذاق مدیران ارشد وزارت بهداشت خوش نیامده است.

خبرگزاری فارس در راستای اطلاع‌رسانی آزاد سعی بر انعکاس خواسته‌های مردمی و به تصویر کشیدن پشت پرده‌های طرح تحول سلامت -البته نه آن چیزی که از کانال وزارت بهداشت منعکس می‌شود- به مردم دارد که این نکته نیز با واکنش‌های پرخاشگرانه و خصمانه وزارت بهداشتی‌ها روبرو بوده و هست.

همانطور که می‌دانید در همه جای دنیا و کشور ما خبرنگاران مجاز هستند به صورت آزاد از هر مکان دولتی به جز موارد امنیتی به تهیه خبر و گزارش بپردازند و طبق قانون مطبوعات هیچ مقام مسئولی نمی‌تواند مانع شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی خبرنگاران شود.

اما نکته جالب این است که روز گذشته خبرنگار فارس قصد تهیه گزارش از یکی از بیمارستان‌های دولتی وزارت بهداشت در مناطق جنوبی و محروم تهران را داشت؛ طبق روال گذشته خبرنگار به همراه کارت خبرنگاری و گرفتن نامه از موسسه ناجی هنر برای تهیه این مستند به این بیمارستان مراجعه می‌کند که با واکنش تند و خلاف ادب و اخلاق مسئولان این بیمارستان روبه‌رو می‌شود.

مسئولان حراست بیمارستان پس از تفتیش و دیدن کارت خبرنگاری و حکم خبرنگار این کار وی را خلاف قوانین داخلی وزارت بهداشت می‌دانند و با تنظیم صورتجلسه‌ شکایت وی را تحویل مأموران انتظامی می‌دهند.

البته ما با تماس‌های پی‌در پی با مسئولان حراست و مدیران روابط عمومی وزارتخانه سعی کردیم موضوع در همان ابتدای کار حل شود.اما آنها این مورد را به عنوان یک تسویه حساب درنظر گرفته و به تلافی انتشار گزارش‌های انتقادی از وزارت بهداشت حاضر به حل مسئله نشدند.

جالب آن که یک عضو شورای شهر که در جریان کامل ساخت این مستند بوده نیز وقتی از ماجرا باخبر می‌شود نه تنها کمک نمی کند که حتی سعی می‌کند تا وی در بازداشت نگه داشته شود.

این موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و این خبرنگار تا پیش از ظهر امروز در بازداشت می‌ماند در نهایت با مراجعه وکیل و مسئولان خبرگزاری آزاد می‌شود.

حال باید دید این وزارتخانه که برای هر موضوعی یک توجیه و توضیح و دارند اخبار مثل روز روشن را تکذیب می‌کنند چه خواهند گفت و رسانه‌های آنها چه چیز را در بوق خواهند کرد.

اما این مسئله قطعا در رسالت خبرنگاری و رسانه‌ای ما تاثیر نخواهد گذاشت و تهدید و بازداشت رفتار خارج از عرف و اخلاق راه به جایی نخواهد برد.

 

 

منبع: جام جم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۰۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان