//
کدخبر: ۱۳۲۷۲۳ //

چه کسانی نباید ویتامین D مصرف کنند

ویتامین D یکی از ویتامین های ضروری بدن است که کمبود ان مشکلات زیادی به بار می آورد، در ایران کمبود ویتامین D بسیار شایع است که در ادامه به چند نکته مهم در مورد ویتامین D بیان می شود.

چه کسانی نباید ویتامین D مصرف کنند
به گزارش فرتاک نیوز،

 آمنه مصیبی، کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان، دهکردی اظهار کرد: ویتامین D یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که به آن "ویتامین آفتاب" هم گفته می شود زیرا در اثر تابش نور خورشید ویتامین D در پوست ساخته می‌شود.

در ایران حتی در مناطق گرمسیر مثل خوزستان که دارای آفتاب است، به دلیل اینکه مردم در مقابل نور آفتاب قرار نمی‌گیرند کمبود ویتامین D بسیار شایع است.

ویتامین D در جذب کلسیم موثر بوده و سبب رشد و استحکام دندان و استخوان می‌شود بنابراین کمبود آن به طور غیرمستقیم موجب کمبود کلسیم نیز می‌شود.

ویتامین D برای داشتن استخوان‌های قوی و دندان‌های سالم حیاتی است و امروزه نقش آن در پیشگیری از برخی از بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، برخی سرطان‌ها و بیماری ام اس ثابت شده است.

همچنین کمبود ویتامین D موجب کاهش سطح ایمنی و بروز انواع آلرژی از جمله آسم به خصوص در کودکان می‌شود. روغن کبد ماهی، ماهی‌های چرب مثل سالمون، زرده تخم مرغ، جگر، کره  شیر و لبنیات از جمله منابع غذایی دارای ویتامین D هستند.

با توجه به نوع پوشش افراد و همچنین گرد و غبار دریافت ویتامین D از نور آفتاب کم می‌شود. سالمندان و کودکان شیرخوار و افراد با پوست تیره افرادی هستند که در معرض خطر کمبود این ویتامین هستند.                            

بیماری‌های شایع در اثر کمبود ویتامین D

کمبود این ویتامین در نوزادان و کودکان موجب ایجاد بیماری "راشیتیسم" می‌شود که این بیماری باعث اختلال در ساخت استخوان‌های بزرگ شده و استخوان‌ها را دچار خمیدگی می‌کند.

همچنین کمبود ویتامین D در بزرگسالانی که استخوان آنها شکل گرفته است، موجب نرمی استخوان یا استئومالاسی می‌شود. دیگربیماری ناشی از کمبود ویتامین D پوکی استخوان یا استئوپروز است که در این حالت غلظت یا تراکم استخوان کم می‌شود. این بیماری در اثر کمبود همزمان ویتامین D و کلسیم ایجاد می‌شود.

دانش‌آموزان مقطع متوسطه باید ماهانه یک عدد قرص ژله‌ای حاوی 50 هزار واحد ویتامین D را به مدت نه ماه در سال تحصیلی مصرف کنند.

در افرادی که مبتلا به بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های کمیابی مثل سارکوییدوزیس (یک بیماری مزمن که اصولا ریوی است)، هیپرپاراتیروئیدیسم (افزایش هورمون غدد پاراتیروئید)، هیستوپلاسموزیس(نوع خاصی بیماری ریوی) هستند ویتامین D نباید مصرف شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۲۷۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان