//
کدخبر: ۱۳۴۶۱۴ //

راز حساب میلیاردی یک زلزله‌ زده کرمانشاهی

زلزله آبان ماه پارسال کرمانشاه اگرچه خسارت‌های زیادی را وارد کرد اما پس‌لرزه‌های آن همچنان ادامه دارد. پس‌لرزه‌هایی که موجب شد حساب‌های بانکی برخی از چهره‌های معروف را مسدود کند.

به گزارش فرتاک نیوز،

زلزله آبان ماه پارسال کرمانشاه اگرچه تلفات بسیاری به‌جا گذاشت و خسارت‌های زیادی را وارد کرد اما پس‌لرزه‌های آن همچنان ادامه دارد. پس‌لرزه‌هایی که موجب شده حساب‌های بانکی برخی از چهره‌های معروف جامعه را که برای کمک به زلزله‌زدگان معرفی شده‌ بودند، مسدود کند. صاحبان برخی از این حساب‌ها حتی احضاریه نیز دریافت کرده و برای ادای توضیحات به مراجع ذیصلاح مراجعه کرده‌اند اما واقعیت، پرسش افکار عمومی درباره سرنوشت این کمک‌هاست که رقم آن‌ها حتی چند میلیارد تومان را هم رد کرده است.

از فردای روزی که زلزله، کرمانشاه و شهرهای محدوده غرب ایران را لرزاند و به‌‌خصوص شهرستان سرپل ذهاب را با بیشترین خسارت‌ها روبه‌رو کرد، سیل کمک‌های مردمی به سمت غرب کشور سرازیر شد. آن روزها کانکس و نبود سرپناه یکی از اصلی‌ترین کمبودهایی بود که با توجه به سرمای هوا و بارندگی‌ها بیشتر از همه به چشم آمد. بسیاری از سلبریتی‌ها یا همان چهره‌های معروف جامعه نیز راهی غرب کشور شدند. آن زمان بازدیدهای پی‌در‌پی این چهره‌ها از چادرها و زندگی سخت اهالی کرمانشاه به نوعی موجب تشدید زحمت و رنج ساکنان این مناطق می‌شد. با این وجود برخی چهره‌های شناخته‌شده چون آقای صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران و از نظریه‌پردازان اصلاح‌طلبان نیز با همراهی دختران خود راهی غرب کشور شد تا از خسارت‌های زلزله بازدید کند.

سابقه حضور صادق زیباکلام در مناطق کردنشین کشور به فروردین سال‌58 باز می‌گردد. همان زمان که قرار شد به دعوت دولت موقت و برای حل‌و‌فصل مسائل کردستان با شهید دکتر مصطفی چمران همکاری کند. اگرچه آن زمان مسائل پیش آمده موجب شد‌ او نتواند کاری انجام دهد اما این‌بار هم مراجعه او به مناطق کردنشین کشور برای کمک به زلزله‌زدگان برایش دردسر درست کرده به‌طوری‌که خود وی در این‌باره گفته است: نذر کرده است تا حساب معرفی شده برای واریز کمک‌های مردمی مسدود شود.

دهکده می‌سازیم!

صادق زیباکلام اواخر دی‌ماه سال‌96 و به مدت چهار روز به کرمانشاه سفر کرد. او در این سفر به سرپل‌ذهاب رفت. از روستای سرذهاب قادری بازدید کرد و روستاهای دیگر را هم در مسیر دید. او به تازگی گفته است که در روزهای اولی که کمک‌های مردمی به حسابش واریز و راهی مناطق زلزله‌زده شد، تصمیم داشته با این پول کانکس و تخم‌مرغ و لوازم بهداشتی بخرد اما این استاد دانشگاه پس از انجام سفر خود به کرمانشاه و تعجب و حیرت از رقم بالای کمک‌های واریزی مردم به حساب بانکی‌اش گفت که قصد دارد برای رفع فقر در مناطق کردنشین اقدام کند نه اینکه فقط با چادر و کانکس بین مردم آن منطقه کمک شود.

ساخت روستایی به‌نام «دهکده امید» بر اساس توسعه پایدار هدفی بود که این تئوریسین جبهه اصلاحات اعلام کرد. به گفته وی قرار بود این روستا سیستم فاضلاب داشته باشد تا آب و خاک آلوده نشود و مواد مغذی فاضلاب نیز تبدیل به کمپوست شود برای استفاده در کشاورزی. ایجاد مجتمع فرهنگی در کنار روستا برای توانمندسازی زنان، ساخت کتابخانه و حتی سالن سینما Cinema از دیگر اهداف مورد اشاره زیباکلام بود. کلام‌هایی که زیبا بودند ولی پس از گذشت یک‌سال هنوز اجرایی نشده‌اند.

به‌خاطر اشک‌های دخترم

در‌حال‌حاضر سوال مهم افکار عمومی مقدار پولی است که به حساب این چهره شاخص جریان اصلاحات واریز شده اما مشخص نیست چه سرنوشتی پیدا کرده است. روزنامه شرق ابتدای بهمن‌ماه سال قبل گزارشی منتشر و در آن ادعا کرد که صادق زیباکلام 3/4 میلیارد تومان از بابت کمک‌های مردمی واریزی داشته است. البته او در گفت‌و‌گویی که روز یکشنبه با شهروند داشته اعلام کرده این رقم 3/5 میلیارد تومان بوده است و چون در طول یک‌سال گذشته که تقریبا کاری برای ساخت دهکده امید انجام نشده 300 میلیون تومان نیز سود به این رقم اضافه شده و هم اکنون سه میلیارد و 800 میلیون تومان پول در حساب صادق زیباکلام وجود دارد. این سرمایه در حالی طی یک‌سال گذشته سود نیز دریافت کرده است که مشخص نیست چرا این استاد دانشگاه در طول یک‌سال گذشته اقدامی برای ساخت دهکده امید انجام نداده است. او که به‌دلیل پاسخگویی به شبهه موجود درباره پول میلیاردی موجود در حسابش برای ادای توضیحات به اداره آگاهی رفته و چهار ساعت مشغول پاسخگویی بوده، اعتقاد دارد یک زلزله‌زده است. البته این چهره دانشگاهی کشور اعلام کرده که با وجود تمام فشارها و انتقادات هرگز قید پروژه دهکده امید را نخواهد زد. او درباره دلیل چنین تصمیمی نیز گفته است که تاکنون یک نفر از تهران برای کُردها تصمیم نگرفته بلکه برای نخستین‌بار از صفر تا صد یک پروژه را خود کُردها دارند انجام می‌دهند. او دلیل دیگر این اقدام را یک مساله غیرسیاسی و به عبارت دیگر اشک‌های دخترش اعلام کرده و با یادآوری خاطره سفر سال گذشته‌اش به کرمانشاه گفته: خاطرم است که ٢٣‌آبان شماره حساب اعلام کردم و خودم به همراه دخترانم لیلا و سارا راهی مناطق زلزله‌زده شدیم. در مناطق زلزله‌زده وقت چک‌کردن حسابم را نداشتم و آخر شب از خستگی خوابم برده بود که دخترم لیلا مرا از خواب بیدار کرد؛ بغض کرده بود و من ترسیده بودم و پرسیدم چه اتفاقی افتاده؟ گفت بابا شماره حسابی که برای کمک‌های مردمی اعلام کردی بعد از ٤٨ ساعت از یک‌میلیارد رد شده و بعد بغضش ترکید و گفت می‌ترسم این اعتمادی که مردم به شما کردند به هر دلیلی خراب شود، بنابراین به غیر از احترام به کُردها به‌خاطر اشک‌های دخترم هم به تلاشم ادامه می‌دهم.

همچنان 3 میلیارد در حساب است

زیباکلام هفته گذشته با حضور در اداره آگاهی درباره پولی که در حسابش دارد توضیحاتی را ارائه کرده است. این چهره جبهه اصلاحات گفته است: تا الان ٣٠٠‌میلیون تومان بهره به ٣‌میلیارد و ٥٠٠‌میلیون تومان تعلق گرفته و به ٣میلیارد و ٨٠٠‌میلیون تومان رسیده است. ما تا به الان ٨٠٠‌میلیون تومان برای همان تری‌دی‌پنل‌ها و پنجره‌های دوجداره هزینه کرده و حدود ١٠٠ دستگاه کانکس هم خریده‌ایم. بنابراین ما همچنان سه‌‌میلیارد در حساب‌مان داریم که قرار است آن را هم صرف تصفیه‌خانه، خانه روستایی و مزرعه خورشیدی کنیم.

اعتراض مردم کرمانشاه کاملا درست است!

ماجرای بلوکه شدن حدود 3/5 میلیارد تومان وجه نقد در حساب صادق زیباکلام حتی صدای اهالی کرمانشاه را هم درآورده است. مشکلی که صادق زیباکلام درباره آن گفته: مردم زلزله‌زده کرمانشاه یک اعتراضی به من دارند که البته اعتراض‌شان هم کاملا درست است. اعتراض آن‌ها این است که این 3/5 میلیارد برای همه ٢٠٠‌هزار نفر زلزله‌زده بوده و باید این پول را به‌صورت عادلانه بین همه آن‌ها توزیع می‌کردیم، ولی الان این پول را فقط در یک روستا هزینه می‌کنیم. ببینید! این موضوع از نظر فلسفه اخلاق و عدالت کاملا حرف درستی است، اما اگر می‌خواستیم این ٣‌میلیارد را بین ٢٠٠‌هزار نفر تقسیم کنیم یا مثلا کانکس بخریم حداکثر ٣٠٠ تا کانکس می‌شد! بنابراین ما تصمیم گرفتیم در روستایی که مرکزیت دارد پروژه‌ای ماندگار بسازیم تا مردم برای همیشه از آن استفاده کنند. اگر پول را تقسیم می‌کردیم به هر نفر یک شانه تخم مرغ می‌رسید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۴۶۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان