//
کدخبر: ۱۰۳۸۶ //

چالش جدى انتقال بدهى ١١ هزار میلیاردى بیمه ها به سال آینده

رییس سندیکاى داروسازان با اشاره به کسری 11 هزار میلیاردی بیمه ها گفت: اگر کسری بیمه ها به سال بعد منتقل شود با مشکلات جدی مواجه می شویم.

چالش جدى انتقال بدهى ١١ هزار میلیاردى بیمه ها به سال آینده

 عباس کبریایى زاده رییس سندیکاى داروسازان در جلسه کرسی آزاد‌اندیشی ابعاد طرح تحول سلامت در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی علوم  پزشکى تهران، با بیان اینکه در سال هایى که من و دکتر حریرچى دانشجو بودیم، مشارکت دانشجویان در حوزه هاى اجتماعى بیشتر از حال بود و به همین دلیل انجمن هاى اسلامى باید فعالیتشان را افزایش دهند،گفت: خوشحالم که در حضور شما دانشجویان به نقد و بررسی طرح تحول می پردازیم اما اگر بخواهیم نگاه منصفانه اى داشته باشیم باید بگوییم که طرح تحول سلامت یک ضرورت ملى است.

وى ادامه داد:‎ برخی می‌گویند که دستاورد برجام چه بوده است و باید جواب داد اگر برجام نبود واقعاً کجا بودیم، در ارتباط با طرح تحول نیز به همین صورت است و اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، طرح تحول سلامت یک ضرورت ملی به شمار می‌رود.

‎کبریایى زاده افزود: دولت حوزه سلامت را به عنوان یک تکلیف ملی نگاه کرد و باید در این زمینه از وزیر بهداشت و تیمش تقدیر کرد که توانست دولت و مجلس را براى اجراى طرح این چنینى قانع کند تا براى سلامت مردم هزینه کنند، همچنین دولت مکلف است که وزارت بهداشت و درمان را تامین کند.

‎رئیس سابق هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی، ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی مدل‌هایی را در حوزه سلامت بر روی سایتش قرار داده و 11 گام آموزشى در آن وجود داشته که من توصیه می‌کنم دانشجوهای پزشکی به سایت سازمان بهداشت جهانی مراجعه و آن را مطالعه کنند.

‎وی افزود: اشکالاتى در طرح تحول سلامت وجود دارد که باید اصلاح و رفع شود و انتظار داریم که قبل از پایان این دولت کمیته بازنگرى و اصلاح شکل بگیرد تا بتوان آن را به خوبی ادامه داد، زمانی که هر طرحی را تدوین می‌کنیم باید مشکلات اساسی و اولویت‌ها مبنای آن باشد.

‎رئیس سابق هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی گفت: هر چند که دسترسی ناپایدار به خدمات پزشکان و کاهش پرداخت از جیب مردم از اولویت‌های طرح تحول سلامت بود، ولی در کنار این مسائل، منطق‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرار نگرفت.

‎وی با اشاره به اینکه طرح تحول باعث القای انتظارها شده، گفت: داروهایی را در فهرست حمایت گذاشتیم که ممکن بود با اجرای طرح نتوانیم در ادامه آن را حمایت کنیم و احتمال می‌رفت که کمر صنعت داروسازی بشکند، بنابراین پایداری منابع و استمرار حمایت در طرح تحول باید مورد توجه قرار می‌گرفت.

‎کبریایی‌زاده با بیان اینکه در بحث موضوع درمان ‎سرپایی و بستری تغییرات هزینه ای داشتیم و این مسئله فرهنگ بدی را حاکم کرد، گفت:‌ فرهنگ پزشک و بیمار تغییر کرده و این مسئله تحت‌تأثیر سیاست‌های ما بوده است.

رییس سندیکاى داروسازان افزود: میانگین سرانه مصرف دارو در دنیا ١٢٠ دلار است و در کشور ما این میزان ٥٨ دلار بوده وبه عبارتى کمتر از نیمى از سرانه جهانى دارو در کشورما در اختیار هر فرد است.

 

‎عضو انجمن داروسازان ایران بیان کرد: هر چد که طرح تحول اقدام بزرگی از جانب دولت بوده، ولی حتماً باید مورد بازنگری و بهبود قرار گیرد تا بهتر ادامه پیدا کند.

‎وی عنوان کرد: با حمایت قرار دادن تعدادی از بیماران به طور مثال بیماران گوشه فراموش کرده‌ایم که به برخی از استان‌ها همچون ایلام برسیم، شرکت‌های بزرگ پول‌های ما را می‌بلعند و ما مشغول طولانی کردن عمر تعداد اندکی از مردم هستیم.

‎کبریایی‌زاده گفت: پول را نباید جایی ببریم که اولویت نباشد، البته اینکه رئیس‌جمهور موضوع سلامت را مورد توجه قرار داده و  بسیار خوب بوده، ولی نقدی بر دولت مطرح است که آیا دولت یازدهم نمی‌توانست برخى رفتارهاى پوپولیستی را متوقف کند و دست به اصلاح یارانه ناکارآمد بزند که هیچ کمکی به ارتقای بهره‌وری نمی‌کند؟

‎وی عنوان کرد: توجه به قدر مطلق پرداختی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد که محاسبات ما نشان می‌دهد قدر مطلق پرداختی‌‌های مردم با اجرای طرح تحول افزایش یافته است.

‎کبریایى زاده گفت: توجه به استاندارد کردن درمان و تشخیص ضروری است، چرا که با نوآوری‌های حوزه سلامت، این مسئله باید بیشتر مدنظر قرار گیرد.

‎رئیس سابق هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه یکى از اشکالات وارد به دولت منابع پایدار و مستمر سلامت افزود: تامین منابع به جاى روند افزایشى، کاهش داشته و متوسط رشد منابع بیمه اى حدود ٢٢ درصد و متوسط رشد هزینه هاى درمان سازمان تامین اجتماعى ٤٤ درصد بوده که این میزان در حوزه دارویى بیش از ٧٠ درصد و بیش از ٢ برابر ورودی سازمان بیمه است و اگر تامین اجتماعى همه منابع خود را هم صرف کند، بازهم در پرداخت مطالبات با مشکل روبه رو است.

وى عنوان کرد: امسال دولت باید ١٦ هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعى پرداخت مى کرد اما تا اواسط دى ماه تنها ٩٩٠ میلیارد تومان پرداخت شده و اگر بیمه ها ١١ هزار میلیارد کسرى و بدهى را به سال بعد منتقل کنند، با مشکل جدى مواجه مى شویم که دولت باید فکرى در این موضوع بکند.


ش

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۳۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان