//
کدخبر: ۱۳۸۳۶ //

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت

مهمترین رویدادهای وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت

به گزارش فرتاک نیوز، در هفته‌ای که گذشت، وزارت بهداشت شاهد اتفاقات زیادی بود که در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از این اتفاقات را مرور کنید.

 

محدودیت مصرف به معنی مضربودن پالم نیست

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بر خلاف تصور عموم افراد ضرر پالم آنطور که فکر می کنند نیست، بیان کرد: هر روغنی را اگر بیشتر از استاندارد استفاده کنید ضرر دارد، مثل همین پالمی که پیش از دولت یازدهم ردپای آن در اغلب محصولات لبنی حتی شیر هم دیده می شد.

 

وی افزود: محدودیت واردات پالم به علت ایجاد برنامه های کنترلی جدی و ممانعت و برخورد با افزودن آن در لبنیاتی همچون شیر که مصرف روزانه همه مردم است صورت گرفته و بنابر این اجازه واردات مازاد بر نیاز را برای افزایش سطح سلامت مردم کشورمان ندادیم و از این به بعد هم این محدودیت ها به قوت خود ادامه دارد.

 

لزوم تقویت مهارت‌های اجتماعی در دانش آموختگان علوم پزشکی

محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: دانشجویان پس از دانش آموختگی از دانشگاه‌های علوم پزشکی باید به کمک بستر فرهنگی ایجاد شده توسط دانشگاه و اعضای هیات علمی مهارت‌های اجتماعی و قدرت تفکر را ارتقا دهند.

وی با اشاره به اینکه باید ساز و کارهای با دوام‌تری در دانشگاه‌های علوم پزشکی به کار گرفته شود، اظهار داشت: با چنین استراتژی های و بدون نگاه مدیریتی محو فعالیت دانشگاه بسیار اثر گذار تر انجام می‌شود.

بهترین متخصصان و برترین جراحان را داریم

هاشمی وزیر بهداشت با اشاره به سفر خود به بیش از ۴۷۰ شهر کشور گفت: در کل کشور، بخش های اورژانس بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند و شهدای قائن، بی نظیر هستند و علاقه‌مند هستم تمام بخش های اورژانس در بیمارستان ها به این شکل باشند زیرا با ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان ها مردم احساس می کنند که از سوی حکومت و همکاران ما در بیمارستان ها مورد احترام قرار گرفته اند.

 

وی اظهار داشت: حدود ۴۵ سال پیش به عنوان کارگر ساده در شرکتی که اقدام به ساخت اولین جاده آن زمان از افغانستان تا قائن می کرد، فعالیت داشتم و خدمات ارائه شده در نظام جمهوری اسلامی، قابل مقایسه با آن زمان نیست به عنوان نمونه پزشک ایرانی در این مناطق وجود نداشت اما در حال حاضر علاوه بر بیمارستان، تعداد قابل توجهی پزشک و متخصص در این منطقه حضور و فعالیت دارند.

 

گشایش بزرگترین انستیتو پزشکی بازساختی کشور

ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم افتتاحیه انستیو پزشکی باز ساختی با تاکید بر اینکه به تازگی درمان نابینایان به واسطه سلول های بنیادی به واقعیت پیوسته است، گفت: ما بر روی این پروژه سرمایه گذاری کردیم و می‌توانیم در آینده پاسخگوی نیازهای مردم در سطح کشور باشیم.

 

وی افزود: یکی از مسائل مهمی که در آینده نیز با آن روبه‌رو هستیم این است که خیلی از بیماری ها را بتوانیم با سلول و بافت معالجه کنیم، حتی استفاده از این روش درمان می‌تواند در آینده نه چندان دور جایگزین بخشی از پیوند اعضا شود.

 

سازمان تامین اجتماعی برای احداث بیمارستان در مناطق کارگرنشین ورود کند

هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه بهره برداری از بخش MRI بیمارستان شهید مفتح ورامین با اشاره به همکاری موثر خیرین حوزه سلامت در ساخت و احداث این بیمارستان و همچنین مجتمع آموزشی برای این منطقه، گفت: امیدواریم بتوانیم طی چند ماه آینده بخش سی تی اسکن این بیمارستان هم به بهره‌برداری برسانیم.

 

وی با تاکید بر اینکه ورامین مستحق یک بیمارستان مجهز است، گفت: از آنجا که بخش کارگری جامعه بیشتر در این مناطق زندگی می کنند، جا دارد که سازمان تامین اجتماعی حضور پررنگ‌تری برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی داشته باشد و بیمارستان‌هایی مشابه بیمارستان میلاد به منظور ارائه خدمات درمانی با کیفیت در این مناطق احداث کند؛ چرا که چندین میلیون کارگر در این مناطق حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند.

 

میانگین سن ازدواج؛ زنان 23 سال-مردان 26 سال

محمداسماعیل مطلق مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در همایش پیامدهای تک فرزندی بر سلامت خانواده که در ستاد مرکزی علوم پزشکی تهران برگزار شد، با بیان اینکه اگر نرخ باروری در جمعیت کشوری زیر 2.1 باشد در آینده تهدیداتی برای جمعیت این کشور وجود دارد، گفت: کارشناس‌های بهداشت پیامدهای آن را تهدید سلامت می‌دانند و بر اساس اطلاعات مرکز آمار در سال 90 میزان باروری کشور 1.8 بوده و این عدد یک تهدید و آسیب برای کشور ما محسوب می‌شود.

 

وی به برنامه‌ای برای ترویج ازدواج سالم و پیشگیری از مرگ و میر گروه سنی جوانان با رویکرد حوادث ترافیکی در طرح تحول اشاره کرد و افزود: بهترین سن ازدواج و بارداری ۱۸ تا ۳۵ سال بوده و طبق بررسی‌های انجام شده، سن ازدواج از سال ۴۵ تا ۹۰ بین ۴ تا ۶ سال افزایش داشته و در زنان به ٢٣ و مردان به ٢٦ رسیده و در شمال تهران میانگین سن ازدواج حدود ۱۰ سال افزایش داشته است.

 

راه اندازى داروخانه‌هاى گیاهى روى کاغذ باقى ماند

خدادوست مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در رابطه با به تعویق راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی با وجود مجوز سازمان غذا و دارو اظهار داشت: ما بر این اعتقاد بودیم که برای دسترسی مردم و استقبال آن‌ها از دارو‌ها و فرآورده‌های گیاهی و طب سنتی داروخانه‌های گیاهی یا طبیعی‌زا راه اندازی کنیم.

 

وی با بیان اینکه آیین‌نامه‌های داروخانه‌های گیاهی با همکاری و تایید سازمان غذا و دارو تدوین و ابلاغ شد، افزود: اگر چه این آیین‌نامه ابلاغ شد، اما به برخی دلایل و کم‌لطفی‌ها از طرف انجمن داروسازان ابلاغ ضوابط اجرایی به تعویق افتاد.

 

شرط و شروط وزارت‌بهداشت برای ثابت ماندن تعرفه‌ها

ایرج حریرچى قائم مقام و سخنگوى وزارت بهداشت در نشست خبرى هفتگی خود گفت: بخشى از وظایف حوزه سلامت مربوط به تولیت و راهبرى سیستم است و بخشى دیگر مربوط به تامین منابع مى شود.

 

وی در مورد تعرفه های پزشکی سال 96 گفت: از نظر وزارت بهداشت، معتقدیم قیمت تمام شده یک موضوع است و ما درخواست هیچ مبلغ اضافه نداریم، همچنین انتظار داریم کارشناسان برنامه و بودجه و شوراى عالى بیمه بررسى کنند و ببینند که اگر همین خدمات پزشکان در سال ٩٥، بخواهد در سال ٩٦ ارائه شود، هزینه ها چقدر افزایش پیدا می کند.

 

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر واقعا هزینه تغییر نمى کند، افزایش صفر باشد، اما اگر تغییرى به وجود مى آید در تعرفه هم به همان میزان لحاظ شود، تصریح کرد: انتظار داریم رفتارى که با بقیه دستگاه ها انجام مى شود، مثل هزینه حمل و نقل و غیره، همان رفتار هم با بیمارستان ها هم انجام شود، بنابراین به طور خلاصه درخواست رقم اضافه نیست.

 

تیم ویژه وزارت بهداشت در «بدره» مستقر شد

علی ماهر معاون فنی و برنامه ریری دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت که به دستور وزیر بهداشت همراه هیاتی از معاونت های وزارت بهداشت به شهر بدره استان ایلام سفر کرده است، گفت: هدف از این بازدید رسیدگی به وضعیت بهداشتی درمانی استان ایلام و مطالبات مردمی شهرستان بدره بعد از سفر وزیر بهداشت به این استان بود.

 

ماهر امکانات موجود در مرکز بهداشتی درمانی شهر بدره را با توجه به جمعیت تحت پوشش مناسب و استاندارد دانست و گفت: در حال حاضر این مرکز با ۵ پزشک، دندانپزشک و ماما و داشتن آزمایشگاه در حال ارائه خدمات به مردم است.

 

محرومیت ها را لمس می کنم

هاشمی وزیر بهداشت نوشت: سفر چهار روزه‌ام به استان‌های ایلام و خوزستان، مثل سفرهای استانی دیگر برایم بسیار شیرین و لذتبخش بود؛ سفرهایی که در آنها با مردمانی بی‌ریا و صادق و مهربان هم کلام می‌شوم، کنارشان می‌نشینم و محرومیت‌های‌شان را با گوشت و پوست لمس می‌کنم و تمام تلاشم این است که به عنوان یک پزشک، یک وزیر و کارگزار دولت، گرهی از مشکلات درمانی آنها باز کنم.

 

موج جدید نظارت بر دستفروش ها در آستانه سال نو

هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه برنامه مانور سلامت نوروزی درباره نظارت بر دستفروش‌های عرضه کننده موادغذایی گفت: وزارت بهداشت طبق قانون وظیفه دارد بر مراکز شناسنامه دار و دارای پراونه مجاز نظارت کند و نظارت بر دستفروشی ها و عرضه کنندگان مواد غذایی در کنار خیابان به عهده صنوف، وزارت کشور و شهرداری ها است و ما نمی توانیم ورود کنیم.

 

مرگ سالانه 65 هزار ایرانی در اثر استعمال دخانیات

علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه در دنیا و ایران ٧٦ درصد مرگ‌ها با دخانیات در ارتباط است، افزود: سالیانه ۶۵ هزار نفر مرگ مرتبط با دخانیات دارند که تجار واردکننده، تولیدکننده و توزیع‌کنندگان دخانیات حاضر نیستند سود این تجارت را از دست دهند و مرگ افراد و مبتلا شدن مردم به سرطان در اثر مصرف دخانیات برای آن‌ها مهم نیست.

 

نظارت بر عرضه موادغذایی و بهداشتی در نوروز

جواد حاجی میراسماعیل رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در برنامه مانور سلامت نوروزی که در سالن همایش های رازی این دانشگاه برگزار شد، گفت: خدمات بهداشتی و سلامت در روزهای تعطیل تببین ارتقا سلامت مردم است و این بار دانشگاه های علوم پزشکی تهران و البرز در نوروز 96 به ارائه خدمات می پردازند.

 

وی بیان کرد: نظارت پوشش 100درصدی در مراکز عمومی و حساس، پوشش 100 درصدی مراکز نظارتی و بهداشتی بین راه و تحت پوشش از اهداف برنامه مانور سلامت نوروزی است.

 

اماکن عرضه‌کننده قلیان؛ تحت نظارت شدید نوروزی

علی اکبر سیارى معاون بهداشتی وزارت بهداشت در حاشیه مانور برنامه سلامت نوروزى که در سالن همایش هاى رازى علوم پزشکى ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: برنامه سراسری مراقب سلامت در ایام نوروز همه ساله انجام مى شود که این برنامه از اول اسفند آغاز و تا ١٥ فروردین ادامه دارد.

 

وی مراکز مورد بازرسی در این برنامه را اعلام کرد و افزود: اکیپ‌های بازرسی بهداشت محیط بر امکان عمومی، هتل‌ها، رستوران‌ها، واحدهای بهداشتی بین راهی، محل اسکان موقت و دائمی، مراکز عرضه مواد غذایی و قلیان سرا‌ها که امسال به برنامه سلامت نوروزی افزوده شده‌اند نظارت می‌شود و و ما نیز به نیروهای خودمان توصیه کردیم که با چنین اماکنی به هیچ عنوان گذشت نکنند به طوری که مکان‌هایی که مجوز ندارند پلمپ خواهد شد و جاهایی که مجوز نیز دارند در صورت تخلف طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

 

ایران 2 برابر استاندارد جهانی در روز نمک مصرف می‌کند

شهرام رفیعی‌فر مدیر دفتر آموزش سلامت وزارت بهداشت در نشست خبری رو‌نمایی از نرم‌افزار موبایل خطر‌سنجی سکته‌های مغزی و سرطان با اشاره به مصرف 2 برابری نمک در کشور گفت: ما معتقدیم مردم باید سلامت زندگی کنند، ما برای این کار باید یک‌سری اقداماتی انجام دهیم تا در نظام خدمات نظام سلامت پزشکی کشور اقداماتی و خدمات نوینی در این زمینه انجام شود.

 

وزارت بهداشت مجوز استخدام ندارد

قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه افتتاح بیمارستان شهید بقایی ۲ خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزارت بهداشت مجوز استخدام ندارد و بارها گفته‌ایم که ما اجازه استخدام نداریم، اگر بنا باشد که رضایتمندی مردم افزایش یابد، بخشی از این موضوع به نیروی انسانی بازمی‌گردد، اما اکنون فشار زیادی بر گروه‌های تخصصی در حوزه پزشکی قرار دارد.

 

حضور هنرمندان در کمپین پیشگیری از سوختگی

سید محمد هادی ایازی معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به تشکیل کمپینی با مشارکت انجمن سوختگی ققنوس و عموم هنرمندان کشور بیان کرد: با پیوستن عموم جوانان و حتی نوجوانان به این کمپین برای ممانعت از بکارگیری مواد محترقه و انواع ترقه، بساط رعب و وحشت، عید امسال می تواند بدون تلفات ناشی از ترکش های خانمان‌سوز چهارشنبه‌سوری برای خانوارها برگزار شود.

 

وی ادامه داد: طی هماهنگی اخیر با دستگاه های مختلف از جمله شهرداری، انجمن ققنوس به عنوان نماینده مردم و وزارت بهداشت و همچنین با همکاری هنرمندان عرصه های مختلف هنری اعم از چهره های برجسته سینمایی، گرافیک، عکاسی و حتی نقاشی و هنرهای تجسمی، کمپین مذکور برای ایجاد چهارشنبه سوری امن در سراسر کشور تشکیل می‌شود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۸۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان