//
کدخبر: ۲۶۶۱۰۰ //

کتاب اتاق حوادث، روایت جان بولتون از وقایع داخلی کاخ سفید!

جان بولتون در کتاب تازه خود رئیس جمهوری آمریکا را به ارتکاب تخلفات قابل استیضاح متهم کرده است.

 کتاب اتاق حوادث، روایت جان بولتون از وقایع داخلی کاخ سفید!
به گزارش فرتاک نیوز،

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ، در این کتاب که کاخ سفید تلاش می‌کند با حکم دادگاه از انتشار آن جلوگیری کند، نوشته است که دونالد ترامپ از شی جینپینگ رئیس جمهوری چین، خواسته بود که با خرید محصولات کشاورزی بیشتر از آمریکا، به پیروزی وی در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی کمک کند.

رسانه‌های آمریکا از جمله نیویورک تایمز به نسخه‌ای از کتاب بولتون دست یافته و بخش‌هایی‌ از محتوای آن را منتشر کرده‌اند. بنا به روایت جان بولتون، شی جینپینگ در جریان دیدار ماه ژوئن ۲۰۱۹ خود با دونالد ترامپ از این‌که در آمریکا برخی از چین انتقاد می‌کنند، گلایه کرده بود.

بولتون نوشته است: «ترامپ فورا فرض را بر این گذاشت که منظور شی دموکرات‌ها هستند. ترامپ با تایید گفت که خصومت بزرگی بین دموکرات‌ها وجود دارد.»

به گزارش نیویورک تایمز،‌ جان بولتون می‌افزاید:‌ «او سپس به طرز حیرت انگیزی صحبت را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوق داد و به توانایی اقتصادی چین برای تأثیرگذاری بر مبارزات در حال انجام اشاره کرد و از شی خواست تا اطمینان حاصل کند که او برنده می‌شود.»

«او بر اهمیت کشاورزان و تاثیر افزایش خرید سویا و گندم توسط چین در نتایج انتخابات تاکید کرد. من قصد داشتم عین کلمات ترامپ را چاپ کنم ولی روند بررسی انتشارات دولت علیه این اقدام تصمیم گرفته است.»

جان بولتون می‌گوید که رئیس جمهوری چین در همان جلسه از فرستادن صدها هزار نفر از اعضای اقلیت مسلمان اویغور به اردوگاه‌های دسته جمعی دفاع کرد و دونالد ترامپ هم این مساله را تأیید کرد.

در کتاب جان بولتون آمده: «به گفته مترجم ما، ترامپ گفت شی باید به ساخت اردوگاه‌ها ادامه بدهد و ترامپ فکر کرد که این دقیقا کار درستی است.»

وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه با تنظیم شکایتی در دادگاه سعی کرد مانع انتشار کتاب جان بولتون شود، چون می‌گوید حاوی اطلاعات فوق سری است.

به نقل از بی‌بی‌سی، کتاب "اتاق حوادث" که قرار است روز ۲۳ ژوئن منتشر شود، روایت جان بولتون از وقایع داخلی کاخ سفید است که او می‌گوید بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ شاهد آنها بوده است.

دونالد ترامپ پیشتر هشدار داده بود که بولتون ممکن است با انتشار این کتاب با «مشکلات قضایی» مواجه شود.

ترامپ روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «من هر محاوره‌ای را که به عنوان رئیس جمهوری داشته‌ام کاملا محرمانه می‌دانم. این یعنی اگر او کتابی نوشت و کتاب منتشر شد، قانون را نقض کرده و فکر می‌کنم با مشکلات قضایی روبه‌ رو خواهد شد.»

جان بولتون در مورد رسوایی اوکراین که به استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان و در نهایت تبرئه او در سنا منجر شد، با استناد به مکالمات شخصی خود با رئیس جمهوری آمریکا اتهام تلاش وی برای فشار به اوکراین برای یک «بده بستان» علیه جو بایدن، رقیب انتخاباتی آتی خود را تایید کرده است.

بولتون می‌نویسد: «وی گفت که دوست ندارد هیچ چیزی برای آنها ارسال شود تا زمانی که تمام تحقیقات مربوط به تحقیقات روسیه در رابطه با [هیلاری] کلینتون و بایدن تحویل داده شود.»

ماجرای اوکراین بخش محوری استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا بود؛ از جمله اینکه ترامپ کمک نظامی به اوکراین را متوقف کرد تا به ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین برای شروع تحقیقات فساد درباره جو بایدن نامزد حزب دموکرات و پسرش فشار آورد.

سی‌ان‌ان روز گذشته گزارش داد که جودی هانت، یکی از مدیران بلندپایه وزارت دادگستری که مسؤول شکایات و امور حقوقی دولت هم است، استعفا کرده است. شکایت علیه جان بولتون در همان بخشی تنظیم شده که هانت مدیر آن است. بنا بر این گزارش، هانت در ایمیلی به همکاران خود گفته تا سوم ژوئیه از مقامش کنار خواهد رفت.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا گفته است که «هر تلاشی از سوی دولت ترامپ برای جلوگیری از انتشار کتاب جان بولتون محکوم به شکست است.»

بولتون در آوریل ۲۰۱۸ به تیم امنیت ملی کاخ سفید پیوست و در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ آن را ترک کرد و گفت که خودش چنین خواسته است اما ترامپ گفته بود که بولتون را به دلیل اختلافات "شدید" برکنار کرده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۶۱۰۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان