//
کدخبر: ۱۰۳۸۰ //

اختلاف درآمدی در گروه‌های مختلف پزشکی/نگران ادامه طرح تحول هستیم

 اختلاف درآمدی در گروه‌های مختلف پزشکی/نگران ادامه طرح تحول هستیم

سیدرضا رئیس کرمی ‎معاون سابق بهداشت درمان و توانبخشی هلال‌احمر در جلسه کرسی آزاد‌اندیشی ابعاد طرح تحول سلامت در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی علوم  پزشکى تهران گفت: قبل از سال 92 مردم برای انجام کارهای کوچک تشخیصی و درمانی در بیمارستان‌ها تحت فشار مالی بودند و دفترچه‌های بیمه نیز ارزش خود را از دست داده و مردم برای تهیه دارو و انواع آزمایش به بیرون بیمارستان ارجاع داده می‌شدند.

‎وی با اشاره به اینکه انتقاد ما از طرح تحول به معناى مخالفت با اجراى آن نیست، افزود: ما نگران ادامه طرح تحول هستیم چرا که مشاهده می‌کنیم با وجود محدودیت  منابع بیمارستان ها، برخی از داروها و خدمات کم‌کم از اینکه تحت پوشش طرح بوده در حال خارج شدن بوده  و بیمارستان‌ها به سمت کمبودهای مالی پیش می‌روند.

‎رییس کرمى عنوان کرد: یکى از ایرادهاى اساسی که به طرح تحول وارد شده در واقع عجله و شتاب در اجرا و گستردگى آن بوده، البته شاید این عجله به این خاطر بوده که دولت و وزارت بهداشت سعى داشتند که همه معضلات سلامت را به سرعت حل کنند و این مسئله سبب بروز عجله شد و آینده‌نگری چندانی مورد توجه قرار نگرفت.

‎وى افزود: منکر نداشتن مطالعه دوستان در این طرح نیستیم چرا که کارشناسان آن را مطالعه کرده‌اند.

‎ گفت: دولت‌های مختلف با درآمدهای متفاوت نفت عمل کردند و یکى از مشکلات  در اجرای طرح تحول این بود که منابع را به صورت پایدار در نظر نگرفته‌اند و شاید اگر با حوصله بیشتری این طرح اجرایى  می‌شد، دیگر منابع تحت شعاع قرار نمی‌گرفت.

‎این منتقد طرح تحول سلامت عنوان کرد: با اجرای طرح تحول هرچند که در زمینه ارائه خدمات کار شده و در مناطق مختلف عدالت در بهداشت و درمان افزایش یافته است  ولی در پرداخت‌ها با کادر درمانی با مشکل مواجه شده‌ایم و تفاوت بین رشته‌های مختلف وجود دارد و اختلاف درآمدی در گروه‌های مختلف پزشکی احساس می‌شود.

‎رئیس کرمی گفت: بسیاری از دوره هاى آموزش‌ها به ویژه در دوره رزیدنتی تحت شعاع طرح تحول قرار گرفته و پذیرش در رشته‌های مختلف بدون توجه به ظرفیت رشته‌های آموزشی صورت گرفت که مشکلاتى را ایجاد کرد، افزون بر این تفاوت پرداخت در حوزه هاى آموزشى بین استادان گروه هاى مختلف علوم پایه و بالینى وجود دارد که باید به آن توجه شود.

‎معاون سابق بهداشت درمان و توانبخشی هلال‌احمر عنوان  کرد: در طرح تحول پرداختى از جیب مردم بسیار خوب بوده اما در اجرای آن به قوانین بالادستی به ویژه برنامه پنجم مانند پزشک خانواده و نظام ارجاع به خوبی توجه نشده است.

‎وى یادآور شد: باید در اجرای طرح تحول بخش‌های خصوصی و غیر دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز همچون هلال‌احمر ظرفیت‌شان در حوزه سلامت مشخص می‌شد تا اجرای این طرح با نتایج بیشتری همراه باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۳۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان