//
کدخبر: ۱۳۶۷۳۲ //

نقش مهم کنجد در پیشگیری از پوکی استخوان

مسئول کلینیک تغذیه مرکز درمان ناباروری ابن سینا با تاکید بر اینکه مصرف کنجد تسکینی برای درد آرتروز در بیماران است، گفت: این دانه یکی از مهم ترین منابع تغذیه‌ای مانند مس بوده و به دلیل داشتن ترکیب مناسبی از اسیدهای چرب مفید، لیگنان و مس دارای اثرات ضد درد در تسکین درد آرتروز است.

نقش مهم کنجد در پیشگیری از پوکی استخوان
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر لادن گیاهی گفت: بیمارانی که آرتروز دارند به ازای دریافت مقدار بسیار کم کنجد، کالری ترکیبی غنی از مواد معدنی مختلف مانند منگنز، کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، روی، مولیبدیم، سلنیوم، ویتامین B و فیبر را دریافت می‌کنند.

وی افزود: مصرف منظم کنجد می‌تواند علائم درد را نه تنها در آرتروز بلکه در سندروم پیش از قاعدگی کاهش دهد چرا که به دلیل خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی که این دانه دارد، مصرف آن در بیماری‌های التهابی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

گیاهی یادآور شد: در صورت مصرف درازمدت کنجد و مشاهده تاثیر مثبت آن روی علائم درد افراد مبتلا به آرتروز، نه تنها می‌توانیم مقدار مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) را در آنها کاهش دهیم بلکه عوارض ناشی از مصرف طولانی مدت این داروها نیز کم می‌شود.

مسئول کلینیک تغذیه مرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به اینکه مصرف کنجد می‌تواند منجر به استحکام استخوان‌ها و مفاصل شود، خاطرنشان کرد: کنجد دارای آنزیم لیزیل اکسیداز است که در اتصالات بافت کلاژن و الاستین وجود دارد که جزو موادی هستند که ساختار زمینه‌ای بافت استخوان و غضروف را تشکیل می‌دهند. کنجد باعث استحکام دیواره عروق نیز می شود که یکی از عوامل زمینه ساز در بیماری آرتروز است.

 

کنجد، نقش مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان دارد

این عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی و تولیدمثل این مرکز تصریح کرد: بیماران مبتلا به پوکی استخوان نمی‌توانند با مصرف کنجد این بیماری را درمان کنند اما شاید بتوان به کمک آن، سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داد به همین دلیل وجود کنجد در انواع دسرها، میان وعده‌ها و وعده‌های غذایی اصلی بسیار مفید و موثر است. همچنین مصرف کنجد به عنوان یک میان وعده بسیارخوب برای جوانان و کودکان محسوب می‌شود.

 

کاهش میزان مصرف نمک روزانه با مصرف منظم کنجد!

گیاهی اظهار کرد: مصرف زیاد نمک باعث می‌شود که کلسیم از استخوان‌ها خارج شود به همین دلیل مصرف کنجد بو داده می‌تواند باعث کاهش مصرف نمک در همه افراد شود. بنابراین تولید بیسکویت‌های کنجددار یا تهیه سس سالاد با کنجد می‌تواند ایده خوبی برای ترویج مصرف کنجد در میان مردم باشد.

وی چاقی را یکی از عوامل زمینه ساز بروز آرتروز دانست و گفت: با توجه به اینکه کنجد کالری کمی دارد اما مصرف یک قاشق از روغن کنجد برابر یک قاشق از روغن‌های دیگر به بدن کالری می رساند به همین دلیل مصرف آن در افراد چاق باید کنترل شده باشد. مصرف این دانه در افراد با وزن کنترل شده محدودیتی ندارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: ترکیب اسیدهای چرب موجود در کنجد و روغن آن منجر به افزایش کلسترول و تری گلیسیرید نمی شود به همین دلیل افرادی که مبتلا به دیس لیپیدمی هستند نیز می‌توانند از فرآورده های کنجد استفاده کنند. همچنین به دلیل فیبر موجود در آن، برای رژیم‌های کاهش وزن توصیه می‌شود.

وی در پایان با بیان این که مصرف کنجد اثر مثبتی روی پوست دارد، گفت: کنجد به دلیل داشتن مواد معدنی مانند مس فراوان، تاثیر مثبتی بر روی پوست دارد به همین دلیل افرادی که از جوش صورت خود شکایت دارند می‌توانند از آن برای درمان و بهبودی جوش‌های صورت استفاده کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۶۷۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان